• Mamma till två mirakel

Hjälp med sätt att uppfostra.....

Trotsig treåring och envis klå fingrig ett åring......

Vad gör man när dem inte lyssnar,slåss,puttas och säger fula ord???

Känner oss maktlösa och rådslösa just nu :(

När barnen somnar vaknar moderkänslorna,Adam 090108 & Ennio 101226
  • Svar på tråden Hjälp med sätt att uppfostra.....
  • tundra

Klä på er varmt, ta med termos och fika och gå ut på en gång efter frukost. Försök inte vara inne. Ute går det att pilla på allt man ser och 3 åringen får springa av sig.

• Machapuchare

Några små tips: När de inte lyssnar -då brukar jag viska, fungerar nästan alltid Om de slåss eller puttas -förklara lugnt och sansat att jag inte vill att de skall slåss. Varför slåss de? Hos oss är det nästan alltid för att de har för mycket energi (lösningen blir att gå ut, ungefär som tundra föreslår ovan) eller för lite energi (lösningen blir att äta) Om de säger fula ord -förklara att jag inte vill att de skall använda sådana ord. Förklara varför jag inte vill att de skall använda sådana ord. Lugnt och sansat. Ge stora barnet mycket tid, bekräftelse, mys och samtal. Ta bort allt lilla barnet inte får pilla på

• Mamma till två mirakel

Oj va enkelt det lät hahhaa ;) jo det ska vi tänka på och visst försöka vara ute mer det är något vi kommer satsa på för båda älskar ju det <3

• Glimma76

1åringen går inte att göra så mycket åt, det är nog normalt att de är klåfingriga.

fula ord får ni ju inte acceptera, det blir ju jättetrist stämning hemma då. Säg att han inte får säga så, och om han gör det får han timeout. Det fungerar tycker jag.

Sen har jag märkt på min 3åring att han lir mycket lugnare och mer harmonisk om han får anstränga sin hjärna lite. Svåra pussel, bokstäver och siffror. Hna tycker det är jätteroligt och det lungar ner honom, både under tiden han håller på med det, och flera timmar efter att han slutat med det. Min stackars kille har nog varit understimulerad Samma med mina äldre barn.

Ut och leka lugnar också ner dem. Vi är ganska dåliga på det, men märker stor skillnad efter tex en skogspromenad, då är resten av dagen ganska lugn.

Men fula ord, och knuffar, det SKA man verkligeni nte tolerera, för hela familjens skulle.

• Mamma till två mirakel

Tack alla :D Jag har en annan bok jag försöker få tid att läsa...100möjligheter istället för 2.....

Time out kör vi med också,tycker det funkar faktiskt,hatar att hota med att gå in på rummet eller gå och lägga sig osv :( känns ingen bra....

• Wolfclaw

Mycket kan man förebygga genom aktivitet. Det mesta av "trotsen" grundar sig i en frustration att göra nåt man inte får. Ofta kan det handla om att vilja göra en sak NU men som man inte får av olika själ. Våran två-åring älskar t ex att vara ute, men eftersom vi varit sjuka har det blivit en del innedagar och han blir jättesur över det för han blir rastlös. För vår del räcker det med att han får vara ute en stund och göra det HAN tycker är kul och tillsammans med oss.

• von Brev

Fula ord av en tre- och ettåring?

• Mamma till två mirakel
    von Brev skrev 2012-01-19 20:13:22 följande:
    Fula ord av en tre- och ettåring?
    Inte ettåringen....Ja jag ska försöka anstränga mig mer så vi kommer ut :D
  • Machapuchare
    Mamma till två mirakel skrev 2012-01-17 22:14:15 följande:
    Time out kör vi med också,tycker det funkar faktiskt,hatar att hota med att gå in på rummet eller gå och lägga sig osv :( känns ingen bra....
    En metod är inte bra bara för att "den funkar". Om det inte känns rätt så är det troligtvis inte rätt heller...
Svar på tråden Hjälp med sätt att uppfostra.....