tvättbjörn skrev 2014-01-09 16:26:12 följande:
Jag känner nu en enorm frustration över att vården inte verkar ha någon kunskap om våra avvikelser. Jag är i v 28 och går på privat mödravård och har fått snacka till mig ett extra läkarbesök nästa vecka för att kolla om tappen är påverkad. Annars kör de samma program som för alla andra.
De senaste dagarna har jag ägnat kvällarna åt att gå igenom olika vetenskapliga studier om vår diagnos för att ha lite kött på benen vid läkarbesöket. Jag har lärt mig massor som jag tidigare inte kände till eller har fått någon information om. Delar gärna med mig här när jag hinner.
Hur ser mödravårdsprogrammen ut på andra ställen? Hur har det sett ut för er?
För min del har det inte varit någon skillnad. Jag har blivit behandlad som en vanlig graviditet. Vilket jag kan tycka varit skönt. Jag har väl lite naivt antagit att dom har "koll". De jag träffat har inte gjort någon big deal av det och sagt att det inte heller är en big deal.
Jag har en moster dom jobbar på spec.förlossningen och hon frågade deras överläkare, med 30 års erfarenhet (tydligen träffat på en del folk som oss dessutom), om mitt tillstånd och han mena på att det är något mer annorlunda än en vanlig grav. Komplikationer kan komma för vem som helst.
Det jag själv vet är ju att man kan föda förtidigt, men det kan vem som helst, bebisen kan lägga sig i säte för att det är skönare, min ligger dock huvud ner, jag har läst någonstans om oregelbundet värkarbete, något du känner dig vid?
Jag vill gärna ta del av den infon du skrapat ihop såvida det inte är massor med negativt. Är ju lite stressad ändå pga av graviditeten i sig. Det hör till har jag hört :)
Jag har ju själv läst otaliga sidor om vårt tillstånd, båda negativt och positivt. Efter all information har kommit fram till att saker och ting kan hända oavsett hur det ser ut. Det finns ju ett stort mörkertal av våran problematik eftersom det många gånger inte ens märks.
Hoppas allt är bra med dig/er ändå! :)