• curry

cysta + provera + pergotime + utebliven ägglossning

Fick i oktober reda på att jag hade en 5,5cm i diameter stor cysta, fick provera som jag skulle äta i 10 dagar, vänta på mens och sedan skulle den vara borta, fick mens, gjorde ultraljud och det var den också. 

min nästa mens var 2,5 veckor sen, gjorde massa gravtest, alla negativa, gick till gyn för och kolla upp det och de visade sig att jag hade två cystor till denna gången.

fick provera utskrivet igen och började med den. skulle även äta pergotime, enkeldos, med start på dag 5-9 i cykeln, testade med ägglossningstickor från sista mensdag men de visade aldrig positivt. var aldrig på ultraljud och kollade om jag hade ÄL då jag var utomlands

på dag 16 skulle jag börja med provera igen för att få en jämn cykel och veta när jag har ägglossning osv.

min undran är ändå, om min kropp "hinner" få ägglossning när min cykel nu "görs" så kort, om min kropp nu egentligen vill ha en längre cykel?

Har nu tagit den andra dosen provera och väntar på mens, (hoppas ju såklart inte den kommer alls men) och ska sen äta pergotime igen, men fortfarande bara enkeldos, för man gör tydligen det i tre månader innan man höjer dosen?

Har känt av nu mot slutet av cykeln att jag har cystor nu också, precis som att de kommer varje cykel, alltid på samma sida.     

Vill gärna bara höra om folks liknande erfarenheter och kanske få svar på något man undrar över.  

• Svar på tråden cysta + provera + pergotime + utebliven ägglossning
  • PimPim1

Hej Curry.
    Håller tummarna! Bara att köra på och försöka så gott det går och slappna av under tiden :) Själv är jag på CD 14 och har kört med ÄL-tester från billiga tester och de är verkligen inget vidare. Jag har så svårt att tolka resultaten, har haft två streck i flera dagar.

Två streck betyder ju inget  (eftersom de är ju bara positiva om båda är lika starka) . Det är jättesvårt att avgöra om strecken är lika starka eller om de är olika starka! Testar vidare och hoppas på drastisk nedgång och enbart ett synligt streck, då törs jag tro att jag kanske ägglossat.

Annars har jag lite känningar från och med igår, lite extra lust:) och lite känningar i bröst. Någon cysta har jag inte känt av, det är ju skönt men samtidigt vill man inte tro att det skulle kunna funka utan pergon.

Hör av mig och berättar, gör det du också snälla, och lycka till! Skulle det inte gå vägen nu så har du ju dessutom en utredning på gång, det är bra!

• curry

Hej!! Var på första besöket igår. Han tyckte det såg ut som att jag hade nyss haft ÄL. Har inte märkt av något förutom förhöjd kroppstemp.

Har däremot haft bruna/blodiga flytningar sedan typ tisdags, nu var jag på toa och det var ännu blodigare. Undrar vad detta är!!

Hur har de gått för dig med dina tester?

• PimPim1

Ja du, de mörka flytningarna vet jag inte vad de kan vara.... har du känsliga slemhinnor?..... En blödning nu skulle absolut kunna vara en nidblödning eftersom det såg ut som om du haft äl för några dagar sedan. Om det inte är det så är det väl mens men i så fall blir ju lutealfasen väldigt kort....Håller tummarna att det är en nidblödning! 

Mina tester visar nu bara ett streck, är på dag 19... inte ägglossning nu i alla fall, kanske tidigare runt dag 11-13 men jag kan inte vara säker med de billiga stickorna.. Försöker strunta i det lite och ta det som det kommer. Räknar med mens om en vecka... då blir man minst besviken:)

• PimPim1

Hur har det gått för dig? Hur gick det med din blödning, vet du vad det var?

Jag fick jätteont i livmodern efter sex för ett par dagar sedan, fick kramp och höll på att svimma.. men sedan igår kändes det precis som vanligt igen. Vet inte vad det kan ha varit... Känner mig inte ett dugg gravid och har börjat få flytningar, är sur och irriterad och räknar fortfarande med mens i helgen. Bara det där sabla hoppet som aldrig ger sig..

• curry

Ingen aning om vad det var, men det slutade efter en vecka, och idag har jag mensvärk utan dess like och börjat få lite mens.

Det låter som att cystan sprack vid sexet då. Har hänt mig med en gång och det kändes typ som jag föreställer mig att värkar innan födsel känns! (?)

Jag bara skrek och kunde inte stå, min sambo fick in mig i duschen och hällde varmvatten över magen. Tog en 1grams värktablett och efter typ 15 min gick det över. Sedan var jag rätt öm i nån dag efter. Ingen blödning eller nåt. Känns det igen? ;)

Ska förhoppningsvis göra en äggledarspolning i slutet på nästa vecka om jag får tid, sedan ska jag fanken bli gravid!!

• PimPim1

Usch det låter inget vidare, liknar inte det jag hade dock.. För mig var det som om jag fick kramp i hela livmodern, inga känningar på sidan där cystan har känts förut.. Det gjorde jätteont men gick över och jag kände ingen ömhet efteråt. Jag väntar på mens, är på dag 26 och har ingen aning om hur min cykel är eller om jag haft nån äl.. har tagit ett gravtest idag som visade neg. Får väl vänta någon vecka och kontakta gyn om inte mensen kommer av sig självt även denna månad.....Hoppas du får göra en spolning, det låter som en bra idé och många verkar bli gravida efteråt:)

• Maddsutt

hej.. jag har haft många cystor, och jag har opererat bort alla mina. men tyvärr har jag lärt mig att en del kvinnor har mycket lätt för att bilda cystor.

det jag gör för att nu inte få tillbaka dem är att äta p-pillret neoveletta, funkar jätte bra! vill man bli gravid, ja då är det dock svårare.. prata med gyn igen och se vad det finns för möjligheter för dig..

• curry

Finns inga medel för att förhindra att man får cystor förutom preventivmedel. Och det är ju inget alternativ för oss :)

• curry

Hej igen, har precis vart och gjort spolningen, hade fri passage på ena äggledarn men stopp på den andra.. Även på den sidan han såg att det var ÄL på g. Så denna månaden är väl körd, igen..

I vilket fall gjorde det inte ont. Det kändes precis som mensvärk som alla säger, ondast gjorde det när han spruta in vätskan där de va stopp.. Så du har inget att oroa dig för..

Vad jag inte förstår, ska dom inte spola igenom när det är stopp? Bara nöja sig med att det inte går på den sidan känns ju inte så kul.
    Dessutom sa han att vi skulle ställa in oss på att ställa upp oss i ivf kön. Tack för den, uppmuntrande.. Har en kund (jobbar som frisör) som jobbar på ivf kliniken på sahlgrenska (dit vi får gå för att få slippa betala) hon sa iaf att de var vårdgarantin på 3 månader, men att den inte funkar nu när de håller på och gör om regim på alla sjukhus i Gbg, drar ner på personal osv. I januari sa hon till mig att kön är ungefär till hösten nu. Känns ju kul att behöva vänta i över ett halvår..
    Usch va negativ jag är men blev lite ledsen nu.

• PimPim1

Hej
    Usch vad trist att det var stopp. Fick du veta vad stoppet beror på? Det finns ju olika historier, allt från de som vuxit igen, de som varit vätskefyllda osv. Mitt råd är ändå att ni ställer er i kön, även om ni inte kommer att behöva göra nån IVF.. bara för att minska väntetiden ifall det skulle visa sig vara ända utvägen.

Under tiden kan du ju försöka klura ut om det finns något som kan förbättra situationen.. om det ex beror på vätskefyllnad. Jag menar att cystor och sådant kan ju bero på hormonella rubbningar och det finns ju sätt att behandla. Tyvärr verkar svensk fertilitetsbehandling snabbt hamna i IVF, trots att det finns annat som kanske fungerar. Själv läser jag mycket om kvinnans hormoner eftersom jag är äldre och det troligtvis är så att min äggkvalitet är dålig, att jag inte ägglossar varje månad i kombination med att jag lätt får cystor. IVF är inget jag skulle få betalt eftersom jag redan har barn. Jag är rätt mycket utlämnad åt mig själv eftersom sjukvården prioriterar de yngre utan barn. Eftersom enbart Pergotime inte hjälpte mig utan bara gav en cysta och rubbad mens försöker jag med Progesteronkräm och dhea. Då tillför jag de hormoner som är byggstenar till kroppens egna hormoner och så hoppas jag att kroppen gör resten och hittar tillbaka till hormonbalans. Sedan knaprar jag svindyra vitaminer.. Sist men inte minst ska jag försöka hålla koll på min basala temperatur (börjar i morgon) för att få koll på om jag ägglossar eller ej. ÄL testen visar ju positivt men det tar sig ju aldrig, om jag får en temphöjning som håller i sig under lutealfasen vet jag att jag haft ägglossning i alla fall.

En annan sak som kan vara positiv för dig är att om felet ligger hos äggledaren, kanke du har jättebra chanser att en graviditet funkar om bara ägget kommer fram! Dvs du kanske har finfina ägg och bra förutsättningar för att ett befruktat ägg ska fästa. Någon gång måste ju den andra äggstocken släppa ett ägg kan man tycka.. Hade läkare verkligen inget annat råd att ge er än att köa?? Fanns det ingen chans att undersökningen öppnade upp vägen i äggledaren?

• curry

Ja vi får väl en remiss i slutet på månaden som ställer upp oss i kön. Känns som en evighet dit bara..

Jag äter och massa vitaminer och håller koll på min temp. Den visar ändå rätt tydligt tycker jag. Men dock kan man ju ha ÄL precis som jag, men stopp så det möter aldrig spermierna. Du får väl iallafall göra en utredning/spolning för att se så allt ser ok ut? Hur gammal är ditt barn?

Ja han sa att det är vanligast att ha ÄL på varsin sida varannan månad, så nästa månad då kanske :)

Det kan kanske ha öppnat upp vägen men det verkade inte så på honom. Det kunde även va så att jag spände mig så att de såg ut som stopp, vi skulle inte utesluta det, men det gör man ju ändå..

• PimPim1

Jag förstår att det känns hopplöst, det gör det för mig med. Mina barn är 10 och 12 och jag har ett nytt förhållande med en yngre man som inte har men gärna vill ha barn.

Tycker det låter hoppfullt om ÄL växlar sida. Då finns ju chansen även om du har stopp i ena äggledaren..

Tar en extra vitamintablett och håller tummarna för dig!

• curry

Ja min sambo har ju en dotter på 3,5 så vi får nöja oss med henne ett tag till! Det räcker gott iofs då hon gillar uppmärksamhet :) lite därför jag önskar syskon till henne snart då jag tror det är nyttigt att va minst två och dela på allt :)

Förstår att din nya vill ha barn då han kanske missat deras små barns uppväxt? Är väldigt glad att jag kom in så tidigt i min bonusdotters liv då jag iallafall har fått uppleva det från början om det nu inte skulle gå vägen för oss..

Hur länge har ni försökt?

Svar på tråden cysta + provera + pergotime + utebliven ägglossning