• My opinion

Kan vi nu äntligen avfärda Anna Wahlgren?

Anna Wahlgren har i snart 40 år propagerat för sätt att fostra barn som i stora delar motsägs av experter och forskning. Andemeningen i argumenten för AW brukar var "hellre en erfaren 9 barnsmor en en psykolog eller annan expert utan barn (eller i allafall inte så många barn)"

I och med att hennes dotter Felicia nu avsläjar sin bild av barndomen med en mamma som söp (något AW själv skrivit att hon gjorde medan värkarna pågick och något hon ansåg vara ok under graviditeten och amningen) mobbade barnen, lämnade ensamma i dagar, slog, o.s.v.

Visst Felicia skulle kunna ljuga i sin bok men det faktum att mer än 10 % av AWs erfarenhetsbas väljer att skriva en sådan här bok, borde även för någon som inte tror på innehållet i boken, innebära att resultatet av AWs fostran inte är så lyckat.

Om du använder dina egna barn som bevis för dina teser så är det nödvändigt att dessa barn upplever uppväxten som bra och att uppväxten inte skapar problem för dem i framtiden.

• Svar på tråden Kan vi nu äntligen avfärda Anna Wahlgren?
  • Grus grus

Ja, nu hoppas jag att de flesta slutar med knäppa fjärilsgrepp, söva barnen på mage och strunta i om barnet gråter så att det spyr. 
    Har aldrig gillat hennes metoder. Tror nämligen inte att det finns ett universalt sätt att uppfostra barn. Alla barn är, tack och lov, unika! 

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Grus grus

Dessutom: jag har alltid tyckt att metoderna hon rekommenderar är auktoritära och lyssnar inte på barnets signaler. Det är ingen kommunikation och baseras på att vara med eller icke - utanförskap. Något som dottern också berättade. 

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • vittra

Med tanke på att det som Felicia skriver i stora delar stämmer överens med det som Anna Wahlgren själv skrivit i både barnaboken men också hennes egna självbiografiska böcker (som verkligen inte ger någon fager bild av AW om man säger så) så är det ju faktiskt inte något oväntat eller nytt. Men det är ju inte många som läst mommo-böckerna. Och det är inte många som minns (eller vill minnas) de hemskheter som framkommer i barnaboken heller. Särskilt inte de som läste den på den tid när det faktiskt begav sig, för då var barnaboken ny i sin genre och otroligt välbehövlig av föräldrar som var i frenetiskt behov av handfasta, vettiga råd där vården inte hade några. Så därför är det nog många som plötsligt får upp ögonen först nu när det blivit världens gigantiska mediapådrag om Felicias bok. Men många, många avfärdade ju AW redan för 30 år sedan, just pga sådant som nu framkommer i Felicias bok... tur är det ju dock att vi blir fler och fler som inser galenskapen i att följa denna kvinnas råd!

• Queenie70

Som med allting finns det guldkorn att plocka överallt. Jag sväljer eller avfärdar inga ideologier el dylikt rakt av överhuvudtaget.

• Alvi

Någon som vet hur det står till på hennes forum? Dementier, öppna brev, folk som avslutar medlemskap?

• MalinEddie
    vittra skrev 2012-01-14 10:43:58 följande:
    Med tanke på att det som Felicia skriver i stora delar stämmer överens med det som Anna Wahlgren själv skrivit i både barnaboken men också hennes egna självbiografiska böcker (som verkligen inte ger någon fager bild av AW om man säger så) så är det ju faktiskt inte något oväntat eller nytt. Men det är ju inte många som läst mommo-böckerna. Och det är inte många som minns (eller vill minnas) de hemskheter som framkommer i barnaboken heller. Särskilt inte de som läste den på den tid när det faktiskt begav sig, för då var barnaboken ny i sin genre och otroligt välbehövlig av föräldrar som var i frenetiskt behov av handfasta, vettiga råd där vården inte hade några. Så därför är det nog många som plötsligt får upp ögonen först nu när det blivit världens gigantiska mediapådrag om Felicias bok. Men många, många avfärdade ju AW redan för 30 år sedan, just pga sådant som nu framkommer i Felicias bok... tur är det ju dock att vi blir fler och fler som inser galenskapen i att följa denna kvinnas råd!
    Jag tror du har rätt. Samtidigt måste jag säga (jag har nästan läst ut Felicias bok) att det var värre än jag hade kunnat föreställa mig.
  • Glimma76

Jag vill inte avfärda helt. Jag avfärdar sådant som att man ska låta småbarn dunka huvudet i spjälsängen tex, det är ju inte klokt. Men hur småbarn sover hur mycket och när, och hur man får dem att vid vissa åldrar sova över ett nattmål har fungerat exakt hos oss, vilket medfört att alla våra 3 barn sovit 19-7, ca från 3 månaders ålder.

Även forskare säger olika. Jag avfärdar sådant som att man knappt ska ge barn konsekvenser, tycker vissa barn får bete sig hur som helst och beskyller många föräldrar för att ungar beter sig hur de vill i skolan tex och förstör för andra. Räknar inet me diagnoser, för där är det skolan som inte tar ansvar, eller kommunen.

Jag tror att det är bra att lära sig från början att ett icke acceptabelt beteende ger en trist konsekvens. Så är det ju i hela livet. Ett icke acceptabelt beteende i samhället leder till avsked från jobbet, böter, fängelse mm. det kan också leda till att man råkar illa ut.

Om man är lite smart, så samlar man gobitarna från olika författare och avfärdar det man inte håller med om. Att man gillar vissa saker en författare skriver, behöver ju inte innebära att man slaviskt ska följa hela boken.

• LinaLoj

Jag förstår verkligen inte det här med "guldkornen"?

Ni tar alltså råd av en kvinna som utsätter sina barn och andras för allsköns psykiskt och fysiskt lidande? Som ger råd till föräldrar som går ut på att ge igen? En kvinna som rakt ut hotar barn?

Nej JAG skulle ALDRIG utsätta mina barn för något den kvinnan ger uttryck för.

Svar på tråden Kan vi nu äntligen avfärda Anna Wahlgren?