• Alyssa

Ni som fått SEN ÄL av Pergotime, hur såg ert VUL ut på dag 11-14?

Anledningen till att jag frågar är för att på mitt VUL på dag 14 så hade jag bara små blåsor, de största var på 5mm. KAN de växa till sig eller är det kört?

Ni som haft små blåsor på er VUL har ni fått komma tillbaka för att se om de växt till sig eller har läkaren bara sagt att det var kört för den cykeln? 

Jag skulle uppskatta det hemskt mycket om jag kunde få svar om era erfarenheter. 

• Svar på tråden Ni som fått SEN ÄL av Pergotime, hur såg ert VUL ut på dag 11-14?
  • stenbock85

På mitt vul kunde gyn inte se någonting, och nu har jag bf om två veckor. Fick ingen extra undersökning utan han meddelade bara att jag skulle ringa när jag fick min mens för ett nytt recept.

• Alyssa

Jasså så det syntes inga mogna blåsor alls och du fick äl ändå? Hur sent fick du ÄL om du kan minnas? 
    Grattis till bebisen!  

• stenbock85

Tack.

Vet inte när jag hade äl eftersom jag inte testade, men enligt bf-datum så ca 11dagar efter avslutad beh.   

• Hjärtefröjd
    Alyssa skrev 2012-01-12 10:04:15 följande:
    Ingen mer som fått sen ÄL av pergo?
    Jag fick sen ÄL av pergo (dag 19-20), men då syntes ändå ett par äggblåsor över 10 mm på dag 14.
  • soffan88

Jag gick oxå sen äl. Va på ul dag 13 och då hade jag oxå små blåsor men tog blodprov dag 21 eller något sånt och då gav det utslag :)

• Alyssa

Tack! Jag får försöka ha is i magen innan jag börjar med provera då så att jag inte börjar för tidigt. Tänkte börja på dag 23 men jag kanske ska vänta lite till.

• Vili

Jag fick ägglossning dag 18-19 i cykeln, hade på dag 14 tre ägg i storlek 13, 11 och 10mm om jag inte minns fel. Dag 11 när första gjordes hade jag inga som växt alls.

Isak 090122 Lillräkan BF 120906
  • che71

Jag hade 3 äggblåsor på dag 13 nu senast...13, 17 o 18 mm...o vi fick samlagsförbud ! (överstimulerad för andra gången...så besviken!)...men vi trotsar förbudet o chansar!
    Annars blir det IVF!

• Thunderkatten

Jag är inne på 4:e pergoförsöket nu (enkeldos). Äl har varit dag 18-21 alla gånger och hela cykeln 31-33 dagar. Min doktor envisas med att vilja göra vul dag typ 11-12 men då finns det knappt nåt att se. På tre av fyra försök har det varit en blåsa på 9-11mm och en gång var det två st (en på varje sida) på runt 10. Jag har alltid fått gå tillbaka en vecka senare och då har det sett mycket bättre ut, typ 23-25 mm. Det konstiga var den gången då det var en blåsa på varje sida, för en vecka senare så hittade det istället två stycken på samma sida varav den ena var jättestor, typ 29mm... Hur som helst, min doktor säger att en pergo-cykel nästan alltid är längre än standard 28-dagar. Hon har oxå sagt att de först förväntar sig en tillväxt när en blåsa blivit större än 9 mm. Men det är väl inget som säger att en på 5 inte kan växa till sig? Jag hade bett om en ny undersökning om jag var du. Om man är under behandling borde de följa upp ordentligt! Hur ska man annars veta vad man ska göra eller förvänta sig?

Lycka till!

• Alyssa

Ja jag kanske ska boka in ett vul senare än dag 14... De verkar tycka att cykeln är misslyckad om de inte ser en fin blåsa på dag 14 här. Hon säger bara, vänta på mens och börja igen.

• Thunderkatten

Överhuvud taget borde du be dem att ta din behandling på allvar. Om du inte får ägglossning så funkar ju inte behandligen och då borde du få gå vidare med något annat. Hur stor är din dos? Jag behöver bara 1 x 5 tabletter (alltså 1 tablett per dag i 5 dagar) för att få ägglossning men jag har läst om andra här som behöver upp till 3 x 5 tabletter. Och om det inte funkar så kanske du kan få prova Puregon-pennan istället? Det är nästa steg om inte pergo funkar tror jag.

Sätt lite press på dem och lycka till!

• Alyssa

Nästa cykel ska jag äta 150mg alltså trippeldos. Jag hoppas verkligen att det fungerar denna gång.

Svar på tråden Ni som fått SEN ÄL av Pergotime, hur såg ert VUL ut på dag 11-14?