• april26

Arbetstider?

Hej!

Vi har en dotter som är ett år. Hon inskolas nu i förskolan. Går så där bra men det löser sig nog efter ett tag, det jag undrar är sen när allt förhoppningsvis rullar på vad som kan vara lagom tidsmässigt för henne att vara där?
    Hon är vårat första barn och van vid lite lugn och ro samt sover skönt hemma på dagen ute ivagnen på landet. Inget som stör henne.
    Jag tänkte gå ner lite i arbetstid, men har inte bestämt mig för hur mycket och för när timmarna ska dras av.
    Undrar med dig om det kan vara skönt för både henne och mig att vara ledig på onsdagar så där mitt i veckan och få ett avbrott eller om man ska jobba kortare dagar, vilket tror du är bäst?
    Ska säga också att efter vi lämnat henne har vi ca: 25 min med bil till jobbet och tillbaka till henne, så det går mycket tid till det. Jag har flextid så på så sett kan jag lägga mina dagar lite som jag vill. Börja tidigt eller sent. Sluta tidigt eller sent.
    På förskolan tyckte de att det lät bra att vara ledig sådär mitt iveckan, vad tycker du?
    Jag vill ju ha så mycket kvalitetstid med min dotter som möjligt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Arbetstider?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Spännande med ert nya "förskoleliv".
    Jag tycker att du resonerar klokt med att ha ditt barn kortare tid på förskolan.
    Båda lösningarna ger er fördelar:

Att ha kortare dagar ger fördelen att barnet inte är lika trött och då är motståndskraften mot infektioner bättre. Ni får mer tid varje dag hemma vilket minskar stress och mer tid kan läggas på ex utevistelse och matlagning. Ditt barn behöver inte hämtas bland de sista barnen vilket ofta är skönt för både barn och föräldrar. De barnen som går sist har i regel en uppbrottstid från kl. 15 då de första går hem. Rutiner är bra för småbarn som inte förstår tid.

Att ha en ledig dag och framförallt onsdagar minskar också stress, redan på tisdagskvällen, och en ledig dag gör att ärenden och matinköp inte måste göras sen eftermiddag med trötta barn, vilket kan vara nog så jobbigt. Det är en skön rutin att arbeta två dagar och sen ledig, arbeta två dagar och sen ledig, tycker jag. Särskilt om resvägen är lång kan det vara skönt att slippa öka iväg en dag.

Mitt eget val var att ha kortare arbetstid varje dag när barnen var små och ledig onsdag när de blev större.

Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden Arbetstider?