• Ilsa

    Barn och onani

    Min dotter, 4 1/2 onanerar/leker med sin snippa/ gnider sig mot diverse saker etc mer eller mindre i olika perioder.
    Jag har väldigt svårt att hitta rätt i detta och att inte skambelägga henne etc. Jag (och min man) blir nämligen ganska obehagliga till mods. Vad gör man?

    Exempel: hon ligger på soffan och tittar på film samtidigt som hon tar sig på snippan- Då brukar vi inte säga till. Ibland blir det väldigt intensivt och då brukar vi be henne gå upp på sitt rum (alltså inte som straff såklart).

    Exempel: jag läser saga och hon ligger bredvid och onanerar. Jag ber henne sluta, att hon får göra det när jag går därifrån.

    Jag har sagt att jag blir generad när hon gör det när jag är med och att jag själv brukar föredra att vara ifred under täcket när jag gör samma.

    Jag vet inte, det känns liksom inte bra att säga till henne att sluta men samtidigt blir jag så pass illa till mods av det att jag känner att hon går över min gräns. Jättesvårt. Hur gör ni? 

  • Svar på tråden Barn och onani
  • augustisten
    Ilsa skrev 2012-01-11 17:20:51 följande:
    Ja, så har vi också gjort. Men jag har läst på flera ställen att man helst inte ska säga någonting utan att de lär sig på egen hand var gränsen går.

    Nja, jag själv "gungade" gärna mot en bordskant som barn. Jag tyckte det var skönt och det var nog en form av avkoppling helt enkelt. Mina föräldrar gjorde ingen grej av det och jag har ett väldigt tydligt minne av när jag plötsligt blev medveten om vad jag gjorde sas. Det var en väldigt spydig/nedlåtande kommentar från en avlägsen släkting som jag tog väldigt illa åt mig av och som jag mådde dåligt över länge. Sedan blev det ju en skam i efterhand att jag hade gjort detta framför folk också - för jag kom ju mycket väl ihåg att jag hade gjort det även när jag började förstå att det var privat och pinsamt.

    Jag önskar att mina föräldrar helt enkelt bett mig att sköta mitt "gungande" i avskilldhet - men i övrigt gjort ungefär som de gjorde. Det hade besparat mig en hel del ångest och skam i sex/sjuårsåldern.  
  • Ilsa
    augustisten skrev 2012-01-14 00:11:38 följande:
    Nja, jag själv "gungade" gärna mot en bordskant som barn. Jag tyckte det var skönt och det var nog en form av avkoppling helt enkelt. Mina föräldrar gjorde ingen grej av det och jag har ett väldigt tydligt minne av när jag plötsligt blev medveten om vad jag gjorde sas. Det var en väldigt spydig/nedlåtande kommentar från en avlägsen släkting som jag tog väldigt illa åt mig av och som jag mådde dåligt över länge. Sedan blev det ju en skam i efterhand att jag hade gjort detta framför folk också - för jag kom ju mycket väl ihåg att jag hade gjort det även när jag började förstå att det var privat och pinsamt.

    Jag önskar att mina föräldrar helt enkelt bett mig att sköta mitt "gungande" i avskilldhet - men i övrigt gjort ungefär som de gjorde. Det hade besparat mig en hel del ångest och skam i sex/sjuårsåldern.  
    Snabb googling bara med ett enkelt exempel på vad jag tänkte på. www.tryggabarn.nu/2-ar/barns-utveckling/barns-sexualitet/
    Nu är ju min dotter inte 2-3 längre utan 4,5. Borde hon då ha "lärt sig" att sköta det privat? Hur då om vi inte säger något kan man ju undra. För det är ju få saker som hon vill vara privat med (inget, vad jag kan minnas). Men har också för mig att jag läst (trist att jag inte minns vart) att det är en naturlig del i hennes utveckling där hon själv lär sig vad som är privat eller inte. Man ju tänka då att både hon och i det här fallet även du, . var lite efter på den punkten, med den egna utvecklingen menar jag.
  • TeamCaz

    Denna tråden tycker jag är intressant....

    Min son är fem, han ska fylla sex. o han är oehört intresserad av sin snopp. När den "växer" så vill han "pilla" på den, o när han badar tar han gärna saker o "trycker" mot rumpan. jag tycker det är skit-jobbigt men vet inte riktigt hur jag ska säga, har med sagt att han får göra så när han är själv o ingen annan ser. 
    Men han verkar ha svårt för det, han skrattar ofta åt det.
    Kanske är han i en snopp-snippa-period? Men ändå??
    Min sambo blir arg på han. o jag vill ju inte lära han att det är "skamligt" att ta på sig själv, tvärt om, men att det är en sak man gör när man är själv/ensam, när ingen annan ser.

    Det är svårt, o om det är som ni beskriver så borde han börja "lära" sig snart att man inte gör det framför folk..??


    Jag Älskar Min Fina Familj
  • MammaMotSkam

    Min son onanerar jämnt och ständigt! Varsomhelst, närsomhelst. Han älskar det, och det älskar jag. Han kan till exempel smyga ner händerna innanför byxorna när vi  är på bussen (han är 8 och har gjort det sedan han var liten) Jag kan le mot honom, där visar jag att det är okej.
    Ett barn ska aldrig lära sig skam. Om de gillar det, gillar vi det. De är framtiden.  
     


    ÄLSKAR MIN LILLA GRIS
  • Barfan
    Annelee85 skrev 2013-06-12 22:43:52 följande:
    Men att lära sitt barn att det är ok att onanera på bussen känns faktiskt inte helt okej.

    MammaMotSkam skrev 2013-06-12 22:33:27 följande:
    Min son onanerar jämnt och ständigt! Varsomhelst, närsomhelst. Han älskar det, och det älskar jag. Han kan till exempel smyga ner händerna innanför byxorna när vi  är på bussen (han är 8 och har gjort det sedan han var liten) Jag kan le mot honom, där visar jag att det är okej. Ett barn ska aldrig lära sig skam. Om de gillar det, gillar vi det. De är framtiden.    
    ÄLSKAR MIN LILLA GRIS

    Man kan ju inte alltid gilla det ens barn gör, man måste ju nånstans lära dem rätt och fel, eller? Trodde det var den rollen man hade som förälder. Nog om det.. Min kära son har också upptäckt sin snopp, jag bad honom snällt att gå till sitt rum där han får pilla på sin snopp hur mycket han vill! Det är mitt råd!
  • 1ar

    hej! jag är en tjej som är 12 år! jag undrar är det konstigt? jag onanerar på kvällarna när mamma sover och ibland på toan på dagen är jag för liten? Det har typ blivit att jag blivit beroende snälla hjälp!!!! ibland på kvällarna kollar jag på porr och av stönandet blir jag upphetsad snälla!!??// en tjej som behöver hjälp!

  • donotjudgemeh
    1ar skrev 2013-08-07 22:43:14 följande:
    hej! jag är en tjej som är 12 år! jag undrar är det konstigt? jag onanerar på kvällarna när mamma sover och ibland på toan på dagen är jag för liten? Det har typ blivit att jag blivit beroende snälla hjälp!!!! ibland på kvällarna kollar jag på porr och av stönandet blir jag upphetsad snälla!!??// en tjej som behöver hjälp!

    Jag är själv 12 år och älskar onanera, jag själv onanerar på toan och på kvällarna (tillochmed de tysta skoltoalleterna). Jag tycker inte man är för liten men jag är en killen :/ så jag vet inte vad ni tjejer känner?
    Jag tycker det är okej! :)
  • Dasein
    1ar skrev 2013-08-07 22:43:14 följande:
    hej! jag är en tjej som är 12 år! jag undrar är det konstigt? jag onanerar på kvällarna när mamma sover och ibland på toan på dagen är jag för liten? Det har typ blivit att jag blivit beroende snälla hjälp!!!! ibland på kvällarna kollar jag på porr och av stönandet blir jag upphetsad snälla!!??// en tjej som behöver hjälp!
    I din ålder finns det en massa hormoner som spökar, då är det vanligt att man är lite "besatt" av tankar på sex. Men det betyder inte att du är beroende! Det är helt normalt, och det går över!
  • Matilda84
    Ilsa skrev 2012-01-09 12:24:38 följande:
    Haha, nej  är nog samma för båda könen. Själv minns jag att jag började nån gång i förskoleåldern.
    Dubbelmoral. Du började alltså i förskoleåldern men har svårt för att ditt barn nu i samma ålder onanerar?
  • tjej 12

    Hej jag är en tjej på 12 år i Juni som onanerar och kollar på porr och onanerat kanske sen jag var 4-5. Jag vill sluta med båda sakerna, för jag får ont i underlivet och det kliar. Jag får också sår och mamma undrar var det är men jag vägrar berätta. Jag vill verkligen sluta för jag tycker det är äckligt. Har någon något tips så man kan sluta?

  • Annika 702

    Fast barns onani har inte med sexualitet att göra överhuvudtaget eftersom de inte vet vad det är. Det är vi vuxna som placerar deras beteende i "sex"facket. För barn handlar det bara om att de upptäckt något som känns skönt och därför vill de (så klart ) göra det igen - som att bli kliad på ryggen. Könsorganen och allt som är kopplat därtill är inte skamligt, privat eller konstigt förrens vi vuxna gör det till detta. Så klart måste vi lära våra barn vikten av att vissa kroppsdelar är mer privata än andra samt att vissa saker, som onani, bör göras ensamma. Men barnet som sitter vid tvn och pillar på sig själv tänker inte "nu ska jag onanera lite så att jag får sexuell njutning" - det är bara skönt! Låt barn vara barn och låt våra vuxna värderinga vänta

  • Forumdeltagaren
    tjej 12 skrev 2014-03-25 18:04:44 följande:
    Hej jag är en tjej på 12 år i Juni som onanerar och kollar på porr och onanerat kanske sen jag var 4-5. Jag vill sluta med båda sakerna, för jag får ont i underlivet och det kliar. Jag får också sår och mamma undrar var det är men jag vägrar berätta. Jag vill verkligen sluta för jag tycker det är äckligt. Har någon något tips så man kan sluta?
    Hej!

    Det är inte farligt eller äckligt att onanera men om du får sår, ont och klåda så kanske du ska försöka hitta på ett bättre sätt att göra det på.
  • Alisa

    Jag kan tycka att det är bra att barnen själva kan få hjälp med den gränsen som faktiskt finns avseende att onanera framför andra. Min dotter "gnider sig" (hennes uttryck) och jag och hennes pappa har sagt att det får hon absolut göra då det känns bra, men när hon är själv. 
    Ibland ber hon oss inte komma in till henne på en stund, vilket känns helt acceptabelt. 

    Att du som förälder sätter dina gränser för vad du tycker är okej för dig hjälper ju dottern i det långa loppet att sätta sina gränser, inte fel tycker jag Glad

  • Flaskpostaren

    Tycker det är konstigt att den här tråden som är över 2 år gammal fortfarande lever.

    Jag är lite suspicious så att säga.

Svar på tråden Barn och onani