• Mirna 221

Hur gör man för behålla sin relation första året med barn?

Förra året i maj föddes vår dotter, två månader för tidig. Nu är denna historia super lång och det finns mer därtill men vill egentligen bara veta hur gör man för att inte bråka så mycket första året?? nu har det gått 8 månader men vi grälar i stort sätt hela dagar, han jobbar 14 timmar om dagen 4-5 dagar i veckan och halva resten av dagarna, han är sällan hemma och när han är hemma så bråkar vi, säger saker som vi egentligen inte menar och så åker han tillbaka till jobbet och jag sitter där 24/7 med min dotter igen. Jag älskar min dotter till döds men jag börja bli så trött nu och känner att jag tappar det när som helst, jag vill bara att vi alla ska må bra, tror inte min man mår bra heller, han väljer nog att vara på jobbet än att vara med mig just nu. Känner mig så ensam. är det någon där ute som upplevt samma som har kommit igenom första året ???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 19:49
    jo det är klart han vill ha en ralation till sin dotter, han älskar sin dotter! men han har fått en platschef som han har ett stort ansvar för och han har behövs mycket på jobbet, men jag tror ochså att det är jobbigt hemma och då är det lättast tror jag att gömma sig på jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 20:31
    Jag mår inte bra att han jobbar så mycket, Jag kan förstår honom till en viss del att han behövs på jobbet, men som jag tror och som man kommentera att han kanske inte var beredd på ett sånt stort ansvar med att skaffa barn. Han jobbar så mycket varannan vecka ungefär, andra veckan jobbar han lite mindre men alltid över 40 timmar. Jag går upp och ner, beroende på hur dottern har varit, mår hon bra och det funkar hemma med läggdags och mat och allt annat så skulle jag kunna mycket lugnare men så är det inte nu och det är svårt med att hålla masken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 20:35
    Hoppas att han längtar hem till oss snart för vi längtar efter honom jämt. Skulle vara skönt att han kom hem och jag fick sova lite för en gång skull. Han behövs hemma inte bara för att han ska ta hand om sin dotter utan vi hade en jätte fin relation innan dottern kom, vill inte att det ska vara dotterns orsak varför vi bråkar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 20:46
    Visst försöker jag möta min mans arbete halvägs men det går inte varje vecka och det är utmattande, han kan prioritera så som jag gör när det gäller att mitt barn och min familj, när han är hemma ställer jag in fika, möte och allt möjligt bara för att få vara med honom. Barnvakt har vi inte än på grund av att jag ammar än och hon äter småportioner men det kombineras med ammning och nej hon tar inte flaska än :)

• Svar på tråden Hur gör man för behålla sin relation första året med barn?
  • Mirna 221
    CTMT skrev 2012-01-14 20:57:28 följande:
    Ja, som 2-barnsmamma kan jag säga att det är en j*vla SPA-helg att få sitta på toaletten och göra nr.2 ifred under 2 minuter Flört Det där med att fila fötterna finns inte på världskartan än!

Men tro mig, ju äldre er dotter blir, desto lättare blir det och desto mer egentid kommer du till slut att få. Hur ser hennes sovrutiner ut? 
    Åååh längtar dit då :) Ja men det är olika allt mellan 19-21.30 beronde på dagen vila...hon sover i vagn på dagarna och på natten hos mig, jag försökte med spjälsäng men det funkade inte och då tappade hon sov rutinerna på dagen och vägrade sova...
  • Mirna 221
    CTMT skrev 2012-01-14 20:55:08 följande:
    TS... det finns 1 veckas-svacka, 1-månaders-svacka, 2-mån svacka, 3-mån svacka... ja du vet nog vad jag vill komma till Flört Det finns olika många svackor och de kommer olika hos olika familjer. Så man kan ha svackor precis när som helst och olika många helt enkelt.

Kanske dags att börja öva på flaska? Amning i all ära, men ibland är det skönt om andra också kan mata och avlasta... och då kan du pumpa ut mjölk. Att få in rutin hos barn brukar bara ta 2-3 dagar om man är konsekvent. Låt barnet få amma som det brukar men även få ligga och leka och utforska en vattenflaska med mjuk napp, och till slut så kan du hälla bröstmjölk i flaskan och se om barnet accepterar det. Om inte annat så kan det vara skönt ibland om barnet kan t.ex. få en flaska i spjälsängen och få ligga där och dricka sin "mat" och vara nöjd. Lite självständighet!

Och det är aldrig barnets fel att föräldrar bråkar...    
    Vem har sagt att det är min dotters fel att vi bråkar?? vem ska mata min dotter med flaska när det är bara är jag hemma? mig tar hon inte flaska av, varför skulle hon när hon vet att jag har brösten, barn är smartare än du tror...
  • CTMT
    Mirna 221 skrev 2012-01-14 21:01:04 följande:
    Åååh längtar dit då :) Ja men det är olika allt mellan 19-21.30 beronde på dagen vila...hon sover i vagn på dagarna och på natten hos mig, jag försökte med spjälsäng men det funkade inte och då tappade hon sov rutinerna på dagen och vägrade sova...

Sover ni gott och bra tillsammans så är det ju inga problem! Men om det är så att du sover dåligt så ska du nog försöka kämpa med att få din dotter att sova i sin spjälsäng, för din egen skull, och i regel så sover barn bättre när de sover ensamma då de inte störs av mamma/pappa som rör sig i sängen, hostar, nyser etc. på nätterna. 
    Under hur många dagar försökte du med spjälsäng? Kanske gav du upp för lätt? Tro mig, det är värt "blod, svett och tårar" under några dagar om det innebär att du kommer få bättre sömn under natten. Ju äldre barnet blir, desto svårare blir det att få in rutiner dessutom. Äter hon mycket på natten också? 
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • CTMT
    Mirna 221 skrev 2012-01-14 21:11:01 följande:
    Vem har sagt att det är min dotters fel att vi bråkar?? vem ska mata min dotter med flaska när det är bara är jag hemma? mig tar hon inte flaska av, varför skulle hon när hon vet att jag har brösten, barn är smartare än du tror...

Jo tack... jag har två barn själv så lite kan jag om barn Flört Men du skrev- "vill inte att det ska vara dotterns orsak varför vi bråkar". Och det kanske var konstigt formulerat helt enkelt.

Att t.ex. på natten kunna ge sitt barn en flaska istället för att amma kan vara avlastande nog ibland. Men varje mamma väljer själv vad som känns bäst och om du vill amma till 100% så ska du givetvis fortsätta med det, men då får man (du) även bli "vän" med den situationen och acceptera om du inte kan få avlastning etc. Eller hur? 
  • Mirna 221
    CTMT skrev 2012-01-14 21:11:43 följande:
    Sover ni gott och bra tillsammans så är det ju inga problem! Men om det är så att du sover dåligt så ska du nog försöka kämpa med att få din dotter att sova i sin spjälsäng, för din egen skull, och i regel så sover barn bättre när de sover ensamma då de inte störs av mamma/pappa som rör sig i sängen, hostar, nyser etc. på nätterna. 
    Under hur många dagar försökte du med spjälsäng? Kanske gav du upp för lätt? Tro mig, det är värt "blod, svett och tårar" under några dagar om det innebär att du kommer få bättre sömn under natten. Ju äldre barnet blir, desto svårare blir det att få in rutiner dessutom. Äter hon mycket på natten också? 
    jag höll på i 5 dagar kanske, lite svagt men så svårt att lägga rutiner när hon fortfarande ammar...hon äter än en eller två gånger, problemet är att hon vaknar 02.30 i vanliga fall, men när hon inte som hos mig då vaknade hon varanann timme...Jaaa jag vet lite mer skulle jag har kämpat men med min inte här så orkar jag inte...få inte til ldet om dagarna och då blir ho beroende av mig och jag får aldrog vila. därför vill jag att han ska lägga ner lite mer tid på oss....ska prata med honom när han kommer hem!!!
  • CTMT
    Mirna 221 skrev 2012-01-14 21:19:08 följande:
    jag höll på i 5 dagar kanske, lite svagt men så svårt att lägga rutiner när hon fortfarande ammar...hon äter än en eller två gånger, problemet är att hon vaknar 02.30 i vanliga fall, men när hon inte som hos mig då vaknade hon varanann timme...Jaaa jag vet lite mer skulle jag har kämpat men med min inte här så orkar jag inte...få inte til ldet om dagarna och då blir ho beroende av mig och jag får aldrog vila. därför vill jag att han ska lägga ner lite mer tid på oss....ska prata med honom när han kommer hem!!!
    Ja jag tror det är en god idé att prata med varandra. Se bara till så att ni inte anklagar varandra! Det är lätt hänt att snubbla över på det och så börjar man bråka igen... Hur lång tid kan det gå mellan din dotters måltider? Kanske kan din man låta dig åka iväg en runda mellan dotterns måltider? Eller låta dig ta en lång dusch, ett bad, besöka en vän eller vad som helst? Det är ju en bra början och då får lite egentid. Du har inte nära till föräldrar, ev. syskon, svärföräldrar, goda vänner? För då kan du kanske antingen be dem komma över eller åka till dem och helt enkelt bara SOVA under en timmes tid då de underhåller din dotter? Givetvis får det vara någon som er dotter känner sig trygg med och som du känner att du kan lämna över din dotter till en liten stund. Så finns du ändå i närheten ifall du skulle behövas.
  • Mirna 221
    CTMT skrev 2012-01-14 21:17:12 följande:
    Jo tack... jag har två barn själv så lite kan jag om barn Flört Men du skrev- "vill inte att det ska vara dotterns orsak varför vi bråkar". Och det kanske var konstigt formulerat helt enkelt.

Att t.ex. på natten kunna ge sitt barn en flaska istället för att amma kan vara avlastande nog ibland. Men varje mamma väljer själv vad som känns bäst och om du vill amma till 100% så ska du givetvis fortsätta med det, men då får man (du) även bli "vän" med den situationen och acceptera om du inte kan få avlastning etc. Eller hur? 
    Det jag menar är att vi hade det så bra innan vi hade vår dotter och att få vår dotter är det mest fantastiska som har hänt oss och därför ska vi vara ännu lyckligare men istället är vi trötta,ledsna och bråkar, vill inte att det ska vara så på grund av att vi har en dotter...jo alltså du har rätt i det du säger men det är lättare sagt än gjort...och jag kanske har valt att amma och jag är så glad att jag ammar, det skulle vara jag som går upp värma flaskan, bästa att ta fram brösten. som om det är bara med maten man behöver avlastning?? det finns ju hela dagen lång och hjälpa mig med att ha min dotter, hon äter inte hela dagar och dessutom så ammar jag lite lite om dagarna och ge barnmat om dagarna, gröt välling osv...
  • Mirna 221
    CTMT skrev 2012-01-14 21:24:57 följande:
    Ja jag tror det är en god idé att prata med varandra. Se bara till så att ni inte anklagar varandra! Det är lätt hänt att snubbla över på det och så börjar man bråka igen... Hur lång tid kan det gå mellan din dotters måltider? Kanske kan din man låta dig åka iväg en runda mellan dotterns måltider? Eller låta dig ta en lång dusch, ett bad, besöka en vän eller vad som helst? Det är ju en bra början och då får lite egentid. Du har inte nära till föräldrar, ev. syskon, svärföräldrar, goda vänner? För då kan du kanske antingen be dem komma över eller åka till dem och helt enkelt bara SOVA under en timmes tid då de underhåller din dotter? Givetvis får det vara någon som er dotter känner sig trygg med och som du känner att du kan lämna över din dotter till en liten stund. Så finns du ändå i närheten ifall du skulle behövas.
    Jo allt det där, ändring på. Du har rätt ska ta till mig andra resurser om det nu är helt omöjligt att han kan dra ner på timmarna, vilket jag hoppas att han ska för det är ändå han som jag vill ha hemma :) tack för alla dina fina råd :) uppskattas jätte mycket! Ska nu göra min dotter sällskap och kanske sova lite innan hon vaknar igen :) ha en fortsatt skön helg
  • Mirna 221
    Mirna 221 skrev 2012-01-14 21:01:04 följande:
    tack för fina råd :) tar till mig allt även om det är jobbigt, vem har sagt att bli mamma e en dans på rosor? ha en fortsatt skön helg :)
  • CTMT
    Mirna 221 skrev 2012-01-14 21:27:04 följande:
    Det jag menar är att vi hade det så bra innan vi hade vår dotter och att få vår dotter är det mest fantastiska som har hänt oss och därför ska vi vara ännu lyckligare men istället är vi trötta,ledsna och bråkar, vill inte att det ska vara så på grund av att vi har en dotter...jo alltså du har rätt i det du säger men det är lättare sagt än gjort...och jag kanske har valt att amma och jag är så glad att jag ammar, det skulle vara jag som går upp värma flaskan, bästa att ta fram brösten. som om det är bara med maten man behöver avlastning?? det finns ju hela dagen lång och hjälpa mig med att ha min dotter, hon äter inte hela dagar och dessutom så ammar jag lite lite om dagarna och ge barnmat om dagarna, gröt välling osv...

Ja men då går det ju sakta men säkert framåt! Jag har en vän vars barn inte slutade amma förrän närmare 1-årsåldern, dvs. vägrade smakisar, gröt etc. och DET var jobbigt. Ju mer mat de äter och vänjer sig vid, desto bättre står de sig och är mättare under längre tider!

Och sen får jag väl bara säga Välkommen till klubben Flört Tiden före man får barn så har man ju bara sig själv och sin partner att bry sig om. När ett helt nytt liv, en liten bebis som inte klarar av att göra någonting själv, anländer så blir tillvaron helt uppochner. Men på ett underbart vis, trots att det är så himla jobbigt stundvis. Men tänk, denna "bebis-tiden" är snart ett minne blott. Ditt barn växer och blir större och mer självständig för varje dag som går. Det kommer inte gå "bakåt" och bli värre menar jag, snarare bättre!

Vårt första barn vände totalt uppochner på tillvaron och hade kortvarig kolik. Men hon sov i princip hela nätter från 4 månaders ålder och fortfarande, så vi blev bortskämda där. Däremot andra barnet, vår son, hade mycket magproblem och han kaskadkräkte flera gånger om dagen, dagligen! fram till han var 6 månader gammal typ, och han har nästan nyss slutat dricka välling om nätterna (som han kunde göra 2-4 ggr per natt), och han fyller 2 år i vår.
    Så du ser vilken skillnad det är på barn och hur olika de kan vara Glad Men du ser även att det blir bättre och bättre, det tar olika lång tid bara, och vår son hade säkert kunnat bli vällingfri om nätterna tidigare om jag och sambon hade orkar vara mer konsekventa och ta "bråket" om nätterna när han hade velat ha välling (inte pga hunger utan pga rutin för honom helt enkelt), men ibland är man helt enkelt för lat eller för trött för att orka ta tag i det... men en dag så orkar man och då löser det sig till det bättre! 
  • CTMT
    Mirna 221 skrev 2012-01-14 21:31:13 följande:
    Jo allt det där, ändring på. Du har rätt ska ta till mig andra resurser om det nu är helt omöjligt att han kan dra ner på timmarna, vilket jag hoppas att han ska för det är ändå han som jag vill ha hemma :) tack för alla dina fina råd :) uppskattas jätte mycket! Ska nu göra min dotter sällskap och kanske sova lite innan hon vaknar igen :) ha en fortsatt skön helg

Ja jag fick också en massa fina och goda råd då jag kände mig helt värdelös och handfallen som mamma, är ju lätt hänt. Prova dig fram till det som känns bäst för både dig och dottern, och var inte rädd för att be om hjälp utifrån. Man tror man klarar allt själv, men ibland får man inse att lite hjälp inte kan skada. Hoppas det löser sig och att du och din man kan prata och kompromissa! Hoppas ni får en fin helg och lite kvalitetstid tillsammans hela familjen!
Svar på tråden Hur gör man för behålla sin relation första året med barn?