• Tier

Åka hem efter förlossning utomlands

Hej alla!

Hur snabbt kan man ta sig hem till Sverige efter en förlossning utomlands? 
    Jag befinner mig i Tyskland kommer troligen att föda inom de närmaste veckorna, dock så hade jag absolut inte tänkt mig vara här vid den här tiden, utan skulle åkt hem i vecka 31. 
    P g a komplikationer med graviditeten som kunde leda till prematur förlossning (alldeles för kort cervix) blev jag sängliggande i v.22. Att flyga hem hade varit en stor risk som läkarna starkt avrådde mig från.
    Som tur är har jag kunnat bo hos mina ex-svärföräldrar och har lyckats klara mig till vecka 34+6 (and counting...)  Jag har det ju bra, men fy fan vilken (frihets-) och hemlängtan jag har. 

Byråkratiskt, hur mycket förberedelser krävs och hur lång tid tar det innan man kan åka hem med barnet? (Givetvis förutsatt att det är friskt)
    Jag befinner mig i södra Tyskland (BW) så snälla, såg att jag inte måste åka till Berlin för att skaffa pass etc...

Jag ska ringa till svenska konsulatet imorgon och höra mig för, men vill gärna höra om andras ev. erfarenheter.

• Svar på tråden Åka hem efter förlossning utomlands
  • Sweet life

Självklart behöver barnet ett pass... Alternativ två är att du åker bil hem till Sverige och föder här...

• Tier
    Sweet life skrev 2012-01-15 14:34:03 följande:
    Självklart behöver barnet ett pass... Alternativ två är att du åker bil hem till Sverige och föder här...
    Ja, klart att det behöver ett pass. Men kommer det att vara nödvändigt att först åka till Berlin för att alls kunna lämna landet? 
    Åka bil i två dygn är inte heller ett alternativ då jag är sängliggande. (läs: har de senaste tre månaderna inte gått utanför dörren mer än en gång varannan vecka för läkarbesök) 
  • Tallen

Det kommer tyvärr att ta lite tid, Realistiskt sätt skulle jag räkna med 4-6 veckor från födsel.  

Det första du kommer att behöva är födeslebevis från Tyskland vilket jag antar tar några dagar.

Barnet måste registeras hos Skatteverket i Sverige och få ett samordningsnummer innan h*n kan få ett provisoriskt pass, kostar extra då det är ett "nödpass" vet inte om sådant fortfarande ställs ut, vilket endast tar några timmar när man väl har fått samordningsnumret alt får man vänta ytterligare 2-3 veckor för ett riktigt pass. 

sedan nedan länkar för vad som gäller

http://www.swedenabroad.com/Page____61706.aspx 

http://www.swedenabroad.com/Page____61708.aspx

Föreslår att du imorgon bitti kontaktar närmaste svenska konsulat/ ambassad för att hör vad som gäller så att ni kan förbereda så mycket som möjligt redan nu. Kan behövas olika papper etc beroende på om båda föräldarar har svenskt medborgarskap eller bara en av er, om ni är skrivna i Sverige eller i Tyskland, om ni är gifta och det är registrerat i Sverige etc.

Handläggarna på skatteverket är mycket hjälpsamma, när namnanmälan väl kommit i  deras system så kan man ringa dem och så kan de ta fram ert barns fil direkt och skaffa samordningsnummer.

När vi gjorde detta för vår son för ett år sedan tog de 2-3 veckor innan hans ansökan kom in i systemet hos Skatteverket, när den väl var inne fick jag tag på handläggaren som ordnade samrodningsnummer på 1/2 timme, mailade konsulatet som omgående ställde ut ett provisoriskt pass till sonen och 48 timmar senare var vi på väg till Sverige. Väl i Sverige skaffade vi ett riktigt pass på polisstationen, OBS båda vårdnadshavare måste har skrivit under ansökan.

Lycka till!

.

• Anna i Hult

Jag hade ordnat så att en kompis ( eller pappa..) kom med bil som jag kunde ligga i och sen kört raka vägen hem till Sverige, inga pauser, matsäck i bilen. Du ligger ned, precis som du gör nu, resan tar inte mer än 12-18 timmar beroende på var du är. Du behöver inget pass, det räcker med IDkort, det är också mycket sällan de kollar bilarna överhuvudtaget vid gränsen. OM det värsta skulle hända, dvs prematur förlossning, så ju närmare Sverige du är, desto lättare sen. Du har ju också en eller kanske två stöttande personer i bilen hela tiden med dig. Så skulle jag gjort!

• Tier
    Tallen skrev 2012-01-15 15:40:49 följande:

Det kommer tyvärr att ta lite tid, Realistiskt sätt skulle jag räkna med 4-6 veckor från födsel.  

Det första du kommer att behöva är födeslebevis från Tyskland vilket jag antar tar några dagar.

Barnet måste registeras hos Skatteverket i Sverige och få ett samordningsnummer innan h*n kan få ett provisoriskt pass, kostar extra då det är ett "nödpass" vet inte om sådant fortfarande ställs ut, vilket endast tar några timmar när man väl har fått samordningsnumret alt får man vänta ytterligare 2-3 veckor för ett riktigt pass. 

sedan nedan länkar för vad som gäller

www.swedenabroad.com/Page____61706.aspx 

www.swedenabroad.com/Page____61708.aspx

Föreslår att du imorgon bitti kontaktar närmaste svenska konsulat/ ambassad för att hör vad som gäller så att ni kan förbereda så mycket som möjligt redan nu. Kan behövas olika papper etc beroende på om båda föräldarar har svenskt medborgarskap eller bara en av er, om ni är skrivna i Sverige eller i Tyskland, om ni är gifta och det är registrerat i Sverige etc.

Handläggarna på skatteverket är mycket hjälpsamma, när namnanmälan väl kommit i  deras system så kan man ringa dem och så kan de ta fram ert barns fil direkt och skaffa samordningsnummer.

När vi gjorde detta för vår son för ett år sedan tog de 2-3 veckor innan hans ansökan kom in i systemet hos Skatteverket, när den väl var inne fick jag tag på handläggaren som ordnade samrodningsnummer på 1/2 timme, mailade konsulatet som omgående ställde ut ett provisoriskt pass till sonen och 48 timmar senare var vi på väg till Sverige. Väl i Sverige skaffade vi ett riktigt pass på polisstationen, OBS båda vårdnadshavare måste har skrivit under ansökan.

Lycka till!

.

Tack så jättemycket! 

Jag får hoppas att det går så fort som möjligt. 
  • Tier
    Anna i Hult skrev 2012-01-15 15:59:53 följande:
    Jag hade ordnat så att en kompis ( eller pappa..) kom med bil som jag kunde ligga i och sen kört raka vägen hem till Sverige, inga pauser, matsäck i bilen. Du ligger ned, precis som du gör nu, resan tar inte mer än 12-18 timmar beroende på var du är. Du behöver inget pass, det räcker med IDkort, det är också mycket sällan de kollar bilarna överhuvudtaget vid gränsen. OM det värsta skulle hända, dvs prematur förlossning, så ju närmare Sverige du är, desto lättare sen. Du har ju också en eller kanske två stöttande personer i bilen hela tiden med dig. Så skulle jag gjort!
    Det är tyvärr inte ett realistiskt alternativ
  • tänkertill

Kan inte bebisen få tyskt pass först då är det enklare och snabbare antar jag? Sen när ni är i Sverige så fixar du svenskt pass. Så gjorde jag (fast i UK). Tror lillen hade sitt UK-pass när han var en månad... På kortet är han 3 veckor och så tog det en vecka.

• tänkertill

Eller vänta - har jag missat något - måste bebisen ha svenskt pass?

• Kodia
    tänkertill skrev 2012-01-15 18:02:10 följande:
    Eller vänta - har jag missat något - måste bebisen ha svenskt pass?
    Om ni åker bil måste h*n ju inte visa det i alla fall. Däremot vet jag inte om man egentligen måste medföra id-handling när man korsar en landsgräns inom EU?

Om ni flyger måste h*n ha giltigt ID (=pass)

Ni känner ingen med husbil? (om du nu vill ta dig till Sverige) eller lastbil med säng?
  • Tier

Tänkertil; Jo, pappan är tysk så ett tyskt pass kanske går snabbare. Vi är dock inte gifta (bor inte ens tillsammans) och jag vet inte vad Tyskland har för principer. Jag har överlåtit åt pappan att ta reda på hur den tyska byråkratin fungerar, så där har inte ett skit blivit gjort.

• tänkertill

Tier: jag antar att pappans namn kommer stå på födelsebeviset så då borde det vara okej (kan man tycka!). Scenariot med ogifta föräldrar är ju inte helt unikt så jag gissar, obs gissar, på att det inte är några problem.

Du verkar ha bra kontakt med svärisarna - kan du inte be dem kolla hur det funkar?... Säg kanske att du annars funderar på att åka bil hem innan (även om du inte tänker det)

• Tier

Jag ringde till svenska konsulatet idag. Väldigt hjälpsamma och trevliga. Barnet behöver inget pass, men ett ID-bevis, vilket ju lika gärna kan vara tyskt. Som jag misstänkte så kostar dessutom ett svenskt pass i Sverige 45 € istället för 170, som det kostar att skaffa det i Tyskland...

Det känns ganska okomplicerat. vi svänger förbi konsulatet och så fixar vi med alla formaliteter där. Hon hade bra koll på hur det tyska systemet fungerar. 

Anledningen till att jag själv inte har kollat upp så mycket kring det tyska systemet är väl egentligen en principsak, nämligen att jag inte gör saker ÅT honom. Det ligger ju inte direkt i min extra x-kromosom att inse att man behöver kolla upp hur det fungerar när man är en blivande förälder... Men det är en annan situation, nu ska jag inte vara bitter :)

• Tallen

Jätteskönt att det löser sig!

Pass i Sverige kostar 400sek tror jag, tänk dock på att du måste anmäla barnets födsel först för att få personnummer / samordningsnummer beroende vart du är skriven och vart barnet skall vara skrivet , utan nummer kan du inte få pass.

Lycka till med allt!

• WSalma

Honarkonsulatet i Stuttgart är enkla och trevliga att ha och göra med. För oss tog det dock rätt lang tid att fa samordningsnumret, ca sex veckor tror jag. Vart barn har bara tyskt pass än sa länge, det räcker eftersom vi bor här. Du kan ju ringa till din Standesamt och höra hur det fungerar när ni inte är gifta - ett tyskt barnpass kostar som sagt under 20 € och dröjer bara nagra dagar. För det behöver du inget samordningsnummer heller utan kan ansöka om det sa snart du har barnets Geburtsurkunde. Sedan kan ni resa hem till Sverige och fixa resten antar jag.

Svar på tråden Åka hem efter förlossning utomlands