Hur funkar adoption mellan partner?
Min sambo skall eventuellt adoptera min 3 åriga son pga att pappan inte vill ha nån kontakt med sonen å min sambo vill ta över å vara hans andra förälder.. Men hur fungerar en adoption mellan oss partners emellan?
Min sambo skall eventuellt adoptera min 3 åriga son pga att pappan inte vill ha nån kontakt med sonen å min sambo vill ta över å vara hans andra förälder.. Men hur fungerar en adoption mellan oss partners emellan?
Jag kan inte detaljerna, men ni måste iallafall vara gifta innan han kan adoptera din son.
Hmm.. ok..
Känns så dåligt att en pappa skall kunna skita i sitt barn hur som helst.. Men medans en som vill vara en bra förälder å ta hand om ett barn MÅSTE ha vissa krav för att få adoptera.. Det e ju skitbra såsätt.. Men de e så enkelt å skita i barnen, men att vilja ta hand om ett kräver mer..
Hej
Ni måste vara gifta och ha ett medgivande från den biologiska pappan. Det görs sedan en utredning av socialen och ett beslut i socialnämnden tas. Kontakta socialen/familjerätten i din kommun
Ja, han måste ge medgivande
Han måste lämna medgivande, men det kan gå att få igenom även utan det, i vissa extremfall. Och att ni ska vara gifta, du och personen som ska adoptera ditt barn, det är väl inget orimligt eller oöverstigligt krav.
Jag har en bonusdotter på 12 år som bott hos mig och sambo sen vi flyttade ihop för 9 år sedan. Hon är som min egen dotter på alla sätt och vis!
Hennes biologiska mamma har flera problem och har träffat sin dotter endast en gång sedan min sambo helt tog över vårdnaden när dottern var 2 månader. Hon har inte heller något intresse av detta... Att få godkännande av henne tror jag inte skulle vara några problem om vi försökte.
Men min fråga är: måste vi vara gifta?? Vi är förlovade och har plan på att gifta oss så småningom, men detta har inte skett än. Så vad är det som gäller?
Jag och min man försöker få till stånd en adoption av min biologiska dotter. Hennes biologiska far har inte träffat henne på 5 år (hon fyller 6 till hösten). Ja, ni måste vara gifta. Ni ska kontakta tingsrätten och skicka in personbevis, både på barnet och adoptanten. Adoptanten ska också kort redogöra för situationen skriftligt och berätta hur han / hon tänker i frågan. Enligt sociala tar det minst tre månader innan tingsrätten ger sociala i uppdrag att göra hembesök och utreda Er. Lycka till
OCH...glömde skriva...enligt en del socialarbetare måste den andra parten godkänna adoptionen oavsett...enlig andra socialarbetare behövs detta inte om den andra parten inte visat intresse för barnet - alla säger alltså olika...
Jaha då får jag väl helt enkelt se till att gifta mig snart ;) Tack för lite besked om hur det går till i alla fall!