• trollet83

Grav.penning och risk för hot och våld.

Undrar om någon här har blivit beviljad grav.penning pga lagen om hot och våld?
    Hur har arbetsgivaren gjort, har de stängt av er och hur är det med det, får arbetsgivaren själv bestämma om avstängning?Från vilken tid i grav. har ni då blivit avstängda?

Anledningen varför jag frågar är för att jag sökt grav.penning men blev idag uppringd av försäkringskassan som sa att arbetsgivaren måste stänga av mig isåfall pga risken för hot o våld o de skulle prata med min chef imorgon, annars blir den troligen avslagen min ansökan som jag förstod det.

Jag arbetar som sjuksköterska på ett demensboende och våra brukare har ju alltså en diagnosticerad demenssjukdom som innebär att de pga sjukdomen ibland kan bli aggressiva och våldsamma. Även jag som ssk kan ju tex få ett slag i magen om någon blir aggressiv när jag arbetar, detta har dock aldrig hänt mig men risken finns ju o jag har ju varit med om arbetssituationer som har varit hotfulla tidigare. Därför skulle arbetsgivaren isåfall stänga av mig menade FK. Men hur fungerar detta är det någon som vet?Jag är nu gravid i v.28 o arbetar för fullt.

Kan jag alltså be chefen stänga av mig?Eller har hon skyldighet till det pga denna lag?

• Svar på tråden Grav.penning och risk för hot och våld.
  • veronica78

Jag är åxå ssk, fast arbetar inom heldygnsvården med pat som har akut psykos. Min chef kommer att stänga av mig från arbete 2 mån innan BF. Detta pga risken för hot och våld. Ingen på kliniken har blivit nekad från FK... Lycka till!

• Ghettoblaster

Hos oss får ingen arbeta efter 7e månaden (jobbar som pers ass med förståndshandikappade som är utåtagerande och kan vara aggressiva) så snart går jag på havandeskapspenning.
    Dock tar det minst två månader för förs.kassan att behandla ärendet så man måste vara ute i god tid med alla papper!

• trollet83
    veronica78 skrev 2012-01-13 09:43:02 följande:
    Jag är åxå ssk, fast arbetar inom heldygnsvården med pat som har akut psykos. Min chef kommer att stänga av mig från arbete 2 mån innan BF. Detta pga risken för hot och våld. Ingen på kliniken har blivit nekad från FK... Lycka till!
    Ok, tack för ditt svar!Min chef har ordnat så att jag blir avstängd nu iaf from 9 februari, dvs 2 månader innan bf så det känns ju skönt iaf väntar bara på bekräftelsen från fk!
    Ghettoblaster skrev 2012-01-13 13:47:50 följande:
    Hos oss får ingen arbeta efter 7e månaden (jobbar som pers ass med förståndshandikappade som är utåtagerande och kan vara aggressiva) så snart går jag på havandeskapspenning.
    Dock tar det minst två månader för förs.kassan att behandla ärendet så man måste vara ute i god tid med alla papper!
    Ok!Tack för ditt svar!
  • goabarn77

Precis, allt hänger på att arbetsgivaren stänger av en, vilken din ju har gjort nu. Hade ett väldigt virrvarr förra gången innan arbetsgivaren greppade det hela. Denna gången verkar det däremot gå väldigt smidigt.

• trollet83
    goabarn77 skrev 2012-01-20 22:04:57 följande:
    Precis, allt hänger på att arbetsgivaren stänger av en, vilken din ju har gjort nu. Hade ett väldigt virrvarr förra gången innan arbetsgivaren greppade det hela. Denna gången verkar det däremot gå väldigt smidigt.
    Ja min arbetsgivare har inte behövt stänga av någon tidigare så de visste inte riktigt hur de skulle göra men nu med hjälp av områdeschefen så lyckades de med det iaf..så skönt så har nu endast 2,5 vecka kvar att arbeta ska bli så skönt att bli ledig!Hoppas bara på ett brev från FK snart så jag får ordna med inkomsten o så, så man inte står utan pengar helt..
Svar på tråden Grav.penning och risk för hot och våld.