• MammaLotta

Åka buss med barnvagn....

Alltid samma visa, bussen är full, det finn inga sittplatser kvar, det står 3 barnvagnar i bussen och ca 40 st som står och trängs.
    Ska man av på stan så ska alla människor utan barnvagn tränga sig före oss med barnvagn, för att dom tycker att det går snabbare?
    Eller att dom är otroligt sen och måste klättra över vagnen för att komma ut, men bara dom kommer ut före mig så är det lungt...

Eller om endast jag ska av...så måste dessa 40 st som står upp i bussen flytta på sig för att jag ska av.

Hur svårt ska det vara som busschafför att säga "Nu är det fullt ni får ta nästa buss".

Nej för ist ska dom fylla bussen så att det knappt finns någon luft att andas, och eftersom det är så mkt folk och trängs så blir det varmt o svettigt...

Är det bara här i Gävle eller??

• Svar på tråden Åka buss med barnvagn....
  • Mevea
    sirisdotter skrev 2012-01-12 21:35:21 följande:
    Okej,  trodde du blev avslängd från bussen!
    Nej, hade blivit om jag inte plockat ur barnet vid dom tillfällena. Jag kan förstå varför dom inte vill att man ska ha barnen på sig också.
  • sirisdotter
    Magriffe skrev 2012-01-12 21:24:01 följande:
    Har nog aldrig sett en 2 åring gå omkring en hel dag i sthlm city med sin förälder utan vagn, med skötväska, matkassar eller annat inhandlat. Absolut om man bara ska från ett ställe till ett annat och inget mer, men annars...nej.
    Känns ju säkrare att ha ett litet barn i vagn än i sele/sjal ochså. Och här reser sig folk inte ens och ger plats om tex är höggravid. Så att få sitta på en trång buss kan man bara glömma.
    Sthlms city?   Alla bor inte där!   Gävle skrev Ts  om.   Ingenting om matkassar kan jag läsa att  Ts  åker omkring med.    Hon studerar och hämtar barnet på förskolan efter sin egen skola.
  • Magriffe

Sirisdotter : näää.....jag skrev det lite högre upp. Att det beror säkert på vart man bor.

• Ronjas mamma
    MammaLotta skrev 2012-01-12 20:16:28 följande:

Ronjas Mamma:  Åh är det såndär med en låda i fram?
    Har sett en mamma som har 3 ungar tror jag som cyklar i en sån, den ser väldigt praktisk ut!

Förlåt jag inte fick svarat glömde tråden
    Jo det är sådan en med låda den var dyr men värd varje öre.
    Jag kan ha tre barn i min som den ser ut nu men när lillan blivt større kan man byta ut bilbarnstolen jag har ståënde til ett säte til så kan där sitta fyra barn
    Jag har haftmina tre hemma full tid  så jag behövde en bättre möjlighet än bussen det bælev så smidigt och man är så fri eftersom man inte längre är beroende av buss och tåg tider.
  • MammaLotta

sirisdotter: För att jag är så feg av mig och rädd för att halka, och med ett barn bakpå också för den delen nej fy det vågar jag inte!

Ronjas Mamma: Ja det kan jag tänka mig, men vart får man tag på dom?

• Mikesh

Nu e bussar inte anpassade för barn vagnar, man för ta ungen i knäet och slänga in vagnen i utrymmena under bussen... För övrigt så följer bussarna mängd lagen... Oftast är antalet stående lika mycket som antal sitt platser.. Vilket är okej enligt transport lag.

• fiwjfisw

Bussturerna här är ju ett skämt. Jag är glad att jag inte har barn i vagn längre. Jag stod alltid och blåhöll i vagnen ifall chauffören fick för sig att tvärbromsa eller svänga i hög fart. Jag lärde mig snabbt vilka chaufförer som körde som galningar.

MammaLotta, försök inte ens gå av innan de andra gått av. Det är tillåtet att så många får stå, det står längst fram ovanför fönstret på vissa bussar hur många som får sitta och stå på bussen. Om jag minns rätt så stod det 123pers någonstans. Men det är ju olika för olika bussar.

• Enter Sandman

Det är lustigt det där.

Vi borde alla åka kommunalt för miljöns skull, då tycker man dom borde göra det enklare för folk, inte svårare att åka kommunalt.
    Om jag var du ts, skulle jag lägga ett förslag på fler bussar till mina lokalpolitiker helt enkelt.
    Eller själv engagera mig politiskt för att få till en ändring.   
    Det funkade här hemma när vi krävde belysning på en gångväg från skolan och till villaområdet där vi bor.
    Vi fick våra gatlysen, så det kan löna sig. :)

För övrigt anser jag att all kommunal trafik borde vara gratis, för miljöns skull. 

• sirisdotter
    MammaLotta skrev 2012-01-14 08:00:21 följande:
    sirisdotter: För att jag är så feg av mig och rädd för att halka, och med ett barn bakpå också för den delen nej fy det vågar jag inte!

Ronjas Mamma: Ja det kan jag tänka mig, men vart får man tag på dom?
    MammaLotta,  jag förstår din rädsla,  jag cyklade mest sommartid med barn bakpå.   Ser dock dottern cykla 4 km till  dagis med barnbarnet  och inser att det  är ett smidigt  sätt  att slippa bussbyten,   man kan spara tid.   Dubbdäck ska man absolut ha på cykeln vintertid.
  • sirisdotter
    Enter Sandman skrev 2012-01-14 08:27:15 följande:
    Det är lustigt det där.

Vi borde alla åka kommunalt för miljöns skull, då tycker man dom borde göra det enklare för folk, inte svårare att åka kommunalt.
    Om jag var du ts, skulle jag lägga ett förslag på fler bussar till mina lokalpolitiker helt enkelt.
    Eller själv engagera mig politiskt för att få till en ändring.   
    Det funkade här hemma när vi krävde belysning på en gångväg från skolan och till villaområdet där vi bor.
    Vi fick våra gatlysen, så det kan löna sig. :)

För övrigt anser jag att all kommunal trafik borde vara gratis, för miljöns skull. 

• Ronjas mamma

Vet inte var man köper dem i Sverige men det finns så många varianter prova att goola:
    Christiania cykel
    JohnnyLoco cargo (det är den jag har )
    Trio bike
    Nihola
    Bullit
    Jernhesten
    BellaBike
    Winther Cangaroo
    Kan tyvärr inte komma på flera nu.
    Har en kompis som har en cargo som hon säger den är billigare men om hon visst mer om hur den var så hade hon valt att köpa en dyrare variant begagnad

Svar på tråden Åka buss med barnvagn....