• Dear7601

Fostervattenprov eller ej?

Hej

Jag gjorde en kub test som visade dåliga värden barnmorskan rekommenderade fostervattenprov

Gjorde en till kub test som visade normala värden och gynekologen sa till mig at det ej behövs fostervattenprov

Är rädd för missfall med fostervattenprov, men vill ej heller att min bebis ska vara sjuk och kanske inte leva länge!
    Vad hade  ni gjort?

Tack för svar

• Svar på tråden Fostervattenprov eller ej?
  • Mynta

Hur dåliga siffror, mer exakt? Enligt min BM är allt under 1/200 dåligt, men det är ju ändå milsvid skillnad på 1/199 och 1/5.

• Dear7601

Första kub testet på trisomi 21 var 1:12 och trisomi 18+13 låg på 1:2

Idag fick jag svar hos den privata gynekologen att trisomi 21 låg på 1:1018, trisomi 18 på 1:2042och trisomi 13 på 1:1910

• Dear7601

Första kub testet på trisomi 21 var 1:12 och trisomi 18+13 låg på 1:2

Idag fick jag svar hos den privata gynekologen att trisomi 21 låg på 1:1018, trisomi 18 på 1:2042och trisomi 13 på 1:1910

• Dear7601

Vad hade Ni gjort i mitt fall

Tack för svar

• kaffetanten

Vilken skillnad!!

Om du gjorde två kub-test beror det väl helt på vilket du litar mest på.

och om du klarar av att inte veta säkert.... Egentligen är det nog bara du som kan svara på vilket som du är mest rädd för, fostervattensprovet eller att vara tvungen att vara ovetandes tills barnet föds...

Själv visste jag att jag inte skulle klara av att inte oroa mig, så jag gjorde testet.

lycka till! vad du än gör.

• mahlin83

Men jag förstår inte hur det kan bli sådan skillnad, då känns det ju verkligen inte som man kan lita på KUB? Vi fick 1:60 högrisk med andra ord.... men det är ju fortfarande 59 mot 1 att barnet är friskt.... skit svårt.... men i första hand måste man ju veta hur man ställer sig till eventuellt besked om man nu gör FVP och om det visar sig att barnet har DS....

Var det nackspalten eller dina blodprov som var ändrade och i vilka veckor (hur lång tid emellan KUB-testen var det?) 

• Anna jkp

Nackdelen med fostervattenprov att det tar lång tid att odla. Den är olidligt jobbig. Fick vänta i många tuffa veckor. Sen är det missfallsisken. Så om jag skulle göra om det så skulle jag säga nej. Mitt första barn så fanns det inget kubtest.

Synlig gör kvinnovåldet
  • Dear7601

Tack att ni skriver tillbaka!

Första testet nacken var lång 3mm och då var jag i vecka 12+2 Då jag fick mycket dåliga siffror, blodprovet hade jag lämnat i vecka 9+3

Andra testet hos den privata gynekologen var jag i v. 13+2 då det visade sig bra siffror

Har pratat med den privata gynekologen angående min första test och han tycker att jag ska göra fostervattenprov, men jag förstår inte varför när resultatet var bra! Jag frågade varför och han gav mig inget svar bara sa gör det och hej då!

Vem ska man lita på?

Vad tycker ni att jag ska göra? Är orolig att det blir missfall med fostervattenprov och tänk om barnet är frisk, samtidigt som jag kan inte koppla av, vill ej att mitt barn ska vara sjuk och ha det jobbigt och svårt
    Vilken dilemma, vad hade ni gjort?

• Anna jkp

Ja du, det här är inte något lätt beslut. Du måste följa ditt hjärta. Vet inte vilken v du är i nu? Du har säkert inte så långt kvar till ul. Du har ju fått ett bra resultat. Det finns inget rätt och fel. Jag skulle nog glädjas att vara gravid. Som jag sa innan så tar det mycket på psyket att vänta på svarena.

Lycka till vad du nu än väljer.  

Synlig gör kvinnovåldet
  • Dear7601

Vad snällt att ni skriver tillbaka, jag måste ta ett beslut snarast är nu i v14

• Jamtlandstaus

Förstår att det är jobbigt för dig!
    Fördelen med ett prov är ju att du får veta om liten är frisk eller sjuk.
    Nackdelen är missfallsrisken.
    Dock är risken liten o FVP hör till rutin nuförtiden.
    Vinsten i vetskapen är ju att kunna avsluta graviditeten om man vill/behöver det eller att kunna ha tid att förbereda sig på det som komma skall.
    Eller om det bästa sker; slippa oroa sig för det.

Trisomierna 13 o 19 är ofta oförenliga med liv o om man misstänker något sådant är det ju extra viktigt att få veta det tidigt.

Jag har gjort FVP idag o själva ingreppet går fort o smärtfritt. Nu återstår den jobbiga väntan...
    Lycka till!

• förstis

Jag hade en KUB på 1:5 och gjorde fo.vt.prov eftersom jag är nästan 40 år. Det viktiga är att man har bestämt sig vad man ska göra OM man får ett svar man inte vill ha, dvs dåligt resultat. Vi fick svar på fo.vt.provet och det visade sig att fostret hade DS och vi valde att avbryta.
    Man kan inte råda någon att göra antingen det ena eller det andra. Det är jätteviktigt att man tar det beslutet själv! Har en vän som är äldre än mig som valde att inte göra provet för hon vill ha detta barnet oavsett. Vi respekterar varandra trots de olika besluten vi tagit och inget är rätt eller fel! Men det måste vara eget beslut så du inte känner sen att du gjorde något som du egentligen inte vill.

• vivexa
    Anna jkp skrev 2012-01-12 16:09:07 följande:
    Nackdelen med fostervattenprov att det tar lång tid att odla. Den är olidligt jobbig. Fick vänta i många tuffa veckor. Sen är det missfallsisken. Så om jag skulle göra om det så skulle jag säga nej. Mitt första barn så fanns det inget kubtest.
    om man väljer den snabba analysen av bara trisomierna 13, 18 och 21 så tar det tre dagar att få svaret
  • vivexa

TS jag skulle absolut göra fostervattensprov om jag var du. Det är oändligt liten risk att något händer, provtagningar blir säkrare och säkrare med åren. Gynekologen sa att du bör göra fvp, antagligen anser han att med sådana högrisksiffror som i första kub-testet så går det inte att blunda för dem även om ett senare test visar bättre.

Lycka till!

• bullfarsan

Om det är enbart missfallsrisken du oroar dig över: följ anvisningarna supernoga (byta till rena lakan kvällen innan, använd pre-operations decinficerande tvätt kvällen före och samma morgon, nytvättade kläder, osv). Det är infektioner som ger missfallen, vad jag förstår.

Sen finns en mängd etiska och existentiella aspekter på detta, vilket flera som svarat redan varit inne på. Det är nog viktigt att bestämma sig i förväg vilket beslut man tänker ta beroende på svaret på fostervattenprovet. Och, som sagt, svaret kan man få på tre dagar numera om det inte är något särskilt som utreds utan bara de vanligaste kromosomfelen.  

• Jamtlandstaus

Några anvisningar fick jag inte alls. Men läkaren sprittvättar magen o efteråt fick jag bara ett plåster på sticket så att få infektion är ovanligt liksom andra komplikationer. Det är idag en rutinundersökning med givetvis finns en missfallsrisk på ca 0,5% men dem är inte högre än så!

Hur har det gått för dig TS??

• Dear7601

Hej igen

Nu har jag gjort fostervattenprovet och det visade sig att barnet hade trisomi 21

Jag gjorde aborten, det är hemskt att ta ett sådant beslut och gå igenom detta. Han var så söt.

• kaffetanten

Nej vad jobbigt, många kramar Hjärta

Svar på tråden Fostervattenprov eller ej?