• Thildasmamma09

När är det OK att ha bilbarnstolen framåtvänd?

Har länge funderat över detta då det står att från 15 kg är det OK att ha bilbarnstolen framåtvänd.
    Men sen står det inom parantes (4 år). Min dotter är 2,5 år och väger nu 15 kg, visst, hon har alltid legat över kurvan så jag vet att hon är stor för sin ålder.

Men det är bara det att när vi nu har bilstolen bakåtvänd så får hon inte plats med benen! Så jag undrar, ÄR det 15 kg eller är det 4 år?

Jag har läst på en annan sida att oavsett ålder så är det alltid säkrast att barnen åker bakåtvända så länge som det faktiskt är möjligt pga att de är så sköra i nacken fortfarande.. men det stressar mig att inte veta om det är OK eller inte då det är jobbigt att se att hon inte riktigt får plats att sitta bakåtvänd heller.   

Så vad tycker/tror ni? Och hur har ni gjort?

• Svar på tråden När är det OK att ha bilbarnstolen framåtvänd?
  • Cecci78
    straw2008 skrev 2012-01-09 16:13:01 följande:
    Vissa här på FL påstår att deras 19 åringar på 195 sitter bra bakåtvändna i sina bilbarnstolar så ta allt med en nypa salt o gör de justeringar o monteringar som ert barn kräver i er bil.
    källa på det tack;) kan du inte länka till den tråden?
  • vittra

Varför är det så många som skriver vad det står på deras stolar?! Det är fullkomligt ovidkommande. Rekommendationen är till minst 4-5 års ålder, vad sedan stolen klarar av är ju något helt annat. Har du en bakåtvänd stol som bara klarar av bebisar upp till 9 månaders ålder som någon skrev (rimligtvis bör det ju vara ett babyskydd, eller så menar man en minimigräns) då skaffar man naturligtvis en annan bakåtvänd stol, man vänder inte barnet framåt...

Sedan ska man ju heller inte bara vända en bakåtvänd stol, du måste ju köpa en stol som är gjord för att vara framåtvänd. De bakåtvända är så tunga att det blir en risk för barnet att sitta i en sådan stol framåtvänt, därför rekommenderar man att inte vända dessa utan köpa en stol som är anpassad för att vara framåtvänd.

• Thildasmamma09
    vittra: Jag undrade bara varför det stod så för att jag inte förstod vad som gällde först. Om det var 15 kg rent allmänt eller om det var åldern som var av betydelse. Nu vet jag. Bilbarnstolen jag har är godkänd för både fram-och-bakåtvänd montering. Men det spelar ju ingen roll då jag tänker fortsätta ha min flicka bakåtvänd tack vare all info jag fick härifrån. 

Tycker inte att det är så konstigt om man undrar egentligen, huvudsaken är ju att man tar reda på fakta och inte bara "gör" som man tror att det är.   
  • cicci85

Det är ju jättebra att man undrar! Många vänder ju för tidigt pga okunskap...

• vittra
    Thildasmamma09 skrev 2012-01-09 22:30:04 följande:
    vittra: Jag undrade bara varför det stod så för att jag inte förstod vad som gällde först. Om det var 15 kg rent allmänt eller om det var åldern som var av betydelse. Nu vet jag. Bilbarnstolen jag har är godkänd för både fram-och-bakåtvänd montering. Men det spelar ju ingen roll då jag tänker fortsätta ha min flicka bakåtvänd tack vare all info jag fick härifrån. 

Tycker inte att det är så konstigt om man undrar egentligen, huvudsaken är ju att man tar reda på fakta och inte bara "gör" som man tror att det är.   
    Självklart är det bra att man undrar! Jag vände mig mer mot övriga svar i tråden
  • WiJu

Jag har läst någonstans att dödsolyckor bland barn under 4 år ökat senaste året/åren pga att föräldrarna vänder barnen för tidigt.
    Just därför att barnens huvud fortfarande är för tunga och dom bryter nacken vid krockar.

Så jag avvaktar precis som du TS...    

• straw2008

Varför tror alla människor att man endast frontalkrockar ??? Samma film men påkörd bakifrån gynnar det framvändna barnet.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • cicci85
    straw2008 skrev 2012-01-10 19:55:45 följande:
    Varför tror alla människor att man endast frontalkrockar ??? Samma film men påkörd bakifrån gynnar det framvändna barnet.

Frontalkrockar är vanligast och farligast!
  • pigglet

Det blir ju inte alls i närheten av samma hastighet! Du färdas ju ALDRIG i 90 km bakåt! (Tänk frontal krock där 2 bilar båda färdas i 90 km/timme)
    Och skulle du stå stilla med din egen bil så blir du sällan påkörd i 90km bakifrån heller - om du inte stannat typ mitt på en motorväg.

Eftersom de allra flesta krockar och avkörningar av vägen sker när bilen färdas framåt, så är det i första hand sådant man skyddar barnen från. 
    Thildasmamma09 skrev 2012-01-09 16:24:29 följande:
    Tack alla! Tycker jag fått svar på min fråga och kommer vänta tills min dotter är 4 år om detta är möjligt :) Jag håller med er om att lite ont i benen är väl ingenting jämfört med en bruten nacke, borde jag ju tänkt på!

Tusen tack!  
    Grattis till ett bra val!
  • straw2008

Nja fast långt ifrån de flesta frontalkrockar exakt framifrån i 90 km i h heller.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Natasha76

Det finns nog statistik på det där med krockar också. Det var visst 80% av krockarna som sker framifrån.

I de krocktester som man gör är krockinbromsningen ungefär som inbromsningen är i verkliga krockar. Där skulle alla framåtvända dockor brutit nacken eller skadat nacken väldigt mycket om de varit barn i riktiga krockar. Nacken hos en treåring klarar 100-130 kg kraft (enligt Folksam och Besafes sidor där de citerar läkare) då man mäter hur kraftigt huvudet dras loss från ryggraden när huvudet kastas framåt i den framåtvända stolen i krocken. Framåtvända stolar får mätvärden på mellan 150-450 kg kraft. Det är inte många som kommer ner till 150 kg, utan det är oftast 250-300 kg (flest stolar får sådana värden).

Den som gillar framåtvända stolar kan ju glädjas åt att barnet sitter som om det vore i en framåtvänd stol när en krock kommer bakifrån. Men som någon sa är det inte alls lika höga krafter det är frågan om. Och dessutom, om det hade varit det är det ändå bättre att skydda sig mot de krockar som är vanligast. Det var visst bara 5% av krockarna som kom bakifrån om jag minns rätt. Och resten är sidokrockar. 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • Natasha76

Alltså ett bakåtvänt barn sitter som om det hade suttit i en framåtvänd stol då krocken kommer bakifrån. 

Sen ifall någon undrar så är nack-kraften vid frontalkrock i bakåtvänd stol i medeltal kring 40 kg.  

• Mumin80
    Natasha76 skrev 2012-01-11 17:40:04 följande:
    Alltså ett bakåtvänt barn sitter som om det hade suttit i en framåtvänd stol då krocken kommer bakifrån.  Sen ifall någon undrar så är nack-kraften vid frontalkrock i bakåtvänd stol i medeltal kring 40 kg.  

Om jag inte missminner mig min skolfysik, så handlar det ju också om varifrån kraften kommer. D.v.s. vid en frontalkrock så kommer kraften från två olika riktningar, vilket gör att om två bilar t.ex. färdas i motsatta riktningar i 50km/h var och frontalkrockar, så blir kraften den samma som om en bil som rör sig i 100km/h kör in i en stillastående bil. Medan om två bilar som färdas i samma riktning krockar, så rör sig krafterna i samma riktning. Så om en bil som rör sig i 100km/h kör in i baken på en bil som rör sig i 25 km/h så motsvarar det bara kraften av en krock mellan en bil som rör sig i 75km/h och en stillastående bil. Och med anledning av den matten så kanske det säger sig självt vilken typ av krockar är farligast? (om jag inte helt missuppfattade skolfysiken alltså, jag var iofs alltid ganska kass på just fysik..).
  • Natasha76

^ Tycker inte du verkar så kass på fysik :) 

Ja och i krocken bakifrån fördelas också energin på båda fordonen, så det är inte samma sak som att krocka 75 km/h med en bergvägg utan som att krocka med 37,5 km/h med en bergvägg. Vilket i och för sig också är allvarligt.

• FrkJenny
    Ja, nu är det förstås inte det vi tror.

Och nej, inte heller påkörd bakifrån sitter det framåtvändna barnet säkrare.
    För det krävs att du backar med motsvarande fart in i ett stillastående hinder eller möjligen att du, stillastående, blir påkörd rakt framifrån av ett annat fordon med motsvarande hastighet.
    I dessa två scenarion riktas rörelseenergin bakåt, och du och dina passagerare slungas bakåt, i riktning mot bilens bakända. För framåtvändna personer innebär det att de trycks bakåt mot ryggstödet, och att ryggstödet fördelar krockenergin jämnt över deras överkroppar och nackar. För ditt bakåtvända barn innebär det att hen slungas fram "ur" stolen; mot sitt fempunktsbälte vilket förstås fördelar krockenergin sämre över överkroppen och dessutom lämnar nacken helt utan stöd.

Som tur är är det extremt ovanligt att man backar omkring och krockar i 50 km/h och även om det betydligt oftare förekommer att helt stillastående bilar blir påkörda så är det inte särskilt vanligt att den stillastående bilen blir påkörd rakt framifrån i oförminskad fart.
    De situationer där en framåtvänd stol skulle kunna skydda bättre än en bakåtvänd är alltså extremt ovanliga jämfört med motsatsen.

Det är alltså inte bara i frontalkrockar som bakåtvänt skyddar bättre,
    I alla scenarion där din bil rör sig framåt innan kollisionen kommer rörelseenergin för passagerarna inuti bilen initialt att riktas framåt oavsett hur kollisionen ser ut.
    Blir du påkörd framifrån riktas rörelseenergin framåt och sedan omedelbart bakåt, vilket gör att det bakvända barnet först liksom pressas in i sin stol och först därefter kastas bakåt ur stolen. Ett framåtvänt barn slungas istället typ halvvägs ur stolen och först därefter tillbaka ner i den skyddande stolen. 
    Blir du påkörd bakifrån riktas energin istället framåt i två drag: ditt bakåtvända barn skyddas därför ännu bättre i en krock bakifrån och ditt framåtvända ännu sämre.
    Blir du påkörd från sidan så riktas energin framåt och sedan åt sidan. När det bakåtvända barnet slungas åt sidan har det därför hela bilstolen med sig som skydd, medans det framåtvända barnet är halvägs ur stolen när det slungas åt sidan och därför inte skyddas tillräckligt ens av sidokrockskydden.

• Natasha76
    FrkJenny skrev 2012-01-12 00:30:49 följande:
    Ja, nu är det förstås inte det vi tror.

Och nej, inte heller påkörd bakifrån sitter det framåtvändna barnet säkrare.
    För det krävs att du backar med motsvarande fart in i ett stillastående hinder eller möjligen att du, stillastående, blir påkörd rakt framifrån av ett annat fordon med motsvarande hastighet.
    I dessa två scenarion riktas rörelseenergin bakåt, och du och dina passagerare slungas bakåt, i riktning mot bilens bakända. För framåtvändna personer innebär det att de trycks bakåt mot ryggstödet, och att ryggstödet fördelar krockenergin jämnt över deras överkroppar och nackar. För ditt bakåtvända barn innebär det att hen slungas fram "ur" stolen; mot sitt fempunktsbälte vilket förstås fördelar krockenergin sämre över överkroppen och dessutom lämnar nacken helt utan stöd.

Som tur är är det extremt ovanligt att man backar omkring och krockar i 50 km/h och även om det betydligt oftare förekommer att helt stillastående bilar blir påkörda så är det inte särskilt vanligt att den stillastående bilen blir påkörd rakt framifrån i oförminskad fart.
    De situationer där en framåtvänd stol skulle kunna skydda bättre än en bakåtvänd är alltså extremt ovanliga jämfört med motsatsen.

Det är alltså inte bara i frontalkrockar som bakåtvänt skyddar bättre,
    I alla scenarion där din bil rör sig framåt innan kollisionen kommer rörelseenergin för passagerarna inuti bilen initialt att riktas framåt oavsett hur kollisionen ser ut.
    Blir du påkörd framifrån riktas rörelseenergin framåt och sedan omedelbart bakåt, vilket gör att det bakvända barnet först liksom pressas in i sin stol och först därefter kastas bakåt ur stolen. Ett framåtvänt barn slungas istället typ halvvägs ur stolen och först därefter tillbaka ner i den skyddande stolen. 
    Blir du påkörd bakifrån riktas energin istället framåt i två drag: ditt bakåtvända barn skyddas därför ännu bättre i en krock bakifrån och ditt framåtvända ännu sämre.
    Blir du påkörd från sidan så riktas energin framåt och sedan åt sidan. När det bakåtvända barnet slungas åt sidan har det därför hela bilstolen med sig som skydd, medans det framåtvända barnet är halvägs ur stolen när det slungas åt sidan och därför inte skyddas tillräckligt ens av sidokrockskydden.
    Acceleration är ökning av hastigheten i en viss riktning. När du trycker på gasen accelererar bilen framåt och när du trycker på bromsen accelererar bilen bakåt. Själv är vi inte fastskruvade i bilen utan vi är fristående och har samma hastighet som bilen. Så när bilen accelererar framåt trycks föraren in i bilsätet och när bilen accelererar bakåt kastas vi framåt. Vi rör oss alltså själva tvärt emot accelerationen, och med en enorm kraft om accelerationen är stor.

Vi (och här alltså barn) måste bromsas upp på ett säkert sätt. En bilbarnstol fångar upp ett barn och dess tunga huvud mycket bättre om det är bilbarnstolens rygg som gör jobbet än om det är internselen som fångar upp barnet. Internselen fångar inte alls upp huvudet. Därför funkar en bilbarnstol som den ska (=bäst) när ryggen är vänd åt motsatt håll än vart accelerationen går. Det är samma sak som att barnets ansikte ska vara är riktat åt samma håll som accelerationen av bilen sker. Det är den grundregeln som alltid gäller.

Så då gäller det att se vartåt bilen accelerationen i de olika situationerna. (Kom ihåg att acceleration är förändring av hastighet).

Blir vi påkörda bakifrån (vi kan tänka oss att vi står stilla själva) kastas bilen framåt och accelerationen är framåt. Själva är vi som sagt tröga och vi trycks bakåt, inte framåt. Ansiktet i samma riktning som bilens acceleration: i denna situation är det bättre att sitta framåtvänt.

Blir vi påkörda framifrån när vi själva står stilla kastas vår bil bakåt, dvs accelererar bakåt och vi är tröga och kastas framåt i förhållande till bilen. Ansiktet i samma riktning som accelerationen: i denna situation är de bättre att sitta bakåtvänt i bilen. 

Kör vi framåt och blir påkörda framifrån har vi samma situation som i förra situationen. Vi var på väg framåt men blev inbromsade och accelerationen sker alltså bakåt. Då ska vi sitta med ansiktet bakåt, dvs i bakåtvänd bilbarnstol för att infångas av stolsryggen.

Det är ingen skillnad för oss i vår bil på att själv köra 100 km/h rakt in i en stillastående bil än på att den bilen kommer rakt emot oss och vi är den som står stilla. (Om det var helt mörkt i bakgrunden och du inte kunde se hjulen och det var tillräckligt långt borta skulle du inte kunna se vilken av bilarna som står stilla och vilken som rör sig. Kanske skulle båda röra sig 50 km/h mot varandra.) Det är helt samma sak. Accelerationen blir för vår bil bakåt och näsan ska vara vänd åt samma håll som accelerationen, bakåtvänd bilbarnstol är det som gäller vid krock framifrån.

I krocktester ser man ofta hur barnen först kastas åt ena hållet och sen åt andra hållet. Det är den första kastningen som är den kraftiga. Det andra är bara en svikt tillbaka. 

I sidokrock brukar man tala om pre impact breaking, dvs att man hinner bromsa en aning före det smäller. Bromsa, aha, då är det acceleration bakåt, och då ska barnet ha ansiktet bakåt för att tryckas in i den trygga stolen som har fina sidoskydd. Och, precis som du skriver, om barnet sitter framåtvänt och chauffören panikbromsar före sidokrocken har barnet åkt åt motsatt håll, dvs framåt och då är barnet redan utanför räckhåll för de fina sidoskydden. Så bakåtvänd bilbarnstol även i sidokrock.

Man krockar inte lika ofta bakifrån som framifrån och krafterna är oftast mycket svagare vid krock bakifrån. Om någon kör in i din bil 100 km/h bakifrån när du står stilla motsvarar det en krock där du backade 50 km/h och den körde framåt 50 km/h förutsatt att ni båda har lika tunga bilar. Accelerationen går mot motorhuven på din bil (trots att du backar, du blir ju på-puffad framåt) och då är det bäst att barnet sitter med ansiktet i accelerationens riktning, dvs i framåtvänd bilbarnstol.

Sällan blir man påkörd i högre hastigheter än sådana här bakifrån. Och kör du själv 50 km/h och blir påkörd bakifrån av en bil som kör 65 km/h  är det som om du stod stilla och blev påkörd av en bil bakifrån i 15 km/h. Däremot är det oftare så att man frontalkrockar i höga hastigheter. 

Så det som avgör vilket som är bättre, bakåtvänd eller framåtvänd bilbarnstol, är att allra oftast är accelerationen i en krock riktad bakåt och då är det en bakåtvänd bilbarnstol som gäller, barnet ska se i samma riktning som accelerationen. Och allra oftast är accelerationen mycket kraftigare då krocken kommer framifrån för oftast rör båda bilarna på sig mot varandra så den relativa hastigheten blir stor. 
Svar på tråden När är det OK att ha bilbarnstolen framåtvänd?