• 05091112

Polisanmäla affär som säljer smuggelciggaretter?

Har ingen aning om var jag skulle posta denna så det fick bli här.

Hursomhaver, jag vet ett ställe som säljer smuggelciggaretter mest till minderåriga, många är nere på 12-13 år.

Ska jag polisanmäla detta?  Är det lönt, bryr de sig? 

• Svar på tråden Polisanmäla affär som säljer smuggelciggaretter?
  • Kimona

Ja det tycker jag om du vet att de säljer till mindreåriga

• guinevere

Du ska absolut anmäla detta och om polisen inte råkar vara riktigt kass så kommer de absolut att bry sig. Sedan kan det vara svårt att få till ett åtal om något men de kan ju åtminstone störa verksamheten och stressa affären ordentligt.

• moii

Som sagt lämna tips på 11414 så kollar de upp detta.

• Anonym

Sorgligt med alla hemska och egocentriska individer som bara tänker på sin egen njutning i att få sätta dig sina medmänniskor. Jag är verkligen ledsen nu, detta krossar min tro på människor. 

• Svanungen
    05091112 skrev 2012-01-09 19:52:05 följande:
    Till er andra, (verkar ju bara finnas en som inte håller med mig)
    Ska man ringa typ och tipsa? Det är 114 114?
    11414 ringer du och tipsar.
  • Hypnotica
    Anonym skrev 2012-01-10 16:07:13 följande:
    Sorgligt med alla hemska och egocentriska individer som bara tänker på sin egen njutning i att få sätta dig sina medmänniskor. Jag är verkligen ledsen nu, detta krossar min tro på människor. 
    Ja, det är så SYND om de stackars smugglarna. Var ska de nu få in sina stålar från?

JÄTTEsynd, verkligen.

Och ALLA som tipsar polisen eller ansvarig myndighet om brott, gör det BARA för att de njuuuuuuuter av det.
  • megasinned1

Ash det är inte lönt att anmäla någonting sånt. Händer redan hela tiden ändå. Det förs in stora mängder smuggelcigg varje dag. Jag tror inte ens polisen bryr sig ordentligt.

• megasinned1
    05091112 skrev 2012-01-09 19:52:05 följande:

Till er andra, (verkar ju bara finnas en som inte håller med mig)
    Ska man ringa typ och tipsa? Det är 114 114?

Det gör du som du vill, men vem bryr sig egentligen. Låt folk röka om dem vill, eller har du själv aldrig rökt?
  • Anonym (Smuggelcigg okej)
    Mariamx skrev 2012-01-09 23:42:12 följande:

Hade det varit mera OK att anmäla om butiken istället sålde knark till minderråriga, istället för smuggelcigaretter? Försöker bara förstå resonemanget. Var går gränsen för när det inte längre är OK?

Alltså cigg är ju inte olagligt i sig, men narkotika är olagligt. Ja klart det hade varit skillnad!   Smuggelcigg är ju ändå accepterat alltså dem griper ju inte dig för att du har köpt ett paket smuggelcigg, men droger är det nolltolerans. Droger är ju dessutom någonting helt annat.
  • CarinaL26

Klart man ska anmäla! Men vet inte om man kan hoppas på att de lägger tid på ärendet.

• Domesticgoddess

Ett annat alternativ är att anmäla till skatteverket. Har en väninna som jobbar där med sådana saker, hon och hennes kollegor kan aktivt hålla koll på avstånd på hur många som går in och ut, handla själv och sedan efter avslutad spaning gå in och hugga bokföring, kassarullar eller vad det nu är. Tänker att polisen kanske inte lägger så stora resurser på denna typ av brottslighet (min gissning bara) och att det är troligare att skatteverket agerar. Slutresultatet blir ju detsamma och de två myndigheterna samverkar en hel del har jag förstått.

Svar på tråden Polisanmäla affär som säljer smuggelciggaretter?