• Millan83

Du med ett namn med en "annorlunda" stavning!

Började fundera lite och tänkte försöka undersöka saken! 

Riktar mig här till er som har ett "vanligt" namn men med en annorlunda stavning:

Brukar du ofta behöva bokstavera eller påpeka din stavning? Hur upplever du det? 

"Med en annorlunda stavning" kan t.ex. betyda ett instoppat H eller C istället för K eller S.

• Svar på tråden Du med ett namn med en "annorlunda" stavning!
  • LunaLunatic
    Johan70 skrev 2012-04-20 00:13:21 följande:
    Ja, hur skulle det annars uttalas, menar du? Det är klart att det uttalas med S-ljud i början.
    Du menar hade uttalats. Om det varit ett svenskt namn. Vilket det inte är.
  • Aubree

Jag har ett rätt vanligt namn som det finns flera stavningar på. Jag bryr mig inte om hur andra stavar det, så helst undviker jag bokstavering. Tyvärr frågar en del envist, men jag kunde inte bry mig mindre. De som känner mig väl vet ändå.

• Pompeia01
    Aubree skrev 2012-04-20 04:20:35 följande:
    Jag har ett rätt vanligt namn som det finns flera stavningar på. Jag bryr mig inte om hur andra stavar det, så helst undviker jag bokstavering. Tyvärr frågar en del envist, men jag kunde inte bry mig mindre. De som känner mig väl vet ändå.
    Fast då är du ovanlig. De flesta människor känner sig nonchalerade om folk stavar deras namn fel.
  • sportmamman

Jag heter Cimona och det tror många stavas med S och Min dotter heter Mhy och det tror många stavas My

• Ermenegildo

Jag heter Patrik men stavar det Penis. Får alltid bokstavera.

• LunaLunatic
    sportmamman skrev 2012-04-21 16:18:09 följande:
    Jag heter Cimona och det tror många stavas med S och Min dotter heter Mhy och det tror många stavas My
    Gör h:et skillnad i uttalet eller fyller annan funktion?
    Mamma till Cewwynné (uttalas Kevin)
  • Majsan242

Bokstaverar alltid om det är viktigt, men ska jag bara boka bort på resturang eller nåt så skiter jag i det - stavar Marija med j, (utallas som Maria) det är utländskt även om många under min uppväxt tog det som att jag ville vara speciell på nåt sätt men är döpt efter min farmor så är rätt nöjd ändå. 

• LunaLunatic
    sportmamman skrev 2012-04-22 11:25:19 följande:
    h:et gör lite skilnad tycker jag efter som man drar ut det lite
    Drar ut vad? H:et? M:et?
    M-utandning-y? 
    Mamma till Cewwynné (uttalas Kevin)
  • Lillsudd

Jag heter bland annat Malyn (inte det jag kallas) - och ärligt talat är det lite besvärligt. Det kommer först i ordningen och behövs alltså ofta för att vissa register ska svara på att jag finns. Även mitt tilltalsnamn är ovanligt men inte pga stavningen. Och jag bryr mig faktiskt inte så mycket om hur man stavar det, jag kan skratta lite åt en del annorlunda ideer om hur man stavar det men det gör mig inte så mycket om det inte just handlar om register som ska lista ut vem jag faktiskt är. Mitt efternamn är också lite svårstavat så det blir ofta inte många rätt när andra skriver vad jag heter. Så länge post och jobbväxel fattar vem de menar är det inte så mycket att bråka om.

Roligast hade jag åt ett elbolag som jag försökte få att stava rätt. Jag säger "Jag heter Malyn med Y som i Yngve" istället för I som i Ivar" och tror att hon fattar. Första räkningen är utställd till "Malin Ynve Ivar Tilltalsnamn Efternamn". både tilltalsnamn och efternamn också felstavade. Jag garvade rätt bra och slutade försöka övertyga folk om vad jag heter... Jag hette Yngve Ivar de närmsta åren hos elbolaget och föreslog att man tog bort dem först när jag flyttade...

• Teddy02

Vi har gjort om namnet David till Dejvid och man uttalar precis så som det står. För att namnet skulle passa i hemlandet också så var vi tvungna att ändra. Men nu tycker vi det är kul med annorlunda stavning.

• Milliemolly

Jag har ett namn med ett onödigt e på slutet.................

Typ

Catrin - Catrine

Helen - Helene

Madelen - Madelene

Mari - Marie

Charlott - Charlotte osv.................

Inte helt lätt det där........................

Svar på tråden Du med ett namn med en "annorlunda" stavning!