FrkJenny skrev 2012-01-12 00:30:49 följande:
Ja, nu är det förstås inte det vi tror.
Och nej, inte heller påkörd bakifrån sitter det framåtvändna barnet säkrare.
För det krävs att du backar med motsvarande fart in i ett stillastående hinder eller möjligen att du, stillastående, blir påkörd rakt framifrån av ett annat fordon med motsvarande hastighet.
I dessa två scenarion riktas rörelseenergin bakåt, och du och dina passagerare slungas bakåt, i riktning mot bilens bakända. För framåtvändna personer innebär det att de trycks bakåt mot ryggstödet, och att ryggstödet fördelar krockenergin jämnt över deras överkroppar och nackar. För ditt bakåtvända barn innebär det att hen slungas fram "ur" stolen; mot sitt fempunktsbälte vilket förstås fördelar krockenergin sämre över överkroppen och dessutom lämnar nacken helt utan stöd.
Som tur är är det extremt ovanligt att man backar omkring och krockar i 50 km/h och även om det betydligt oftare förekommer att helt stillastående bilar blir påkörda så är det inte särskilt vanligt att den stillastående bilen blir påkörd rakt framifrån i oförminskad fart.
De situationer där en framåtvänd stol skulle kunna skydda bättre än en bakåtvänd är alltså extremt ovanliga jämfört med motsatsen.
Det är alltså inte bara i frontalkrockar som bakåtvänt skyddar bättre,
I alla scenarion där din bil rör sig framåt innan kollisionen kommer rörelseenergin för passagerarna inuti bilen initialt att riktas framåt oavsett hur kollisionen ser ut.
Blir du påkörd framifrån riktas rörelseenergin framåt och sedan omedelbart bakåt, vilket gör att det bakvända barnet först liksom pressas in i sin stol och först därefter kastas bakåt ur stolen. Ett framåtvänt barn slungas istället typ halvvägs ur stolen och först därefter tillbaka ner i den skyddande stolen.
Blir du påkörd bakifrån riktas energin istället framåt i två drag: ditt bakåtvända barn skyddas därför ännu bättre i en krock bakifrån och ditt framåtvända ännu sämre.
Blir du påkörd från sidan så riktas energin framåt och sedan åt sidan. När det bakåtvända barnet slungas åt sidan har det därför hela bilstolen med sig som skydd, medans det framåtvända barnet är halvägs ur stolen när det slungas åt sidan och därför inte skyddas tillräckligt ens av sidokrockskydden.
Acceleration är ökning av hastigheten i en viss riktning. När du trycker på gasen accelererar bilen
framåt och när du trycker på bromsen accelererar bilen
bakåt. Själv är vi inte fastskruvade i bilen utan vi är fristående och har samma hastighet som bilen. Så när bilen accelererar framåt trycks föraren in i bilsätet och när bilen accelererar bakåt kastas vi framåt.
Vi rör oss alltså själva tvärt emot accelerationen, och med en enorm kraft om accelerationen är stor.
Vi (och här alltså barn) måste bromsas upp på ett säkert sätt. En bilbarnstol fångar upp ett barn och dess tunga huvud mycket bättre om det är bilbarnstolens rygg som gör jobbet än om det är internselen som fångar upp barnet. Internselen fångar inte alls upp huvudet. Därför funkar en bilbarnstol som den ska (=bäst) när ryggen är vänd åt motsatt håll än vart accelerationen går. Det är samma sak som att
barnets ansikte ska vara är riktat åt samma håll som accelerationen av bilen sker. Det är den grundregeln som alltid gäller.
Så då gäller det att se vartåt bilen accelerationen i de olika situationerna. (Kom ihåg att acceleration är förändring av hastighet).
Blir vi påkörda bakifrån (vi kan tänka oss att vi står stilla själva) kastas bilen framåt och accelerationen är framåt. Själva är vi som sagt tröga och vi trycks bakåt, inte framåt. Ansiktet i samma riktning som bilens acceleration: i denna situation är det bättre att sitta framåtvänt.
Blir vi påkörda framifrån när vi själva står stilla kastas vår bil bakåt, dvs accelererar bakåt och vi är tröga och kastas framåt i förhållande till bilen. Ansiktet i samma riktning som accelerationen: i denna situation är de bättre att sitta bakåtvänt i bilen.
Kör vi framåt och blir påkörda framifrån har vi samma situation som i förra situationen. Vi var på väg framåt men blev inbromsade och accelerationen sker alltså bakåt. Då ska vi sitta med ansiktet bakåt, dvs i bakåtvänd bilbarnstol för att infångas av stolsryggen.
Det är ingen skillnad för oss i vår bil på att själv köra 100 km/h rakt in i en stillastående bil än på att den bilen kommer rakt emot oss och vi är den som står stilla. (Om det var helt mörkt i bakgrunden och du inte kunde se hjulen och det var tillräckligt långt borta skulle du inte kunna se vilken av bilarna som står stilla och vilken som rör sig. Kanske skulle båda röra sig 50 km/h mot varandra.) Det är helt samma sak. Accelerationen blir för vår bil bakåt och näsan ska vara vänd åt samma håll som accelerationen, bakåtvänd bilbarnstol är det som gäller vid krock framifrån.
I krocktester ser man ofta hur barnen först kastas åt ena hållet och sen åt andra hållet. Det är den första kastningen som är den kraftiga. Det andra är bara en svikt tillbaka.
I sidokrock brukar man tala om pre impact breaking, dvs att man hinner bromsa en aning före det smäller. Bromsa, aha, då är det acceleration bakåt, och då ska barnet ha ansiktet bakåt för att tryckas in i den trygga stolen som har fina sidoskydd. Och, precis som du skriver, om barnet sitter framåtvänt och chauffören panikbromsar före sidokrocken har barnet åkt åt motsatt håll, dvs framåt och då är barnet redan utanför räckhåll för de fina sidoskydden. Så bakåtvänd bilbarnstol även i sidokrock.
Man krockar inte lika ofta bakifrån som framifrån och krafterna är oftast mycket svagare vid krock bakifrån. Om någon kör in i din bil 100 km/h bakifrån när du står stilla motsvarar det en krock där du
backade 50 km/h och den körde framåt 50 km/h förutsatt att ni båda har lika tunga bilar. Accelerationen går mot motorhuven på din bil (trots att du backar, du blir ju på-puffad framåt) och då är det bäst att barnet sitter med ansiktet i accelerationens riktning, dvs i framåtvänd bilbarnstol.
Sällan blir man påkörd i högre hastigheter än sådana här bakifrån. Och kör du själv 50 km/h och blir påkörd bakifrån av en bil som kör 65 km/h är det som om du stod stilla och blev påkörd av en bil bakifrån i 15 km/h. Däremot är det oftare så att man frontalkrockar i höga hastigheter.
Så det som avgör vilket som är bättre, bakåtvänd eller framåtvänd bilbarnstol, är att allra oftast är accelerationen i en krock riktad bakåt och då är det en bakåtvänd bilbarnstol som gäller, barnet ska se i samma riktning som accelerationen. Och allra oftast är accelerationen mycket kraftigare då krocken kommer framifrån för oftast rör båda bilarna på sig mot varandra så den relativa hastigheten blir stor.