• Nelli

Hur länge är det ok att få besök av svärföräldrarna?

Hur länge tycker ni det är ok att få besök av svärföräldrarna? När mina kommer kan det hända att de stannar en hel vecka och min man blir sur om jag frågar honom när de tänker åka hem. Jag frågar inte på ett surt sätt utan bara för att kunna planera våran vardag.

• Svar på tråden Hur länge är det ok att få besök av svärföräldrarna?
  • Nica 1

Hur skulle du reagerat om han undra hur länge dia föräldrar skulle stanna? En vecka är inte så länge mina stannar minst 12v när vi äntligen lyckas få dem till poss men oftast blir det längre

• whitetrach86

jösses... jag vill inte ha någon hos mig längre än några timmar.. såvida man inte planerat innan att dom ska stanna längre av speciell anledning.

• Frontline

Ett par timmar duger gott och väl eller max över en natt ifall dom kommer lite senare på dagen och vi käkar och tar några glas vin/öl till maten...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Natulcien

Klart både mina och min sambos föräldrar får stanna en vecka om de vill det! Fast det vill de sällan... Flört

• sahara sahara

Men... Det är väl självklart att man vill veta hur länge folk ska stanna om det handlar om så lång tid. Bestämmer man inte det innan de kommer?

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Stampan

3 minuter...

Skämt åsido, det beror väl på var de bor och hur långt det är till er? Jag måste dras med 2 veckor i sträck eftersom det ska flygas över Atlanten men är det nära så inte mer än en dag tycker jag, eller en helg.

• Nelli
    Nica 1 skrev 2012-01-12 16:40:34 följande:
    Hur skulle du reagerat om han undra hur länge dia föräldrar skulle stanna? En vecka är inte så länge mina stannar minst 12v när vi äntligen lyckas få dem till poss men oftast blir det längre
    Men om vi t ex blir inbjudna till en fest då de inte kan följa med, då kan det vara bra att veta om vi fortfarande har gäster då för att kunna planera framåt....
  • Nelli
    Stampan skrev 2012-01-12 16:45:29 följande:
    3 minuter...

Skämt åsido, det beror väl på var de bor och hur långt det är till er? Jag måste dras med 2 veckor i sträck eftersom det ska flygas över Atlanten men är det nära så inte mer än en dag tycker jag, eller en helg.
    de bor ca 30 mil bort och har alla möjligheter att komma ofta eftersom de inte arbetar. Det som är svårt är egentligen inte att de stannar länge utan att det är helt oplanerat, man vet inte när de kommer och inte när de ska åka hem och det får man inte heller diskutera....
  • Nelli
    sahara sahara skrev 2012-01-12 16:43:58 följande:
    Men... Det är väl självklart att man vill veta hur länge folk ska stanna om det handlar om så lång tid. Bestämmer man inte det innan de kommer?
    Nej så funkar det inte hos oss. Han säger plötsligt en dag att de kommer kanske idag, kanske imorgon....
  • Frontline
    Nelli skrev 2012-01-12 16:49:11 följande:
    Nej så funkar det inte hos oss. Han säger plötsligt en dag att de kommer kanske idag, kanske imorgon....
    Då finge dom komma in över dagen sen räkna med att få åka hem igen samma dag...
    Hit kommer inga objudna gäster oplanerat och tror dom ska stanna 1 vecka sen får dom bo hur långt bort som helst till och med på en annan planet...
  • Nica 1

Men även om de är hos er kan ni väl gå på era fester endå eller måste ni sitta hemma och hålla dem i handen? Mina svärisar bor på helt annan kontinent när de kommer så stannar de länge men vi forts vårt liv ändå jag passar inte upp dem utan de lagar sin mat när vi är iväg de handlar ser sig om kring följer med oss på sånt de kan och vill följa med på och vi umgås bara vi. De involveras naturligt i vårt liv lixom vi gör det när vi är och hälsar på 8v hos dem

• Nelli
    Nica 1 skrev 2012-01-12 16:54:14 följande:
    Men även om de är hos er kan ni väl gå på era fester endå eller måste ni sitta hemma och hålla dem i handen? Mina svärisar bor på helt annan kontinent när de kommer så stannar de länge men vi forts vårt liv ändå jag passar inte upp dem utan de lagar sin mat när vi är iväg de handlar ser sig om kring följer med oss på sånt de kan och vill följa med på och vi umgås bara vi. De involveras naturligt i vårt liv lixom vi gör det när vi är och hälsar på 8v hos dem
    Det är nog lite skillnad när de bor på en annan kontinent.. När det handlar om så lång tid så måste ju ni fortsätta leva era liv som vanligt. Men för en vecka så känns det oartigt att gå iväg på fest och inte bjuda med dem..
  • Nelli
    Frontline skrev 2012-01-12 16:53:05 följande:
    Då finge dom komma in över dagen sen räkna med att få åka hem igen samma dag...
    Hit kommer inga objudna gäster oplanerat och tror dom ska stanna 1 vecka sen får dom bo hur långt bort som helst till och med på en annan planet...
    eller hur!! Jag måste lägga ner alla planer jag har för att de kanske ska komma och så kommer de inte ens sen...
  • Frontline
    Nelli skrev 2012-01-12 17:16:01 följande:
    eller hur!! Jag måste lägga ner alla planer jag har för att de kanske ska komma och så kommer de inte ens sen...
    Det gäller ju inte bara svärföräldrar, vill inte ha hit nån som är längre en över dagen om det inte är planerat.
    Vi kan själva få för oss att dra iväg på nått och vara borta en helg och då vill man ju veta innan ifall man får gäster...

Har hänt att vi bestämmer oss att på fredag drar vi på en kryssning till Helsingfors över helgen kommer det då objudna gäster så är det ju inte så kul..
  • enavmig

Ingen av oss vill ha våra föräldrar (eller någon annan) här mer än några timmar om man ska vara helt ärlig.

Det har hänt att min mans bästa kompis kommer och stannar några dagar (han bor utomlands) men han är uttryckligen inbjuden att stanna och han är alltid tydlig med när han kommer att komma och när han kommer att åka samt vad han har för egna planer under tiden här. Han förväntar sig alltså inte att vi ska spendera all tid med honom.  Han är lätt att vara med och smälter fint in i vår vardag.

Våra föräldrar är en annan femma. Nu bor min mans föräldrar i en annan del av Sverige och spenderar halva året utomlands men de sover lyckligtvis på hotell när de kommer hit och vill typ ta en middag eller två. Vi får båda lätt ångest av tanken att klämma in dem i vår redan småtrånga lägenhet och vill helt enkelt inte umgås så mycket. Det gör vi inte heller med mina föräldrar, trots att det bor nära oss. Vi är rätt osociala jävlar =)

• vildaungarnasmamma

He he he, ja Hur länge är okej att svärisarna stannar??

Ja. Mina svärisar bor ca 90 mil från oss, och för 2 år sedan skulle de bara "hälsa på" men på nått mystiskt vis flyttade de in i våran gäststuga i samma veva.
    Så de stannade i 1 1/2 år, sen flyttade jag och då fattade sambon och bad dem åka hem!
    Och nu har de inte vart på besök på 6 månader, men de kommer upp 2 veckor i februari.
    Och som jag sa till sambon, stannar de en minut längre än de planerade veckorna så flyttar jag för gott.
    Det är dom eller jag och barnen som gäller då....
    Men men han har lovat så vi får väl se.

Så max 2 veckor tycker jag om man har långt, men bor man nära (20 mil eller närmare) max över dagen eller helgen.

Svar på tråden Hur länge är det ok att få besök av svärföräldrarna?