• Mickeyblue

Vill ej ha fler barn sambon gravid

Hej vi har idag 3 barn den äldsta blir 4 i februari den yngsta är 4månader. Sambon har blivit gravid trots att hon ätit p-piller och vill nu inte göra abort. Jag har själv tid bokad för vasektomi pga att jag inte vill ha fler barn. Min sambo vill egentligen inte heller ha ett fjärde barn men vill inte göra abort säger hon. Jag oroar mig för ekonomin då jag är långtidssjukskriven, ett fjärde barn skulle ju innebära att vi måste köpa en minibuss för att alla ska få plats den har vi inte råd med för huset är fullbelånat och vi har även ett blancolån för div annat vi måste ha två bilar då jag jobbar drygt 6mil hemifrån. Vi har två idag en nyare miljöbil som jag pendlar med och en äldre kombi som familjebil kombin har ett ganska lågt värde pga miltal och ålder så vi kan inte byta den mot en minibuss. I övrigt ska huset göras om lite så vi får ett rum till istället för två kök vilket också kostar... Men framförallt kostar ju barn med allt dom behöver och att ha ett fjärde barn innebär massa mer krångel tror jag sen att dom befintliga barnen kommer få mindre uppmärksamhet. Min sambo har inget fast jobb att återgå till efter mammaledigheten heller vilket inte heller känns tryggt, speciellt inte nu när jag är sjukskriven och inte vet om jag kan ha kvar mitt nuvarande jobb som långtradarchaufför... Min sambo fyller 24 i år och jag blir 30 vet inte om det har någon betydelse egentligen... Min sambo var sjukskriven för psykisk ohälsa innan vi fick våran dotter som är 4månader. Jag känner själv att det nästan skulle vara oansvarigt att skaffa ett barn till, åtminstone i nuläget även om jag faktiskt redan är säker på att jag inte vill ha fler barn då jag är nöjd med dom vi redan har. Vi har även två hundar i familjen som känns som vi har alldeles för lite tid för även om vi verkligen vill få det att fungera.. Jag känner mig överkörd och omotiverad, jag har tappat lusten med rehab träningen vilket gör att jag tränar mindre och det kan då i slutändan resultera i att jag inte får tillbaka rörligheten någonsin... Kanske "löser" sig allt med tiden men det känns inte som det i nuläget känns det som vi kanske inte ens lever ihop o 5år vet inte alls vad jag ska ta mig till, känner bara för att ge upp efter alla motgångar vi haft senaste 2åren att jag helt enkelt inte orkar mer... Frågan är vad ska jag göra egentligen??

• Svar på tråden Vill ej ha fler barn sambon gravid
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Jag förstår all din oro för vad ett fjärde barn skulle innebära, praktiskt och ekonomiskt. Ni har ju hamnat i en situation som ni egentligen inte önskat eller planerat för. Men ibland händer saker i livet och det kan bli bra ändå. Det är viktigt att du och din fru pratar igenom denna situationen ordentligt både när det gäller känslomässiga faktorer och allt praktiskt och ekonomiskt. Att visa varandra förståelse och omtanke är extra viktigt nu. Din fru vill inte göra abort och det är hennes kropp det handlar om nu och hon har rätt att bestämma öven om du i högsta grad är inblandad. Försök att komma överens så att ni känner att ni kan stötta varandra. Det är också viktigt att hon förstår din oro och dina argument så att även du känner att hon tar dig på allvar. Om det blir så att ni behåller barnet, tycker jag att du skall försöka att glädja dig för ett barn är en stor glädje i livet även om det kanske inte var tänkt så från början.
    Hälsningar
    Gerd   

Svar på tråden Vill ej ha fler barn sambon gravid