• Annsiss

Vad går igenom kontrollen, Arlanda

Vi ska ut och flyga med dottern för första gången. Men vad kan man ta med genom kontrollen? Vore ju schysst om man kunde ta med en nappflaska ex för att ge lite välling i, och helst färdigblandad sådan. Men flaskor brukar man ju inte få ta med och ej heller vätska. Visst har man en och annan gång lyckats få med nån flaska ändå med i väskan, men ändå det vore ju synd att bli av med flaskan.

• Svar på tråden Vad går igenom kontrollen, Arlanda
  • Elenas hasselbackspotatis 86

OT skulle det stå

• 071001

Agapi2009, jag fick flyga med en halvfull flaska med linsvätska från JFK, men på Heathrow var det tvärtstopp, fick kasta den direkt. Väldigt  olika m.a.o. OT igen.

• Annsiss
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2012-01-09 13:33:20 följande:
    Lire ITOT, men sist jag flög fick jag av misstag med mig en 1 liters cola o en gaffel av metall... och det insåg jag när jag kommit till min destination - inte ett knyst av dem på Arlanda och det tycker jag var lite oproffsigt... haha :)
    Jo har också både råkat och "råkat" få med mig saker men nu när det känns lite viktigt vill man ju inte bli av med något.

• kajsaa

Men du har ju fått svar flera ggr:) bla i den länken jag postade:) ring Arlanda annars! Men som sagt tomma flaskor och tetramat är inga problem!!

• tundra

Jag har haft med mig färdigblandad välling och de är schjyssta och låter mammor ta med det. Men måste alltid smaka på det själv för att visa att det inte är nått farligt.

• Maggimou

Du får ta med dig den mat som ditt barn behöver under resan. Vatten i termos går också bra. Man ska visa upp det man har med sig och vara beredd på att smaka.

(/fd anställd)

Maggimou - därför att jag till och med har fått slänga pyttesmå nagelfilar på Arlanda... Trodde en gaffel var ett värre vapen än en nagelfil på två cm.

Som ex-flygvärdinna har jag gått igenom många tullar världen över och det finns bra mycket konstiga regler. Jag är oerhört förvånad över att en metallgaffel kom igenom ...

• Anne69

Ofta brukar man få smaka på det man har i välling/dricksflaskor. Då går det mesta igenom. Det gör också allt som det står Nestlé o Semper på......

• Maggimou

Agapi2009:
    Det kan tyckas konstigt med en del regler ja. Men i grova drag så är alla trubbiga föremål och sånt som kan räknas eller uppfattas som stick"vapen" inte tillåtna.
    En del nagelfilar ser vassa ut och kan ibland ge rakbladseffekten dessutom.
    Gaffel hör däremot inte dit. Dessutom kan du packa på dig kilovis av dem i restaurangerna precis vid din gate...

Man känner sig lite skum när man står där och tar ungars vattenpistoler och föräldrarna är sura. Näe, man kan inte döda med en snorgrön plastgrejj, men stoppar du den under en tröjja tex, så kan den i fel händer skrämma ett helt plan och kanske en styrman eller två...

Jag tycker det är grymt bra att kontrollerna finns! Att en förälder ens låter sitt barn ta med en vattenpistol låter sjukt dumt, de skäms nog bara när du tar dem ifrån dem, haha!

• Dixie
    071001 skrev 2012-01-09 13:39:01 följande:
    Agapi2009, jag fick flyga med en halvfull flaska med linsvätska från JFK, men på Heathrow var det tvärtstopp, fick kasta den direkt. Väldigt  olika m.a.o. OT igen.
    Heathrow är nog mer strikta än de flesta andra - det är bara på Heathrow jag har behövt öppna barnmat och vällingtetra. 
Svar på tråden Vad går igenom kontrollen, Arlanda