Vilken skola i Örebro
Vi kommer att flytta till Örebro. Vilken skola ska vi välja till vårt barn och vilken skola ska vi undvika? Gäller lågstadiebarn.
Även tips på bra dagis mottages.
Vi kommer att flytta till Örebro. Vilken skola ska vi välja till vårt barn och vilken skola ska vi undvika? Gäller lågstadiebarn.
Även tips på bra dagis mottages.
Tja, välja och välja, ju centralare desto bättre, men det har varit ganska fullt. Har man tur får man plats i en skola nära där man bor om man bor centralt, gör man inte det går ju de som bor där före, så då är det rätt kört.
Eftersom vi med största sannolikhet kommer att bo i Vivalla så verkar vivalla skolan vara närmast. Hur är den skolan?
Jag bor i Örebro och jobbar på Viktoriaskolan, så den måste jag ju göra reklam för Den ligger dock i Brickebacken, på andra sidan stan från Vivalla så det blir kanske lite långt bort. Vivallaskolan har ryckt upp sig på senare år och är betydligt bättre än sitt skamfilade rykte. Har en bekant som jobbar där, med en förskoleklass. Lite närmare stan från Vivalla ligger Hannaskolan. Det är en kristen friskola, har mycket bra rykte och brukar ligga i topp i undersökningar kring trivsel och betyg.
Hoppas att ni kommer att trivas i stan och att ni hittar en bra skola!
Som sagt byggs det massor i Sörbyängen/Ladugårdsängen, också större lägenheter. Finns både hyresrätter och bostadsrätter, men det kostar nog lite mer än Vivalla. Vivalla är nog trevligt, men ligger ju långt ifrån stan. Sörbyängen/Ladugårdsängen tycker jag ofta känns tråkigt, nästan som en spökstad. Tomma gator, inget folk. Finns dessutom ingen ordentlig mataffär i området. Närmaste ligger väl i Tybble eller Almby.
Men de enklaste ställena att hitta större lägenheter på i stan just nu verkar vara Sörbyängen/Ladugårdsängen, Vivalla, Brickebacken eller Varberga. Men även på de ställena kan det nog krävas uppåt 1500-2000 köpoäng.
Det är kärvt med bostäder i stan just nu. När jag flyttade hit för flera år sedan så stod massor av lägenheter tomma i Brickebacken där jag bor. När jag efter ett par år i studentlägenhet skaffade en etta i Brickebacken så hade jag ca 650 poäng och fick kämpa ett tag för att få en lägenhet. Har precis skrivit på ett kontrakt för en större lägenhet här, och hade närmare 2000 poäng. Fick ändå leta i nästan ett halvår innan jag fick napp. Och Brickebacken är ju knappast stans mest attraktiva område... (Även om jag trivs som fisken i vattnet)
Vi har lite drygt 1400 poäng så det räcker verkligen inte långt.
Isf skulle jag satsa på Varberga. Det ligger ju lite mer "i mitten av stan" än vad Vivalla gör, så potientiellt sett så får ni närmare till flera olika skolor. Dessutom närmare till stan, om man nu värderar det högt. Varbergaskogen är mysig också.
Om ni ska köpa lägenhet så skulle jag titta på Sörbyängen/Ladugårdsängen.
Ja, alla lägenheter på bottenvåningen i Varberga har uteplats.
I Varberga finns det dessutom fler hyresvärdar än Öbo, bland annat Västerstaden. Har fått för mig att det är lättare att få lägenheter via dom. Kolla deras hemsida: www.vasterstaden.se