• caroline88

Tips inför packning tillThailand med 1.5åring?

Dagen då resan till Thailand bär av börjar närma sig. Jag är en som planerar saker i förväg, därför vill jag innan avfärd skriva en packningslista så att allting verkligen kommer med.. VI skall vara borta i två veckor och jag undrar vad jag skall ta med mig till vår dotter som är 1.5år. 

Jag har själv varit i Thailand tidigare men då utan barn. Så vad jag och sambon skall packa det har jag redan klart för mig. Jag behöver tips och råd för vad jag skall ha med. Kan du dela med dig av dina erfarenheter?

Här är några saker som jag tänker ta med till den lilla.

-solkräm
    -UV-dräkt (3st) + hatt
    - vattenflaska med sugrör
    -vätskeersättning
    -myggmedel
    -solglasögon
    -filtar (handbagaget för att sova på under flygningen då den sker på nattetid.)
    - vällning och nappflaskor
    -blöjor (vill ha med hemifrån)
    - badolja
    -shorts (5st)
    -T-shirts (7st)
    -foppatofflor
    -badring och simkuddar
    -klänningar (3st)
    -trosor att sova i
    -sulky med parasoll

Har jag glömt något? 

tack för hjälpen!          

• Svar på tråden Tips inför packning tillThailand med 1.5åring?
  • vi och pyret

Jag tycker att badskor är kanon (typ nätskor med gummisula). Skyddar mot varm sand, onda små stenar od samt är antihalk. Finns bl.a. På babyproffsen för hundring.
    Glöm heller inte svala långärmade tröjor/skjortor och långa byxor för att skydda mot solen.

• dripdrop

Ofta delar de ju ut filtar på flyget och man kan be om extra. Så slipper du släpa på det menar jag.. Men jag har också funderat på det, vår dotter kommer vara 15 mån när vi åker. Kanske bara tar med en egen filt att lägga över de lånade filtarna så det känns lite mysigare.

Jag har fått tips om att ta med ordentlig pyjamas, för ibland kan det bli kallt på rummet av AC:n på natten.

Vart köper man en sån flaska med sugrör förresten? Väldigt bra idé!

• caroline88

Har kollat så att jag får ta med vagnen till gaten :)

Den flaskan köpte vi på en affär so
    Heter babyland här i Göteborg,, det är en mugg med sugrör där man kan stänga för sugröret vilket gör att sanden inte kan komma åt :)

• Fidelli

Jag har en fråga till alla!
    Ska utomlands med min son som blir ett år snart.
    Hur gör man när man kommit fram och ska åka taxi eller buss till hotellet???
    Finns det barnstolar eller måste man boka det? Eller får man helt enkelt ha ungen i knät? (Det känns inte bra)

• Rocket Mania
    Fidelli skrev 2012-01-15 01:32:30 följande:
    Finns det barnstolar eller måste man boka det? Eller får man helt enkelt ha ungen i knät? (Det känns inte bra)
    Beror på vart du ska. I Thailand finns det nog inga stolar, jag har då aldrig sett några. Annars är det mest framåtvända stolar.

Om du har möjlighet, ta med en stol. Många säger att det ändå inte finns bälten i taxibilarna i Thailand men någon sådan taxi åkte vi aldrig i (dec 2004, kao lak), alla bilar vi åkte med hade bälten.

Jag tror du får ta med stol gratis. 
  • caroline88

Bälten fanns även när jag var i Thailand 2007... :)

• caroline88

Skall läsa din blogg :) jajamän hon är vaccinerad :) twinrix :)

• latscho
    Fidelli skrev 2012-01-15 01:32:30 följande:
    Vi åkte med min dotter när hon var 9 månader och vi hade ingen stol med, i bussen till hotellet satt hon i vårt knä och annars åkte vi tuktuk med henne ståendes i vagnen mellan, jag var också orolig innan, men på nåt sätt tar man seden dit man kommer =)
  • Linnpinn

Någon kanske redan har tipsat om det längre bak i tråden men en vattenkokare och en liten termos är guld att ha till vällingen. Många hotell har kanske vattenkokare på rummet men jag tycker ofta att de är ganska ofräscha, känns bättre att ha egen.

Jag packar även med mina barns kuddar. I Thailand har de ofta rätt så hårda höga kuddar som inte alls fungerar för mina barn.

Svar på tråden Tips inför packning tillThailand med 1.5åring?