• Mimmi69

Disneyland Paris. Hjälp!!!

Funderar på att åka till Disneyland Paris med min 6-åring i slutet på april eller början av maj. Vet inte riktigt vilket upplägg vi ska ha. Skulle gärna vilja ha en dag inne i Paris oxå.

Tittat lite på flyg och hotell och ett alternativ är att komma till Charles de Gaulle ca kl 15, åka in till Paris och "beta av" några sevärdheter. Tar det lång tid att ta sig från flygplatsen in till Paris?  Finns det något smidigt alternativ för att förvara resväskan när man är och turistar??
     Efter em/kvällen i Paris tänkte jag åka till hotellet. Är det svårt att ta sig från Paris till Disneyland och hur lång tid tar det?

Ett annat alternativ är att avsluta med Paris och flyga hem från Charles de Gaulle ca kl. 19. Får ju i stort sett hela dagen i Paris då. Tror dock att det är bäst att börja med turistandet inne i Paris annars kanske det blir svårt att motivera dottern till det, då hon kanske hellre vill stanna en till dag på Disneyland    

Två hela dagar tänkte jag på Disneyland, kanske tre. Några tips och idéer när man väl är inne i parken? Vad "måste" man göra och vad ska man absolut undvika.

• Svar på tråden Disneyland Paris. Hjälp!!!
  • hockeygirl

hej!

jag skulle rekomendera vings färdiga paket och minst tre dagar på disneyland:) jag var där tre dagar och han inte se allt :(

• Malawi

Ving har ett bra erbjudande just nu, helpension och inträde ingår har jag för mig.

Åkte med Ving och sånt erbjudande förra året, det var riktigt prisvärt.  Enkelt att ta sig in till Paris med tåget.

Vi bodde på New Port Hotell (har jag för mig det hette). 

• poiuy

Om du tar tåget från Roissy in till Paris tar det ca 30 min. Jag tror att du flyger med Air france att dömma av tiderna? I så fall, tar det drygt 30 min från att du går av planet till att du tar till dig till tågstationen där RER-tåget går (om du får bagaget i tid). Det är RER B du tar. Om du tar det till Gare du Nord (knappt 30 min), och byter till RER D (bara tvärs över platformen, lätt att hitta), och då kommer till Gare de Lyon (två stopp), så kan du låsa in väskorna där i förvaringsskåp medan du är inne i centrala Paris. Det är dessutom lätt att ta sig till de största sevärdheterna från Gare de Lyon med metro 1. Från Gare de Lyon tar du också RER A som går direkt till Disneyland, tar ca 20 min. Du får nog räkna att det tar minst två timmar från det att du är på flygplatsen, till det att du har väskorna inlåsta och kan ge dig ut i Paris.

Jag skulle göra på det sättet jag beskrev här, det är smidigast. Taxi är svindyrt. Det kostar 10 euro att åka från flygplatsen, och metrobiljetten kostar 1.70 styck.

Parken är ingen höjdare, men det är ju sagt av en vuxen som inte är så förtjust i Disney och spyr av åkattraktioner ;)

• Tant Green

Vi var där i två dagar i somras (olyckligtvis i augusti när det var som mest folk, men vi var i Belgien då och ville passa på när vi var hyfsat nära). Vi kom till Paris tidigt på morgonen, dumpade väskorna på hotellet och åkte sedan till Disneyland vid lunchtid. Vid 19-tiden var dottern (6 år) så trött så hon bad självmant om att få åka därifrån trots att vi inte sett paraden ännu Men hade vi haft två dagar på oss så hade hon säkert uppskattat dagen efter också..

Andra dagen tog vi Paris-sightseeing (och åkte en del hop-on-hop-off buss för att spara på våra trötta fötter ).

Vi bodde på ett hotell (Novotel) precis vid Gare de Lyon för att pendeltågen till Disneyland gick därifrån, det var inget märkvärdigt hotell men helt ok. Jag har för mig att tåget tog ca 40 minuter och det stannar vid några fler stationer i centrala Paris (kolla här http://parisbytrain.com/rer-train-paris-to-euro-disney/).

Inne på Disneyland gjorde vi faktiskt inte så himla mycket, det var så vansinnigt långa köer så vi åkte bara några få saker (april-maj måste vara mycket roligare!), men jag tyckte att det var värt tiden att vänta på tåget som åker runt hela området, då fick man se lite av allt och sen hoppa av och undersöka det som såg roligast ut lite närmare. 

• Like holiday

Hoppar på den här tråden då vi också kommer att åka någon gång under våren.
    Undrar om det är någon som vet om man hinner att köra ner och checka in före kl 20.00 om man kör av Kielfärjan på morgonen? Någon som har gjort det? På hemvägen tänker vi ta det lugnare med en övernattning någonstans.

• Mimmi69

Tack så mycket för bra tips! Nu är det bara att beställa  

Fler tips mottas givetvis!!!  

• Mimmi69

Är det någon som har koll på vad det kostar att äta och dricka inne i parken?? Lunch, glass, fika, dricka etc.? Vad är det mer som kostar när man kommer in? Är det gratis med alla åkatraktioner inne i parken?

• evaoregon
    Mimmi69 skrev 2012-01-17 19:31:17 följande:

Är det gratis med alla åkatraktioner inne i parken?

Ja!
  • jonda

Pouly: Får man in en eller två normalstora resväskor i skåpen på Gare de Lyon?

• feliciaa

Jag har idag bokat en resa till disneyland , åker i maj med en 3 och 6 åring. Jag hoppas på att vi hinner med allt då vi har fyra dagar i parken. Funderar även på en snabbis i Paris på vägen dit då vi ej får checka in på hotellet innan 15.00. Har blivit varnad av alla ATT maten är svindyr, vilka summor talar vi om?? Börjar bli lite smått orolig över resekassan he he

• feliciaa

Jag har idag bokat en resa till disneyland , åker i maj med en 3 och 6 åring. Jag hoppas på att vi hinner med allt då vi har fyra dagar i parken. Funderar även på en snabbis i Paris på vägen dit då vi ej får checka in på hotellet innan 15.00. Har blivit varnad av alla ATT maten är svindyr, vilka summor talar vi om?? Börjar bli lite smått orolig över resekassan he he

• solstol
    jonda skrev 2012-01-26 20:22:03 följande:
    Får man in en eller två normalstora resväskor i skåpen på Gare de Lyon?
    Det finns olika stora skåp. Runt sju euro för ett mellanstort skåp där minst två väskor gick in, har jag för mig.
  • leon06

Jag hade tagit en natt i Paris med - för din skull ; ) Sån underbar stad - och stoooor! (Fast jag hade tagit med 1 vuxen & 1 barn till med ; )

Finns billigare hotell i student-kvarteren, som är en mysig stadsdel vid Notre Dame & Luxenburg-trädgården : )

Have fun!

/Marie 

Svar på tråden Disneyland Paris. Hjälp!!!