• Suzy QX

    Idealvikt (enkel norm sen förr, före BMI)



    Det finns många vikttrådar. Dock går det ju inte se på en vikt utan att se på längd och egentligen kroppsbyggnad och träningsnivå.

    Den enkla riktlinjen för IDEALvikt låg tidigare
    Kvinna: Längd i cm - 110  
    Man    : Längd i cm -100 

    Och det ska ju inte förväxlas med NORMALvikt (vilket BMI går efter)

    Dock väger ju muskler mer än fett och vältränade människor väger trots deras slanka form mer pga detta. 

    Sedan har ju tyvärr idealen blivit rätt snedvridna de senaste årtiondet. Modellerna har gått från 80-talets friska strl 38 till dagens size 0 dvs strl 30 i sverige vilket kan jämföras med en 12 årig flickas kroppsbyggnad.

    Så vad eftersträvar ni?
    Själv ligger jag på idealvikten men skulle förutom lite mer träning vilja ligga 2-3 kg mindre än så.    

     
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Svar på tråden Idealvikt (enkel norm sen förr, före BMI)
  • Suzy QX


    5by5 skrev 2012-01-12 14:15:03 följande:
    Smaken är ju som baken. Själv tycker jag att det är skitsnyggt när revbenen syns så där i urringningen och är skitglad att jag äntligen börjar komma ner till den vikten igen.

    Stl 42 är väl inte normalvikt? 38 är ju utgångsstl när man gör kläderna.

    Nu blev jag uppriktigt förvånad (bestört). Jag trodde verkligen inte att någon tyckte det var snyggt med revben som sticker ut. Jag trodde till och med anorektiker helt enkelt inte såg revbenen utan en skev bild av sig själva.

    Revben?? Verkligen?? Sexpack kan ju vara snyggt till och med på en tjej, men revben??
    Enda minnesbilden jag får är ovanstående bild.
    Och då pratar jag ju inte om nyckelbenen

    Är det samma med höftben som sticker ut också? Att vissa tycker det är snyggt att se höftbenskammen??

        
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • uniMog

    Haha jag skulle väga 46kg för att passa in i den normen och med tanke på att jag hade storlek 34/36 när jag vägde 10kg mer än så så skulle jag ha lite svårt att köpa kläder. Tror inte det skulle vara vackert heller.


    Forgive me, shiny special one. I beg of you to rip out my inadequate tongue.
  • deecember

    Hmmm, 48 kg.. Folk frågade mig om jag hade ätstörningar när jag vägde 50 kg. Min idealvikt är 52 kg, då ser jag iallafall inte sjuk ut.. ;)

  • Viggo och pyrets mamma
    Suzy QX skrev 2012-01-12 14:40:04 följande:
    Nu blev jag uppriktigt förvånad (bestört). Jag trodde verkligen inte att någon tyckte det var snyggt med revben som sticker ut. Jag trodde till och med anorektiker helt enkelt inte såg revbenen utan en skev bild av sig själva.

    Revben?? Verkligen?? Sexpack kan ju vara snyggt till och med på en tjej, men revben??
    Enda minnesbilden jag får är ovanstående bild.
    Och då pratar jag ju inte om nyckelbenen

    Är det samma med höftben som sticker ut också? Att vissa tycker det är snyggt att se höftbenskammen??

        
    Håller fullständigt med dig, finns enligt min mening inget fulare än riktigt taniga/magra kvinnfolk. I mitt fall skulle den formeln inte funka, för jag skulle då väga 63 kg vilket är på tok för lite för min del, jag är en stl 36/38 när jag väger ca 66-67 kg. Men det är en riktigt fin balansgång det där, för bara jag droppar ner till 65 så börjar jag se tanig/mager ut, ligger jag på 67-68 så ser jag bara frisk och sund ut. Så en sanning med modifikation, precis som med BMI och det mesta annat i vår herres hage ;) 
    -Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • Suzy QX
    uniMog skrev 2012-01-12 14:45:59 följande:
    Haha jag skulle väga 46kg för att passa in i den normen och med tanke på att jag hade storlek 34/36 när jag vägde 10kg mer än så så skulle jag ha lite svårt att köpa kläder. Tror inte det skulle vara vackert heller.

    Haha Jo jag tror att "idealvikts formeln" är riktad åt folk som är 170 eller längre. Annars skulle exempelvis en kortväxt på 130 bara få väga 20 kg..

    Sen är ju det tydligt även om man sätter det på barn. Min son är 175 och väger 55 men ser helt normal ut. Men det är ju för att han inte fått vuxen muskelmassa/benstomme än.

    Benstomme är fö något som knappt nämns längre tycker jag.

    Jag har nog rätt tunn benstomme. Med mina 170 och 60 kg så är jag fortfarande inte speciellt smal. Sitter jag ned får jag om inte bilringar så i vart fall mopeddäcks ringar. Trosor i strl 36 går inte ha utan att de skär in i "fläsket" sen har det ju med träning att göra också. Tränar jag går jag först upp 2-3 kg i muskler och går sen ned fett med lite lätt nedskärning av godis och feta såser.

    57-58 som vikt tränad är perfekt för mig. 55 kg för lite. Då kommer revbenen fram.        
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Rafael90

    Skulle behöva väga 58 kilo. Det är 12 kilo mer än jag väger nu, tror inte det, jag skulle se ut som en hel planet.

  • 5by5
    Suzy QX skrev 2012-01-12 14:40:04 följande:
    Nu blev jag uppriktigt förvånad (bestört). Jag trodde verkligen inte att någon tyckte det var snyggt med revben som sticker ut. Jag trodde till och med anorektiker helt enkelt inte såg revbenen utan en skev bild av sig själva.

    Revben?? Verkligen?? Sexpack kan ju vara snyggt till och med på en tjej, men revben??
    Enda minnesbilden jag får är ovanstående bild.
    Och då pratar jag ju inte om nyckelbenen

    Är det samma med höftben som sticker ut också? Att vissa tycker det är snyggt att se höftbenskammen??

        
    Ja jag tycker det är snyggt med både synliga revben och utstickande höftben. Alltså, inte jätteextremt (som bilden) men lite synligt.

    Jag tror dock inte att anorektiker ser benen. De vill nog ha synliga revben/höftben men tror inte att de har det.

    Jag tror inte att jag är den enda (friska) kvinna som tycker att det är snyggt med size 0.

    Fast, bara för att jag tycker det är snyggast på mig så betyder ju inte det att andra kan vara snygga med kurvor. Själv passar jag inte alls med mer vikt på kroppen (har väldigt smalt ansikte och det ser bara oproportionerligt ut)
  • Sanjos

    Inte bara fult med att vara så smal att revben och höftben syns. Man får ju tänka på att de är ju minst lika ohälsosamt som att vara överviktig.
    Ok, om man är så smal naturligt men att vilja gå ner så i vikt bara för att man tycker de är snyggt förstår jag mig inte på. Det är ju upp till var och en men då får man ju tänka på att de också finns hälsorisker med de!!!

  • Glimma76

    jag tycker det stämmer ganska bra, jag väger, när jag itne är gravid 63 till 175cm.

    Skillnaden med BMI är ju att den visar var gränserna går.

  • T84

    Jag skulle mycket väl kunna eftersträva min vikt efter den gamla sättet att räkna ut ideal vikten, är 169cm lång och såg som bäst ut i kroppen då jag vägde 57, Men tror då även att jag har relativt tunn benstomme.
    Vägde innan nuvarande graviditet ca 64-65kg, och då ser jag rund ut, Dock är det nog mest för att det mesta sätter sig runt magen.
    Så jag skulle mer än gärna gå ner till i alla fall 58 kg efter graviditeten.
    Hade kläder i strl 36 när jag vägde 57.

  • Sanjos

    Har som minst vägt 58 kg till 161 cm och kunde då ha strl 36 i byxor. Idag ligger jag på 70+ och har strl 40.

  • Polly S
    Rafael90 skrev 2012-01-12 16:34:00 följande:
    Skulle behöva väga 58 kilo. Det är 12 kilo mer än jag väger nu, tror inte det, jag skulle se ut som en hel planet.

    är du 168 och väger 46 kilo?
  • Rafael90
    Polly S skrev 2012-01-12 21:58:59 följande:
    är du 168 och väger 46 kilo?
    Ja, väger lite mindre nu än vad jag brukar men min egen "normalvikt" ligger runt 50. Går jag över det blir jag plufsig.
  • 5by5
    Sanjos skrev 2012-01-12 21:17:06 följande:
    Inte bara fult med att vara så smal att revben och höftben syns. Man får ju tänka på att de är ju minst lika ohälsosamt som att vara överviktig.
    Ok, om man är så smal naturligt men att vilja gå ner så i vikt bara för att man tycker de är snyggt förstår jag mig inte på. Det är ju upp till var och en men då får man ju tänka på att de också finns hälsorisker med de!!!
    Man behöver inte vara ohälsosamt smal bara för att benen synns. För mig gör de det vid 56 kg (är 171 cm lång) Det är ett BMI på 19,2 och anses som normalvikt.
  • Sanjos
    5by5 skrev 2012-01-13 10:00:13 följande:
    Man behöver inte vara ohälsosamt smal bara för att benen synns. För mig gör de det vid 56 kg (är 171 cm lång) Det är ett BMI på 19,2 och anses som normalvikt.
    Ja skulle jag själv ha ett bmi på 19 så skulle de göra de med med tanke på att man var tillräckligt smal vid ett bmi vid 22.

    Om 2 personer är lika smala så att revbenen syns och den ena har ett bmi inom normalvikt och den andra har enligt undervikt betyder de att personen inom normalvikt är hälsosammare då?

    Eller om man har lite för stor mage men ändå ligger inom normalvikt enligt bmi betyder de att personen ifråga ändå är hälsosam?

    Bara för att man ligger viktmässigt på normalvikt inom bmi så betyder ju inte de att man har en hälsosam vikt till sin egen kropp.
  • KalleTjalle
    Suzy QX skrev 2012-01-12 14:40:04 följande:

    Nu blev jag uppriktigt förvånad (bestört). Jag trodde verkligen inte att någon tyckte det var snyggt med revben som sticker ut. Jag trodde till och med anorektiker helt enkelt inte såg revbenen utan en skev bild av sig själva.

    Revben?? Verkligen?? Sexpack kan ju vara snyggt till och med på en tjej, men revben??
    Enda minnesbilden jag får är ovanstående bild.
    Och då pratar jag ju inte om nyckelbenen

    Är det samma med höftben som sticker ut också? Att vissa tycker det är snyggt att se höftbenskammen??

        
    Höftben som sticker ut är det sexigaste som finns.
    Även lite synliga revben.
  • KalleTjalle
    Suzy QX skrev 2012-01-12 14:40:04 följande:

    Nu blev jag uppriktigt förvånad (bestört). Jag trodde verkligen inte att någon tyckte det var snyggt med revben som sticker ut. Jag trodde till och med anorektiker helt enkelt inte såg revbenen utan en skev bild av sig själva.

    Revben?? Verkligen?? Sexpack kan ju vara snyggt till och med på en tjej, men revben??
    Enda minnesbilden jag får är ovanstående bild.
    Och då pratar jag ju inte om nyckelbenen

    Är det samma med höftben som sticker ut också? Att vissa tycker det är snyggt att se höftbenskammen??

        
    Höftben som sticker ut är det sexigaste som finns.
    Även lite synliga revben.
Svar på tråden Idealvikt (enkel norm sen förr, före BMI)