• UlleGull41

Barn med förvärvad hjärnskada

Skrev en presentation här i går om att jag är ny på forumet, men då ingen svarat gör jag ett nytt försök. Jag är en mamma till 5 barn mellan 19-8 år. Har 4:a döttrar och 1 son. Min son fick diagnosen svår ADHD då han var 6 år gammal och de var många tuffa år med honom, hans medicinering, hr han skulle förstår vad som var rätt och fel och hur han skulle fungera i skolan. Har kämpat med hans diagnos sedan han fick den och hoppades få hjälp, förståelse och stöd och var helt slut som mamma för att jag tyckte de var tufft och jobbigt. Han kom ofta i konflikter, hatade skolan hotade sina syskon och var ständigt inpulsiv trots medicin. Bytte från Concerta till Strattera och hoppades de skulle bli bättre. Men de fungerade fortfarande inte och skolan blev mer och mer lidande. Slutade med att han gick 2 timmar om dagen, och sedan kom hem. Sommarlovet 2010 kom och de var strålande väder och lovet börajde kanon:). men så händer de värsta en förälder kan tänka sig, min mobil ringer och då jag tror de är sonen eftersom de är från hans mobil svarar jag lite småiriterad då han denna dag hade testat både mitt och sin systers tålamod till gränsen.

Men i luren så är de istället en kvinna som frågar om jag är hans mamma och säger är du i närheten bör du nog komma, din son har blivit påkörd av en bil. Jag bara skrek rakt ut och jag och min dotter rusar ner till olycksplatsen. De första jag ser där är en svart Audi med helt krossad vindruta, visar sig att min son fått hela smällen i huvudet och sedan flugit 22 meter rätt ner i asfalten. Otroligt nog så hade han varken inre skador eller några ben eller armbrott. 

Jag slussades snabbt in i en brandbil på olycksplatsen med uppsikt av brandpersonal, medans de undersöker min son som jag trodde då redan var död.

Får sedan veta att de kommer köra honom till ett bättre ställe där han kan bli hämtad med helikoter för att så snabbt som möjligt komma till sjukhus. Själv sätts jag i en ambulans och tankarna bara far i huvudet på  mig. vilka ska man ringa, vilka ska få vet hur ska jag göra, herregud min mamma och pappa hur ska de reagera, de som bor 50 mil från oss dessutom, ska jag ringa dem och berätta de dör väl på kuppen. börjar med att ringa min sambo och säger kom hem NU hämta våra andra barn ta hand om storasyster jag åker med sonen, ringer hans bio pappa, som möter upp på akuten. Ringer min ena syster och försöker få tag i min andra. Sedan är de stopp. vågar inte ringa min mamma och pappa utan ringer min bästa vän och  säger, vad ska jag göra hjälp mig;(.

De i sin tur åker till plycksplatsen hämtar upp stora syster och möter upp oss på akuten. Där sitter vi i ett väntrum och tiden går i snigelfart. Har fått höra i efterhand att vi fick komma in till honom först kl 23.00 vilket jag inget minne har utav. han blev påkörd 15.00Så 8 timmar ren helvete alltså. Får komma in till min älskade son på BIVA och ser honom där uppkopplad med alla apparater. Jag var helt tom och kunde inte äta fast föda på en hela vecka. Fick förklarat för mig att sonen hade extremt svåra skallskador och de pratade om Dai3 skador som enligt dem tyder på att hjärnan är helt död på flera ställen, blödnigar i hjärnstam och på hjärnbalken. Jag vet inte hur mycket jag tog in eller förstod av allt läkarna sa utan satt bara och funderade på vilka blommor vi skulle ha på sonens kista, då jag var säker på att han skulle dö. 2 veckor gick och jag fick träffa neuro läkare igen som säger att hans skador är så pass svåra så du bör räkna med att han aldrig vaknar igen.

VA?? förstod åter ingenting, skulle han dö nu skulle vi behöva planera en begravnig?. 
    Olyckan hände 21/6 och den 12/7 togs respiratorn bort, han har då även haft en svår lunginflammation, vilket inte är ovanligt och gått ner 10 KG vägde då 32 kg och är 14 år gammal. Så ut som en liten fågelunge.
     Den 17/7 får han så äntligen lämna Biva och hamnar på Neuro slutenvården.

Han kan inte äta, har sond i magen, inte prata, inte kommunicera, inte röra sig och har blöja dygnet runt. Jag har blivit mamma till ett 14 årigt spädbarn.            

• Svar på tråden Barn med förvärvad hjärnskada
  • Memmin

Det är ett tag sedan du gjorde ditt sista inlägg... jag förstår att ni fortfarande kämpar för fullt... men jag hoppas att det hela tiden sker förbättringar... Jag har själv två pojkar som idag är 8 och 10 år gamla,  de har båda två förvärvade hjärnskador. Mina killar har fått detta genom en sjukdom med konsekvenserna blir detsamma. Vi hade till en början två till synes helt friska grabbar som inom loppet av sex månader (då 3,5 och 5,5 år gamla) fick sk förvärvade hjärnskador. Vi vet egentligen inte vad som hände, men läkare säger att det troligen är ett resultat av flera faktorer (ökade benägenhet att utveckla detta pga av någon annan faktor...). Idag har de ingen aktiv sjukdom, men vi påverkas hela tiden av de svårigheter som uppstod i och med hjärnskadorna.

Det finns inte ord att uttrycka de känslor som uppstod och som fortfarande finns med. Var i Sverige bor ni? Vi tillhör Jönköpings landsting och där har hjälp och stöd varit obefintligt, vi har kämpat och kämpat för att få tillgång till rehabilitering och stöd.
    Man får alltid höra att det finns alldeles för få barn för att en bra kompetens kring problemet ska finnas tillgänglig i vår närhet. Idag åket vi på fysisk rehab till GBG varje sommar och utredningar har vi gjort i Lund.

Vi är nog många som skulle behöva stöd och hjälp av varandra, man är ganska ensam i sina känslor och i sitt kämpande. Din situation berör mig... 

• taquine

Hoppas allt fortsätter framåt TS , blev väldigt rörd av din berättelse, önskar all lycka{#emotions_dlg.flower}

my way or the highway
  • snuppis

hej jag vet vem du är då vi är med på samma sida på fb. vill bara ge dig en kram och säga att jag tänker på dig ofta. de gör jag verkligen. jag har jobbat med en man med förvärvad hjärnskada. kram

• Anonym (personlig ass.)

Hejja sonen,och hejja dig och din familj! {#emotions_dlg.flower} All lycka till i framtiden,hoppas att han fortsätter göra framsteg!

Jag jobbar som personlig assistent,och min nuvarande brukare är hjärnskadad,och jag brinner verkligen för dessa männinskor,att alla har rätt till att ha ett sånt värdigt liv som möjligt,och jag tror att vill och vågar dom så klarar dom mer än vad många tror.

Min brukare trodde inte att h*n kunde göra något alls mer än vad h*n gjort dom senaste 15 åren,dvs sitta i sin elrullstol och kunda använda sina armar liiiite lite,jag håller själv på med hästar och vet vilken helande effekt dom har på människor,så jag fixade och trixade ihop så vi kunde besöka en ridskola där dom hade lift i taket in till ridhuset på brukarens födelsedag. Brukaren vart så glad att få träffa hästar,när jag sa att h*n skulle få rida igen så grät h*n,tårarna bara rann tillsammans med världens leende! Men sen vart h*n osäker och lite nedstämd och sa: Men jag kan ju inte rida längre? Varpå jag bara svarade: Men vi kan väll prova att bara sitta på ryggen till att börja med? 

Vi började med det,nästa gång gick vi ett varv på ridbanan,sen ökade vi på hela tiden,nu rider h*n ca en halvtimme varje gång,går över lite bommar och snäva svängar. H*n orkar sitta längre och längre stunder,och tillsammans så har vi tagit fram specialanpassad utrustning,samt att vi fick faktist dubbel assistant dom gånger vi rider. H*n blir starkare och starkare,och nu räcker det att vi är med och går på varsin sida,och sen ledaren som går med hästen. Hela h*n strålar där uppe på hästryggen! Solig Och jag som ryttare vet att man använder många muskler man inte trodde att man hade när man rider! Glad

Dom kan mer än vad dom tror,än vad läkarna tror,och vad många andra tror,bara viljan finns,antingen hos dom eller hos närstående.

Kramar till er!

• Langtaefterdig

Tårarna sprutar när jag läser det här. Kan inte ens föreställa mig hur du känner och mår. Det måste vara helt fruktansvärt. Det enda man önskar är att ens barn ska vara friska. Oavsett vad. Ta aldrig på dig någon skuld för hur du kände gentemot hans ADHD. Det är tufft! Jag har arbetat med barn och ungdomar med ADHD och utvecklingsstörning i många år. Och det är tufft som förälder. Ingen kan säga något annat.

Det enda jag verkligen kan känna med dig är hur det är att ha ett sjukt barn. Jag har gått halvvägs i min graviditet och fått veta att min son inte är som andra. Han har en stor missbildning. Från att vara den lyckligaste i världen som väntar en fantastisk son, till att känna sig tom. Jag förstår sin känsla där. Trots att min son är i magen och din son på utsidan.
    Massor med styrkekramar

• lilla Jen

Vilken otrolig mamma du är! Och även pappa då ja förstod att hanns pappa inte funnits där. Din son känner ditt hopp och din styrka. De ger honom glädje och kraft att vilja leva. Han vill se sin mamma och sina systrar glädjas i hans framsteg. De ger honom styrkan att kämpa vidare. Ja arbetar inom vården och har bland annat arbetat med personer som haft förvärvade hjärnskador. Även personer som efter hjärntumörer kämpar från noll för att bli bättre. Vad ja observerat är hur otroligt viktigt de är att personer i deras omgivning tror på dom och kämpar med dom.

Gripande historia! Ja håller alla tummar för att din son blir bättre!

• hellokill3r

Min dotter fick en förvärvad hjärnskada när hon var nästan 5 månader. Det har gått nästan fyra månader.. Läkarna säger att hon aldrig kommer lära sig prata/gå eller ens såna saker hon kunde innan som sitta/ta ögonkontakt/le tillbaka/hålla i en leksak.. För hela hennes storhjärna är förstörd.

Visst, det är kanske inte samma eftersom din son är äldre, men det känns som att min lilla flicka dog och jag fick en annan att sköta om. Hon är åtta månader och sitter i rullstol inomhus. Kan inte ens möta min blick. Jag dör sakta inombords.

• Anonym (M)
    hellokill3r skrev 2013-07-29 09:34:15 följande:
    Min dotter fick en förvärvad hjärnskada när hon var nästan 5 månader. Det har gått nästan fyra månader.. Läkarna säger att hon aldrig kommer lära sig prata/gå eller ens såna saker hon kunde innan som sitta/ta ögonkontakt/le tillbaka/hålla i en leksak.. För hela hennes storhjärna är förstörd.

Visst, det är kanske inte samma eftersom din son är äldre, men det känns som att min lilla flicka dog och jag fick en annan att sköta om. Hon är åtta månader och sitter i rullstol inomhus. Kan inte ens möta min blick. Jag dör sakta inombords.
    Läste och blev väldigt berörd, vill bara säga att jag känner med dig...
  • UlleGull41

Vill bara hälsa och tacka för alla svar som jag faktiskt missat , då jag väldigt sällan är inloggad här numera.

Detta år har varit otroligt tufft hittills, då sonen tyvärr åkte på en hjärtmuskelinflammation och en depression på då, tröttnade på livet, fick inte träna och blev tyvärr sämre igen. men nu äntligen så har det vänt och han får intensiv träning hos 2 toppen sjukgymnaster 3-4 gånger i veckan plus att han rider 1 dag i veckan. Och detta har gett resultat.
    Han och vi kämpar vidare. vi åker med honom till Teneriffa 1 v i December för lite extra rehab :9 

• telly

Hittade denna tråd efter en Googling och undrar hur det går för dig och din son idag? Å även er andra som delat med er i tråden?

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • UlleGull41

Men oj som sagt, var flera år sedan jag var inloggad så inte sett det senare heller ????. Men vi kämpar på sonen är idag 23 år, vi köpte tillsammans ett hus på Öland för 4 år sedan och vi flyttade alla dit. Min äldsta dotter följde med, träffade din sambo och jag är numera mormor till 2 småttingar ????????. De värsta är väl att han fallit lite mellan stolarna, då han är fullt klar i huvudet, men har svår ataxi och kan inte gå. Svårt att hitta daglig verksamhet som passar och han är tyvärr mest hemma . Dock har vi fått kontakt med en bra arbetsterapeut som lovat hjälpa oss ????

• Tiina87
    UlleGull41 skrev 2019-10-24 23:22:08 följande:

Men oj som sagt, var flera år sedan jag var inloggad så inte sett det senare heller ????. Men vi kämpar på sonen är idag 23 år, vi köpte tillsammans ett hus på Öland för 4 år sedan och vi flyttade alla dit. Min äldsta dotter följde med, träffade din sambo och jag är numera mormor till 2 småttingar ????????. De värsta är väl att han fallit lite mellan stolarna, då han är fullt klar i huvudet, men har svår ataxi och kan inte gå. Svårt att hitta daglig verksamhet som passar och han är tyvärr mest hemma . Dock har vi fått kontakt med en bra arbetsterapeut som lovat hjälpa oss ????

Vad roligt att det gått så bra för din son! Han har viljan att bli bättre och det gör mycket!
Svar på tråden Barn med förvärvad hjärnskada