• trollet1985

Rullstol till gående barn, när?

Ni som har rullstol till barn som till viss del kan gå.
    När fick ni den?
    Vad har barnet för diagnos?

Börjar mer o mer ställa mej possitiv till en rulle till sonen, han blir 3 i sommar o har ryggmärgsbråck o CP.
    Jag orkar verkligen inte bära längre, innen kommer han ju kunna ta sej runt utan. Men ute kan han inte gå in det är ojämt, eller som idag; blåser! Då ramlar han och är helt beroende av att man håller honom i handen när han ska gå. Man måste då kunna fånga upp honom för att minska risken att han faller handlöst framåt, då han saknar fallreflexer.  

• Svar på tråden Rullstol till gående barn, när?
  • ragatan

Jag tycker det låter som att det är dags att prata med arbetsterapeuten om det. Mitt barn använder även rullen som "rullator" och styr den framför sej om det är lite svårt/ojämt att gå.
    Allt det du skriver i tråden är skäl till att prova ut en rollstol.

• trollet1985

Mailade sjukgymnasten ida, ska till henne om ett par veckor. Hoppas hon har nån bra idé =)
    Mailade även arbetsterapeuten, fast då mer om han hemiplegi, dock har sonens spastisitet minskat i foten/benet. Vet inte om de har nåt me de o göra att han blir  mer ostadig. Han har öven börjat "kasta runt fötterna" när han går. Ska till ortopeden nästa vecka med.

Sambon vill inte se honom i rulle, o min pappa ansåg att de va bara grönsaker som satt i rullstol. Blir så jävla förbannad!     

• johlinn
    trollet1985 skrev 2012-01-12 11:15:50 följande:
    Mailade sjukgymnasten ida, ska till henne om ett par veckor. Hoppas hon har nån bra idé =)
    Mailade även arbetsterapeuten, fast då mer om han hemiplegi, dock har sonens spastisitet minskat i foten/benet. Vet inte om de har nåt me de o göra att han blir  mer ostadig. Han har öven börjat "kasta runt fötterna" när han går. Ska till ortopeden nästa vecka med.

Sambon vill inte se honom i rulle, o min pappa ansåg att de va bara grönsaker som satt i rullstol. Blir så jävla förbannad!     
    Ja, jag vet inte om man ska bli ledsen eller arg på såna dumma kommentarer!!

Som du vet är jag positiv till rullstol - har bara gott att säga om den. utom att det tar mycket plats o ha både vagn och rullstol hemma i en liten lägenhet. Värre blir det till våren, då ska vi ha en rollator också... Men det kan jag leva med.
  • trollet1985

Vagen bor i bilen, rollatorn ligger ihopfällld i grovhallen o vanliga hallen e full me skit Flört
    Blir nog bra när vi ska in me en syskonvagn me Tungan ute 
    Känns som ja "skiter i" hur mycke plats de tar. bara ja slipper se honom slå sej hela tin o bli förbannad när kroppen ger efter. 

• johlinn
    trollet1985 skrev 2012-01-12 13:02:29 följande:
    Vagen bor i bilen, rollatorn ligger ihopfällld i grovhallen o vanliga hallen e full me skit Flört
    Blir nog bra när vi ska in me en syskonvagn me Tungan ute 
    Känns som ja "skiter i" hur mycke plats de tar. bara ja slipper se honom slå sej hela tin o bli förbannad när kroppen ger efter. 
    Eller hur! Rullstol rules!
  • klarasmamma

Vår tjej kan gå och går mycket, men när orken tryter använder hon rulle. Rullen är med i bilen och på dagis och har blivit en naturlig del i vardagen. Jag ser bara fördelar med rullen. Den ger henne en frihet, då hon kan ta sig fram själv och i/ur själv när benen inte räcker till. När vi är och handlar orkar hon ta sig runt själv, hjälper till att hämta saker och kan rulla iväg åt vilket håll hon vill. Den är även lätt och smidig att köra för oss de gånger hon behöver hjälp att ta sig fram med den. Men visst kan jag förstå att många har svårt att se sitt barn i rulle, men jag har propsat på att vi skulle ha en rulle så tidigt som möjligt för att inte göra det till någon stor grej. Vår tjej fick sin första rulle innan hon fyllde 2.

• mamma till tre busungar

Vi ska få en större vagn. kan det vara något annars?

• trollet1985

Har öppnat frågan hos arbetsterapeuten om rulle. Ska ta de me sjukgymnasten nästa vecka me.
    visst kan vi sätta honom i vagn, men de ger honom ingen frihet o kunna ta sej dit han själv vill. vagn kommer vi ha ändå.

Va har ni för sorts rullar när barnen e så små?    

• johlinn

Exakta modellens namn har jag inte koll på, men en panthera är det.

• Helena 78

Min dotter, i dag 10 år, fick sin första rullstol när hon var just fyllda 1 år. Hon går mycket, men använder rullstolen när orken tryter. Mestadels använder hon den utomhus & på t ex affären. 

• tingelingela112

Min son har en cpsskada men han kan och går oftast . han fick sin första rullstol när han va 5 år, innan hade vi rullator och vagn. Undvik att bära om du kan och prata med arbetsterapeuten om alternativ. De brukar ha massa tips och ideer. MVH

• Rafiiki

Otto bock är d bästa rullstolen enligt oss tycker ditt tänkandet väldigt sunt!! kom hit och prova vår snart!

• Eva K

För egen del gillar jag bäst rullstolar från Panthera, primärt för att de väger väldigt lite. Det blir ändå lite bärande med rullstol - oavsett om barnet kan gå delvis själv eller inte.

Vår dotter fick sin första rullstol när hon var drygt ett år. Det var en tuff tid i början, inte för vår dotter, men väl för oss som föräldrar. Det var ju självklart inte alls så vi hade sett framför oss att livet som förälder skulle se ut.

Vår dotters rullstolar har inneburit en fantastisk frihet och jag blir både arg och ledsen när jag hör din pappas kommentar. Är det så han ser på sitt barnbarn? Om inte omgivningen kan acceptera barnets funktionsnedsättning fullt ut, hur ska då barnet kunna lära sig att han/hon är värt precis lika mycket som alla andra? Våra barn startar sitt liv i uppförsbacke och behöver verkligen allt självförtroende de kan få. Stå på dig!

I vårt fall så valde vi att starta ett eget företag för att höja statusen på rullstolar. Jag vill att de som kommer fram till min dotter, istället för att säga "stackars dig..." så vill jag att de ska säga "du, om jag någon gång hamnar i rullstol, så vill jag ha precis en sådan som du har!". Vi har startat ett företag som "pimpar" rullstolar. Vi vill att användarna av rullstolar ska tycka att rullstolen är snygg, cool, fin, tuff... Vad de nu vill. Titta gärna på www.funwheels.se. Vi finns även på www.facebook.com/funwheelsofsweden.

Ännu så länge har vi lyckats uppfylla alla våra kunders önskemål. Jag har två önskemål jag jobbar på, men jag har aldrig behövt säga nej till någon kund ännu så länge, utan lyckats ta fram produkter som matchar just den användaren, vuxen som barn.

//Eva

Svar på tråden Rullstol till gående barn, när?