• Anonym (Morgana)

För oss som har barn placerade i familjehem och har positiva erfarenheter.

Läser mycket negativt om familjehem. Jag har en 15-åring med ADHD som nyligen placerats. Det är vår räddning! Jag är ensamstående och arbetar heltid. Jag har inga chanser att rodda kring honom dygnet runt när han ställer till det för sig varje dag och natt. Jag älskar honom vansinnigt och just precis därför har jag ansökt om placering i extra kvalificerat familjehem där två vuxna kan styra upp kring sonen dygnet runt. Familjehemmet är fantastiskt, han stormtrivs och jag kan sova hela nätterna för första gången på många år.
    Finns det fler där ute med POSITIVA erfarenheter?

• Svar på tråden För oss som har barn placerade i familjehem och har positiva erfarenheter.
  • Anonym

Så himla tråkigt att man som förälder till ett placerat barn inte kan se något som helst positivt med sitt barns placering!
    Tecken på åter igen maximalt ego som de flesta av dessa föräldrar besitter! Tänker sällan och inser sällan barnens behov och mycket sällan självinsikt!
    Att som barn komma från misär till "en vanlig familj" måste för många barn vara som att komma till himmelriket!
    Kan inte dessa föräldrar se det, kan inte dessa föräldrar glädjas för att det faktiskt finns folk som frivilligt tar hand om andras barn, som tar hand om just deras barn fram tills dom själva "rehabiliterar sig"
    Så tråkigt!!!!
    Underbart att det finns folk som frivillig och hjärtligt öppnar sin dörr för andras barn! 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-20 09:33:53 följande:
    Så himla tråkigt att man som förälder till ett placerat barn inte kan se något som helst positivt med sitt barns placering!
    Tecken på åter igen maximalt ego som de flesta av dessa föräldrar besitter! Tänker sällan och inser sällan barnens behov och mycket sällan självinsikt!
    Att som barn komma från misär till "en vanlig familj" måste för många barn vara som att komma till himmelriket!
    Kan inte dessa föräldrar se det, kan inte dessa föräldrar glädjas för att det faktiskt finns folk som frivilligt tar hand om andras barn, som tar hand om just deras barn fram tills dom själva "rehabiliterar sig"
    Så tråkigt!!!!
    Underbart att det finns folk som frivillig och hjärtligt öppnar sin dörr för andras barn! 
  • Anonym
    Så tråkigt!!!!
    fint sagt
  • Anonym (Lotta)

Denna mamman har ju precis skrivit att hon är glad och positiv för detta, förstår inte hur överstående inlägg passar in riktigt?

Hur som helst, jag har ett barn som bott i 2 familjehem (mot min vilja men det är ju inte familjernas fel) Det första hemmet var underbart, mysiga människor som pratade med en som vem som helst, hade underbar kontakt med min dotter osv. Det var en jourfamilj tyvärr så efter 8 månader blev hon flyttad till ett par där hon var deras första placering, de tog genast över föräldrarollen totalt, satt o ljög för socialen och behandlade oss som lägre stående varelser. Då var jag helt omvänd från detta med familjehem. Nu när hon är hemma så har vi hälsat på det första stället hon var på och fått film från tiden där osv. Fantastisk familj!

• Anonym
    Så tråkigt!!!!
  • Anonym

Jag fick mina barn väldigt tidigt jag var 16 när jag fick första och nyss fyllda 18 när mitt andra barn föddes de hamnade på familjehem och vad bra det blev även om det var fruktansvärt svårt i vissa perioder kring jul osv jag tillhörde en utav alla mammor på 80 talet då de trodde det var bättre att flytta barnen. Jag kände mig aldrig välkommen i deras familjehem utan orkade inte hälsa på mina barn alls efter några år. Men idag när de blivit vuxna så har mina barn det bra och jag fick flera barn när jag var mogen för det. Hjärta Men det hade ju kunnat gjorts bättre och socialtjänsten borde ha informerat mig om mina rättigheter. 

Svar på tråden För oss som har barn placerade i familjehem och har positiva erfarenheter.