• Lillapålandet08

Torr fyraåring som kissar på sig på fsk.. frustrerande!

Det här har ju egentligen inte med potträning att göra men det va den mest passande rubriken.

Vi har problem med vår fyraåring som kissar på sig på förskolan. Han har varit torr i över ett år både dag och natt och sköter nr 2 på toa utmärkt oxå.

Han kissar inte ner sig helt utan har en ganska stor blöt fläck i kalsongerna när det händer. Han har svårt att bryta lek för att gå på toaletten, så är det även hemma. Det va inte såhär i början när han va utan blöja, då va han helt torr och det funkade jättebra. Nu tycker jag att det bara blir värre och värre. Han har med sig kissiga kläder varje dag från fsk och oftast är han kissig i de kläder han har när vi hämtar honom, samt att han luktar starkt av urin.

Vi har pratat om det 100-tals gånger och nu börjar jag bli riktigt arg på honom. (jag vet att det knappast hjälper men jag är så frustrerad Jag vill inte att han ska lukta kiss bland de andra barnen och han får utslag och exem i skrevet av att vara blöt.
    han går 5h/3 dagar i veckan och jag får duscha honom är han kommer hem.

Nån som haft samma problem och kommit till rätta med det?

• Svar på tråden Torr fyraåring som kissar på sig på fsk.. frustrerande!
  • Hannah76

Hur länge har det varit såhär?

Jag antar att ni har kollat så att han inte har uvi?

Vad säger han själv?
    Påminner personalen alla barn att det är toadax? Kan de påminna ert barn lite oftare?

• Super blondinen

våran dotter är 3,5år är natt torr.
    Men har blöja på dagen. 
    Så ta och sätt på honom en dagis blöja en tid då för han kanske inte är 100% redo. 

• äppelmos

be personalen att påminna honom om toabesök och att de skapar tillfällen mellan aktiviteter för toabeök.

• ruthen
    Super blondinen skrev 2012-01-13 07:20:36 följande:
    våran dotter är 3,5år är natt torr.
    Men har blöja på dagen. 
    Så ta och sätt på honom en dagis blöja en tid då för han kanske inte är 100% redo. 
    Barn som är 4 år ska inte ha blöja på förskola. Vadå inte redo? Förr så pottränade man barn när de var 2,5år och nu är det inte ovanligt att barn på förskola har blöja när de är 4 år.  Tycker du det är en normal utveckling?
    Snart har väl en del barn i Sverige blöja tills de är 7 år eftersom ni tror att man inte är redo vid 2,5 år. 
    Ett barn som varit torr i ett år skall väl ändå inte börja med blöja igen. 
  • Loreena

Prata i första hand med personalen om det här. Bestäm tillsammans med barnet och pedagogerna att pedagogerna ska hjälpa till och påminna och följa med honom till toaletten med jämna mellanrum på förskolan. Så fick vi göra med ett barn på fritids när jag jobbade där, det var inget konstigt med det. Lägg inte någon skuld på din son, utan ni vuxna måste hjälpa honom så att han kommer ihåg och får in en bra rutin på kissandet även på förskolan.

• Loreena

Training pants kanske kan vara något för er så att han slipper få kiss i byxorna tills personalen och din son fått rutin på det hela.

Svar på tråden Torr fyraåring som kissar på sig på fsk.. frustrerande!