• cicci85

Hur sitter era barn födda 2008 i bilen?

Nu har de första -08:orna fyllt 4 år... På barnets förskola är han, vad jag sett, den enda -08:an som fortfarande åker bakåtvänd. Alltid bakåt. Åker han med mormor flyttar vi hans stol eller byter bil.

I juli åkte 83% av -08:orna bakåtvända alltid enligt denna omröstning  http://trafiksakerhet.folksamblogg.se/2010/11/30/hur-ska-barn-spannas-fast-i-en-framatvand-bilbarnstol/
    Vore intressant att se hur det ser ut nu, ett halvår senare! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-13 13:53
    Opps, fel länk Här kommer den rätta! www.familjeliv.se/Forum-3-101/m59883605.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur sitter era barn födda 2008 i bilen?
  • Cecci78
    3Under skrev 2012-01-17 19:21:47 följande:
    Men känner du mig eller? Vad vet du om att spela över? Jag är sån här generellt! Det är så jag snackar/skriver -en riktigt otrevlig jävel, är jag!
    Jag hade dock en seriös fråga om hur du gör allt detta med på-och avklädningarna av ytterkläderna innan du sätter fast din unge i bilen!! Jag har dock aldrig sett nån hålla på så, som du predikar om! Jag har aldrig hört talas om "de rådande rekommendationerna"!! (Jävla BVC!)
    Detta var för mig helt okänt och jag tycker det verkar överdramatiserat med att hålla på o ta av o på ytterkläderna i-under-och-efter bilfärderna!
    Jag tror inte nån unge "dör lättare" för att de har ytterkläder under bältet på vintern än en unge utan vid en eventuell krock! Spänna bältet då kanske kan vara ett alternativ istället, på stolen!
    men det är det vi försökt säga, det spelar ingen roll om man drar åt bältet så hårt man kan, det blir ändå för löst eftersom jackan/overallen vid en krock trycks ihop/luften trycks ur o då är bältet ändå för löst, se gärna videon det finns länkat till, lite fånig musik men det kan man stänga av:)

">

• Rocket Mania
    Men känner du mig eller? Vad vet du om att spela över? Jag är sån här generellt! Det är så jag snackar/skriver -en riktigt otrevlig jävel, är jag!
    Jag hade dock en seriös fråga om hur du gör allt detta med på-och avklädningarna av ytterkläderna innan du sätter fast din unge i bilen!! Jag har dock aldrig sett nån hålla på så, som du predikar om! Jag har aldrig hört talas om "de rådande rekommendationerna"!! (Jävla BVC!)
    Detta var för mig helt okänt och jag tycker det verkar överdramatiserat med att hålla på o ta av o på ytterkläderna i-under-och-efter bilfärderna!
    Jag tror inte nån unge "dör lättare" för att de har ytterkläder under bältet på vintern än en unge utan vid en eventuell krock! Spänna bältet då kanske kan vara ett alternativ istället, på stolen!
    BVC har väl inte så mycket med det hela att göra. "Jävla affär som sålde stolarna till dig utan att berätta det" i så fall

Men ja, man ska egentligen ta av tjocka overaller och jackor, dom innebär en risk vid krock 
  • Pikku Enkeli

Egentligen ska vuxna inte heller ha tjocka ytterkläder på sid vid bilåkning.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Pickeli
    Pikku Enkeli skrev 2012-01-17 23:45:53 följande:
    Egentligen ska vuxna inte heller ha tjocka ytterkläder på sid vid bilåkning.
    Nej, jag tar för vana att alltid öppna min jacka och dra "upp" den över bältet. Otroligt lätt. Det gör ju att bältet sitter tajt mot kroppen. Egentligen ska den ju helt tas bort men då fryser jag ihjäl.

Det här med att ta av ytterkläder är en vanesak tycker jag. Vänjer man sig så går det av bara farten.
    Google it!
  • Mynta

Ursäkta, jag visste inte att du var så "skränig" och otrevlig som person. Ber om ursäkt, kändes som ett litet trist påhopp bara.

Jävla BVC ser jag att du skriver, vet inte hur det är med ditt BVC, men mitt BVC har åtminstone aldrig pratat om säkerhet i bil överhuvudtaget (vilket jag tycker är väldigt synd, uppenbarligen är det något som skulle behövas). Det är som sagt NTF och bilstolstillverkarna själva som tagit fram de rekommendationerna.

Du får tycka att det är överdramatiserat om du vill. Ingen tvingar dig att göra det, vi bara informerar på ett, vad jag tycker, rätt trevligt och respektfullt sätt. Sedan är det upp till dig (och alla andra) att ta ställning.

Givetvis spänner man bältet också, men det är som sagt inte tillräckligt.     
  • Zirup
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2012-01-17 19:34:13 följande:
    Mitt barn sitter bekvämt bakåt utan att klaga,ser ingen anledning med att vända honom bara för det.

Samma här. Nu är det ett halvår kvar tills hon blir 4 men det är min lägstagräns och jag tänker fortsätta använda den bakåtvända bilbarnstolen sålänge hon sitter bekvämt med benen. Hennes stol gäller upp till 25 kilo så säkerhetsmässigt är den väl aktuell ännu ett par år.

• Linmin

Vår kille som är född 7 jan 08 sitter fortfarande bakåtvänd i sin Britax twoway.

• Guld gossarnas Super Mamma

Zirup : Exakt,min son blir 4år om en månad och har en stol där max vikt är 25kg och längden kommer att räcka då han inte är riktigt 1m än.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • LillisMamma

Min son är en 07:à å sitter bakåt i sin Two way, å kommer göra de minst 1-2 år till, han är inte särskilt stor i kroppen men inte jätte liten heller. Men min syster har en son född 08 (juli) som är väldigt "liten å tanig" å hon planerar att vända honom till sommaren. jag frågade om de verkligen va en så bra Idé, svaret jag fick va: men vi vände ju på storebror innan han blev 4. (han är inte heller så himla stor, han fyller 6 i okt å skulle de va min unge så hade han suttit bakåt fortfarande.

Grejen är den att jag vet inte vad jag ska säga för att hon ska förstå att hon borde ha sin 08:à bakåt längre!!!

Hur ska jag göra?!?!?

• Habaladabala

Lillismamma, visa henne filmen de har länkat till i tråden... Det borde avskräcka henne

• Mynta

Precis, visa filmen. Vi tänkte tidigare vända direkt sonen fyllde fyra, men nu funderar vi istället på att köpa en Two-way så att han kan sitta bakåtvänd 1-2 år till. Känns SÅ mycket säkrare!

• Habaladabala

Mynta, vi har en twoway till Elisa och tänker köpa en till Linnea oxå när hon växer ur sin hiway. Vad har ni för stol nu?

• Mynta

En hi-way. Börjar bli liiite trång även om den funkar. Måste ändå köpa ny i höst när lillebror växt ur babyskyddet, så då får det bli en Two-way till V.

• Embracethefear85

Vår kille är förr Januari 07 och sitter fortfarande bakåt. Ett barn ytterligare som jag sett på sonens förskola som är mellan 4 och 5 sitter med bakåt.
    Den mista jag sett åka framåt är 1½. Skrämmande

BF 11:e Mars-2012
  • Habaladabala
    Mynta skrev 2012-01-20 13:15:23 följande:
    En hi-way. Börjar bli liiite trång även om den funkar. Måste ändå köpa ny i höst när lillebror växt ur babyskyddet, så då får det bli en Two-way till V.
    Ja så gjorde vi när Linnea behövde byta från babyskyddet även om Elisa inte hade vuxit ur hiwayen. Tycker dock att de sitter bättre i hiway i alla fall om man har barn som somnar i bilen. Dessutom är bältet mycket krångligare att stänga på twoway. Men den är ju bra som är stor och räcker länge.
  • Sisisisi

153 st har röstat och av dem sitter 69% bakåtvända alltid i bil. För ca ett halvår sen så röstade 131 st och då satt 83 % alltid bakåtvända. Får se hur det ser ut om ytterligare ett halvår

• Zezzan
    Sisisisi skrev 2012-02-02 18:13:46 följande:
    153 st har röstat och av dem sitter 69% bakåtvända alltid i bil. För ca ett halvår sen så röstade 131 st och då satt 83 % alltid bakåtvända. Får se hur det ser ut om ytterligare ett halvår
    Jag hoppas kunna trycka alltid bakåtvänd läääääänge
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
Svar på tråden Hur sitter era barn födda 2008 i bilen?