Grav.penning och risk för hot och våld.
Undrar om någon här har blivit beviljad grav.penning pga lagen om hot och våld?
Hur har arbetsgivaren gjort, har de stängt av er och hur är det med det, får arbetsgivaren själv bestämma om avstängning?Från vilken tid i grav. har ni då blivit avstängda?
Anledningen varför jag frågar är för att jag sökt grav.penning men blev idag uppringd av försäkringskassan som sa att arbetsgivaren måste stänga av mig isåfall pga risken för hot o våld o de skulle prata med min chef imorgon, annars blir den troligen avslagen min ansökan som jag förstod det.
Jag arbetar som sjuksköterska på ett demensboende och våra brukare har ju alltså en diagnosticerad demenssjukdom som innebär att de pga sjukdomen ibland kan bli aggressiva och våldsamma. Även jag som ssk kan ju tex få ett slag i magen om någon blir aggressiv när jag arbetar, detta har dock aldrig hänt mig men risken finns ju o jag har ju varit med om arbetssituationer som har varit hotfulla tidigare. Därför skulle arbetsgivaren isåfall stänga av mig menade FK. Men hur fungerar detta är det någon som vet?Jag är nu gravid i v.28 o arbetar för fullt.
Kan jag alltså be chefen stänga av mig?Eller har hon skyldighet till det pga denna lag?