• sinkadus

Medarbetarsamtal och gravid i vecka 17

Ska imorgon på en timmes långt medarbetarsamtal som jag vet är lönegrundande. Vi ska utvärdera det gågna året sedan senaste samtal och dra upp riktlinjer för kommande år.

Jag är gravid i vecka 17 och har ännu inte berättat för min chef. Jag vill ju helst ha samtalet utan att graviditeten "står i vägen": Jag vet att hon inte har rätt att särbehandla mig för att jag är gravid, men jag vill ju heller inte att det mentalt ska påverka henne. Det k

änns som att man blir borträknad automatiskt då, även om jag säger att jag är tillbaka i tjänst efter 6-8 månader. Samtidigt känns det ju som att luras, och hon kommer säkert bli gruvligt besviken när graviditeten blir "offentlig" vilket den måste bli snarast då det snart inte går att dölja. Flera kollegor har redan frågat denna vecka...

Ska jag säga något inledningsvis, "spontant" under samtalet, avsluta med det eller inte säga något alls? Hur skulle ni tänkt och gjort?   

• Svar på tråden Medarbetarsamtal och gravid i vecka 17
  • Jasådu

Om jag varit orolig för att det skulle kunna inverka hade jag inte sagt det under medarbetar/lönedelgivningssamtal utan tagit det vid ett separat möte. Och då kan du alltid sätta upp ett enskilt med chefen före du berättar för övriga. Borde inte kunna klandras .-) Lycka till!

• Minikatt

Jag skulle inte sagt nåt innan. Det ska ju ändå inte ha nån inverkan på hennes beslut Bättre att göra som föregående talare sa, att berätta det vid ett särskilt möte senare.

♥ ~ * ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ * ~ ♥
  • sinkadus

Jag hoppas att jag kan dölja det imorgon då, och att hon inte blir arg/besviken senare för att jag ingenting sa.

Tack för era synpunkter!

• hella82

Jag skulle ha sagt det, skulle känt mig så falsk annars (jag menar inte att man ÄR falsk om man inte säger, men sån är jag!).
    Jag blir bara anställd en termin åt gången (jobbar som resurs inom skolan) så nu innan jag fick förlängt berättade jag för chefen att jag är gravid. Då var jag bara i vecka 14. Ville inte få förlängt och tacka genom att berätta att jag är gravid ;) Han tog det positivt och jag fick förlängt ändå.

• sinkadus

Min man säger att jag ska berätta och säga "jag förutsätter givetvis att detta inte på något sätt inverkar på synen på mig här på jobbet"... Och jag känner mig ju dum om jag inte berättar och hon sedan får veta det knappa veckan senare. Jag får väl avvakta och se hur samtalet utvecklar sig...

Svårt är det!  

• sinkadus

Samtalet ställdes in p.g.a. hon var magsjuk. Samtidigt fick jag veta att ev. tjänstledighet efter sommaren måste anmälas före 1 februari vilket gjrde att jag kände mig tvungen att berätta vid första bästa tillfälle. Så nu vet hon och hon berättade att hon ändå haft sina misstankar, men hon gratulerade och verkade verkligen förstående! Hoppas att vårt kommande medarbetarsamtal nästa vecka inte står i skuggan av min graviditet! 

• hella82

vad skönt att hon var förstående. det är ju egentligen självklart, men man kan ju ändå vara lite orolig. lycka till med bebis och jobb och allt!

melker 080101 och buffis bf 120525
  • sinkadus

Tusen tack! (Och precis som du skriver, egentligen är det ju hemskt att man ska behöva vara rädd för något som borde vara självklart och naturligt...)

Svar på tråden Medarbetarsamtal och gravid i vecka 17