• Krila

Vaccinering mot hepatit a och b. En undran...

Min dotter åkte i somras till mallis med sin pappa och jag påminde honom flera månader innan att vaccinera henne om han vill att hon skulle med. Han ignorerade detta och vaccinerade någon vecka innan avfärd och kunde då bara vaccinera med Havrix för att hon skulle ha något skydd över huvud taget. Han informerade mig om att hon skulle ha en ny spruta efter 6 månader, en twinrix, oxh sedan en till efter ytterligare 6 månader.

Nu är det dax för första twinrix-sprutan men jag hittar ingenstans information om att man ska vaccinera på det sättet.

Det jag hittar är att man ska vaccinera en gång, en gång till efter 4 veckor och sedan sista gången efter 6 månader.

Och om man bara vaccinerar mot hepatit a har jag hittat att man ska vaccinera sig 6-12 månader efter första sprutan.

Nån som har koll på detta?

Till råga på allt har han slarvat bort vaccinationskortet och vet inte vilket datum hon fick sprutan.

• Svar på tråden Vaccinering mot hepatit a och b. En undran...
  • FrkSommar

Förhoppningsvis kommer pappan ihåg var han var med dottern för att få vaccinet :)
    Ring till dem och kolla! 

• evaoregon
    FrkSommar skrev 2012-01-10 21:48:32 följande:
    Förhoppningsvis kommer pappan ihåg var han var med dottern för att få vaccinet :)
    Ring till dem och kolla! 
    Bra ide!
  • evaoregon

Havrix är ju f ö enbart hepatit A så har hon fått den så är det enbart för hepatit A.  Twinrix är vaccin mot både hepatit A och B.

• Krila
    evaoregon skrev 2012-01-11 06:22:56 följande:
    Havrix är ju f ö enbart hepatit A så har hon fått den så är det enbart för hepatit A.  Twinrix är vaccin mot både hepatit A och B.
    Det vet jag
  • Anne69

Ring vaccinationscentralen och fråga - det finns nämligen lite olika vaccinationsscheman. Och de kan ge dig råd utifrån att hon nu har fått denna enda spruta. Du kan ju också läsa lite på fass.se, där finns de.

Själv har jag följt standardproceduren o gett barnen Twinrix. Hittills har vi hunnit med spruta 1 o 2. Vi vuxna som redan hade Havrix sen tidigare vaccinerade oss mot Hepatit B, vi har då kunnat följa samma schema som barnen. Så där har vi suttit på rad!

Ett tips är att också skaffa ett vaccinationskort till barnet, så har ni koll också på "resevaccinerna".       

• Krila

Jag mailade till dom hon vaccinerades hos och väntar nu på att vårdcentralen ska ringa upp.

Vaccinationskort hade hon, men det slarvade pappan bort.

Jag ville att hon skulle vaccineras som twinrix rekomenderar och sa till pappan flera månader i förväg eftersom det var han som skulle resa med henne. Men han ignorerade det och tog dit henne ett par dagar innan avresa och då var det ju försent med Twinrix.

• Krila

Hon jag pratade med på vårdcentralen trodde inte att det gick att göra som pappan sagt. Men jag skull ringa till distriktssköterskan på telefontiden imorgon då hon hade bättre koll på detta

• Anne69

Jag tror att det är bättre att prata med en riktig vaccinationsmottagning, de har bättre koll på det som inte är standardschemat. Din fråga är väl egentligen om du kan fylla på med Hep B och sen ge kombinationsvaccin?? Ring o berätta om er situation så vet de. 

• Krila

Nu efter otaliga sms så ringde exet upp och som vanligt har vi missförstått varandra. så den tidigare sprutan är inget att bry sig om. Nu ska hon göra en vanlig twinrixvaccinering med 3 sprutor.

Tack ni som svarat!

• evaoregon
    Krila skrev 2012-01-11 13:41:18 följande:
    Nu efter otaliga sms så ringde exet upp och som vanligt har vi missförstått varandra. så den tidigare sprutan är inget att bry sig om. Nu ska hon göra en vanlig twinrixvaccinering med 3 sprutor.

Tack ni som svarat!
    Det verkar ju logiskt.  Vad jag reagerade på var att det verkade som om hon skulle ha ytterligare havrix och sedan även twinrix.  Det skulle ju bli en massa olika vaccinationer mot hepatit a. 
  • evaoregon

Du kan ju också välja att enbart ta en påfyllnad av hepatit A vilket man ska göra 6 till 12 månader efter den första sprutan.

Hepatit A smittar genom maten och hepatit B genom blodsmitta så den är ju mindre viktig att ha vid en utlandsresa. 

Hur smittar hepatit B?

Hepatit B smittar via blod och sekret. Hepatit B kan smitta från mamma till barn i samband med förlossning eller amning. Bland sprutnarkomaner smittar sjukdomen via smutsiga nålar och sprutor. Vid sex kan smittan överföras via små blodmängder, sädesvätska och slidsekret.

http://www.ktl.fi/portal/svenska/halsoteman/infektionssjukdomar/hepatiter/hepatit_b/

• evaoregon
    Krila skrev 2012-01-11 15:54:23 följande:
    Vi vill båda att hon ska ha mot både A och B.
    Ok. Då är det ju bäst att köra på twinrix nu.

Här ingår (bor i USA) både hepatit A och hepatit B i det vanliga vaccinationsprogrammet.  Man vill helt enkelt utrota hepatit B och vaccinerar barn redan som bebisar mot det.  Hepatit A kan inte ges förrän vid ett års ålder så det får barnen här senare genom två vaccinationer.  Vi har själva (vi vuxna) valt att vaccinera oss med twinrix som ju är bra att ha vid resor (hepatit B om man skulle behöva få blod).
Svar på tråden Vaccinering mot hepatit a och b. En undran...