• Iam

Är det skillnad på att få sitt första barn mot att få andra eller tredje barnet?

Jag vill helt enkelt veta om det är skillnad på att komma hem från BB med första barnet, mot att komma hem från BB med andra eller tredje barnet. 
    Skriv gärna om vilka skillnaderna är.  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det skillnad på att få sitt första barn mot att få andra eller tredje barnet?
  • Hannah76
    vittra skrev 2012-01-10 19:25:31 följande:
    Aha, då förstår jag. Och vi hade ett extremt kämpigt år med första och kände därför att vi var fullkomligt förberedda på vilka motgångar som helst, vi kunde klara allt kände vi Så det var väl egentligen lite motsatsen, eftersom det gick så dåligt första gången så kunde det liksom inte bli värre. Bara bättre. Och så blev det ju iofs också

Ah ja så kan det ju också vara.
    Vi har haft en enorm tur och har fått barn som har gillat att sova på natten och inte varit "knorriga" på något sätt.
    Känner dock att vi fåt igen det nu, med en 11åring i vild pubertet och en galen 5åring
  • Faile

Stor skillnad.
    Första gången var jag livrädd och hade inte en susning om någonting. Andra gången flöt allt på och jag kände mig helt hemma i rollen som tvåbarnsmamma direkt.
    Det enda som var jobbigare med barn nr 2 var skuldkänslorna jag hade i början för barn nr 1, att han inte var ensam om vår kärlek längre.
    Men det gick över det med när jag insåg att han faktiskt fått mer kärlek genom syskonet han precis fått  

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Äppelpaj80

Ja det var skillnad. Första g var man mindre säker fast jag har iofs aldrig varit någon "osäker" mamma. Men allt var mer speciellt första g. Graviditeten, vistelsen på bb och att få barn. Men även om det var mer speciellt att få det första barnet är inte andra barnet mindre älskat. Absolut inte!

• annca

Har för det mesta varit mycket lättare med tvåan än ettan, förutom att man ju hade en busunge hemma redan när man till slut vågade sig hem med nytillskottet. (dvs, man var ju tvungen att masa sig hem till slut för storasysters skull).
    Och det blev en mycket jobbigare föräldraledighetstid, för den där stora busungen "störde" ju hela tiden eftersom hon bara fick vara på förskolan 15h/v, och det blev inte alls så många långa sköna promenader, för man hann inte med...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Khaleesi

Ja.Eftervärkarna var sju resor värre med andra barnet än med första.

• cloudberry79

Det undrar jag också Går jag förbi vecka 32 den här gången kan det bara bli mycket, mycket bättre än förra gången dock!

If you love me - please don't feed me!
  • brünnhilde

Att få barn var en chock för hela systemet för mig.
    Det vill säga, ja - att få första barnet var mycket mer omtumlande än att få andra. Med andra visste man ju hur det var. Däremot som andra skrivit var eftervärkarna överjävliga med andra.

• broglo

Jag tyckte att det var jättestor skillnad. Första gången gick både jag och mannen in i bebisbubblan med hull och hår. Tittade på bebisen i timmar, analyserade varje liten skiftning i hans mimik, funderade gemensamt hur alla vardagsbestyr med amning, blöjbyte, sovrutiner, osv skulle fungera. Vi njöt båda, men kände också jättestor oro för allt möjligt (inte minst PSD). Med barn nummer två kunde vi ju redan allt det praktiska och det var ju tur eftersom det inte fanns bråkdelen av all den tid vi hade första gången. En jättedel av vårt fokus gick till att göra tillvaron begriplig och hanterbar för den nyblivna storebrodern. Det blev också en mer uppdelad tillvaro för oss flräldrar: man hade varsitt barn och sedan bytte man. Det tyckte jag var jobbigt den första tiden: att vi inte alls lärde känna lillasyster tillsammans utan var för sig och att mannen inte hann lära känna henne lika snabbt som han lärt känna sonen. (Pga amningen blev det ju mycket "mamma och lillan" resp. "pappa och storebror".) Det positiva andra gången var att jag inte alls kände så stor oro. De stunder jag hade (och har) ensam med lillasyster är ren njutning och mys. Jag lägger ingen tid på att oroa mig utan tar in den lilla ljuvliga lilla varelsen så fort jag kan och hinner. Hon är fyra månader idag.

• skånegås

Har 4 varav 2 födda på sjukhus och två planerat hemma. Jag tycker det varit skillnad  med alla barnen. De är ju olika och man har olika familjemedlemmar hemma redan...

Min första föddes hemma och bara skrek och skrek och skrek... Snorjobbigt. Jag var trött och tog mig ur huset för första gången efter 3 veckor... Kroppen var helt ok även om det var läskigt att bajsa.

Andra på sjukhus, denna gång på sommaren. Jag var i väldigt god form och liten var med överallt och livet fortsatte som förut fast stressigare, han skrek också, men inte förrän då han var 3 v och slutade då vi kom på att det var mjölkallergi...

Tredje född hemma. Kroppen seg och MASSOR av eftervärkar. Helt fruktansvärt!! dagen efter åkte hela familjen till badplatsen. Lätt bebis som bara åt och sov.

Fjärde född på sjukhus. Jobbigt att komma hem. Han skrek och skrek och jag kunde inte bära hoom själv första veckorna pga foglossning. Allt blev en enda röra och kaosartat i flera veckor. han var förutm mjölkallergiker även allergisk mot sojaprotein...

• skånegås

Största skillnaden mot första barnet är att man redan har syskon att tahand om, så vardagen fortsätter trots ny bebis....

• cicci85

Det var jättestor skillnad! Med första barnet förändrades ju hela livet. När tvåan kom så levde man ju redan med barn och fick bara ett till. Han var väldigt snäll och åt och sov bra, han bara hängde med. Jag förstod inte hur jag kunde tycka att det var så jobbigt att få ettan  Att ha med en bebis överallt var ju ingenting mot att ha med 3-åringen och handla mm! Jag var inte alls lika trött när jag fick tvåan som när ettan var bebis. Tror det berodde på att man hade fungerande rutiner när tvåan föddes. Jag var mycket lugnar med tvåan, visste vad jag tyckte och hur jag ville ha det. Med ettan fick man ju prova sig fram...

• skånegås
    cicci85 skrev 2012-01-12 11:41:16 följande:
    Det var jättestor skillnad! Med första barnet förändrades ju hela livet. När tvåan kom så levde man ju redan med barn och fick bara ett till. Han var väldigt snäll och åt och sov bra, han bara hängde med. Jag förstod inte hur jag kunde tycka att det var så jobbigt att få ettan  Att ha med en bebis överallt var ju ingenting mot att ha med 3-åringen och handla mm! Jag var inte alls lika trött när jag fick tvåan som när ettan var bebis. Tror det berodde på att man hade fungerande rutiner när tvåan föddes. Jag var mycket lugnar med tvåan, visste vad jag tyckte och hur jag ville ha det. Med ettan fick man ju prova sig fram...
    Jag tror det till stor del beror på hur bebis är...
  • vampyria2

Hmm en nästan omöjlig fråga att svara på genom bara ja och nej tycker jag  
    På sätt och vis är det det men samtidigt så vet man på ett annat sätt hur underbart en bebis är på riktigt när man kommer hem med nummer två, tre osv, när man kommer hem med första så kan man bara gissa sig till det.
    Men du älskar helt klart alla barn exakt lika mycket från dag ett även om man aldrig tror att man någonsin ska kunna älksa någon så högt igen som man gör när man bara har en unge så gör man det konstigt nog, kärleken har plats för många barn som tur är

Svar på tråden Är det skillnad på att få sitt första barn mot att få andra eller tredje barnet?