Tandläkaren kontaktar soc om man inte går dit med sitt barn?
Är det sant att tandläkaren kontaktar socialen om man inte går på ett eller två års kontrollen med barnet? Vad gör soc åt det?
Är det sant att tandläkaren kontaktar socialen om man inte går på ett eller två års kontrollen med barnet? Vad gör soc åt det?
Att Thailand har sämre tandstatus generellt beror inte på att tandvården håller sämre kvalitet utan på att den genomsnittlige thailändaren inte har råd att använda den... Jag är kund i Thailands tandvårdssystem så jag vet nog iaf mer än dig om kvaliten på den. Hade jag varit missnöjd hade jag väl gått i Sverige?
Måste först notera att vi är två stycken här som använder signaturen "Tandläkare". Jag skrev de första två, eller var det tre (?) inläggen men har inte skrivit de andra.
Jag tycker att den andra tandläkaren har sagt det mesta och det på ett bra sätt men vill bara understryka några saker.
Det spelar ingen som helst roll om barnen går till Folktandvården eller privat. De allra flesta privata tandläkare anmäler att barnen går hos dem. (Gör de inte det får de inte betalt för barnen.) Då vet Ftv att de går där och slipper kalla.
Enligt lag räknas vanvård som misshandel. På samma sätt räknas upprepade uteblivanden hos tandläkaren som ett möjligt tecken på vanvård.
Det tandläkaren gör är att anmäla MISSTANKE om att ett barn far illa. Att döma är upp till någon annan.
Tandläkaren anmäler inte för att det är roligt. Det innebär en massa extra obetalt arbete. Risken är därför större att någon låter bli att anmäla än att det görs i onödan.
Självklart går det att smita undan på olika sätt men jag har aldrig varit med om att någon hävdat att de går utomlands. De flesta jag stött på brukar säga att de bara vill gå om barnet får ont. Klar misshandel enligt mig.
Vuxna kan göra vad tusan de vill med sin mun och sina tänder.
Mjölktänder får hål lättare än vuxentänder och hålen växer snabbare. Mest drabbade är kindtänderna som inte tappas förrän framåt 12-årsåldern.
Det går inte alltid att känna att man har hål innan det är för sent. Då kan det plötsligt bli kraftig värk och man kan tvingas dra ut tanden.
Och nej, man har ingen skyldighet att anmäla till Ftv, eller annan tandläkare, att man är utomlands osv men det är ju helt klart trevligt om man gör det så slipper tandläkaren en massa extrajobb. Tandläkaren har däremot en skyldighet att kalla barnen. Har man då inte sagt till någonstans att man flyttar så får man helt enkelt ta att det kommer massa förfrågningar.
Tycker man att detta är fel är det en politisk fråga.
Min gissning var annars att detta var någopt som ändrat under åren sedan dottern var liten.
När det begav sig på den tiden kollade BVC tänderna på årskontrollerna, de två första åren
För att sedan vid 3 år kalla dem till tandläkaren första gången
Dete är nog jag som är för gammal och inte hänger med.
Eller så är det vårt landsting som inte hänger med
Men jag kan tänka mig att det är ett spännande äventyr att ha med sig en ettåring till tandläkaren
En ettåring har ju en koncentrationsförmåga som en guldfisk ungefär
Att be dem gapa stort måste vara en utmaning i sig
Misstanke betyder att man har anledning att hålla något för sannolikt. Det har man om ett barn kommer med ex flera hål i tänderna. Men att någon inte kommer till ftv gör det inte sannolikt att barnet vanvårdas. Att insinuera något negativt om annan person som det inte finns grund för kallas förtal istället.
Misstanke betyder att man har anledning att hålla något för sannolikt. Det har man om ett barn kommer med ex flera hål i tänderna. Men att någon inte kommer till ftv gör det inte sannolikt att barnet vanvårdas. Att insinuera något negativt om annan person som det inte finns grund för kallas förtal istället.
Man behöver inte VETA att barnet har hål, men att MISSTÄNKA innebär också något mer än att barnet bara uteblir från rutinbesök för det kan man göra av så många olika anledningar. Ex kombinationen uteblir + flera akuta besök med hål eller syskon/föräldrar med känd tandproblematik kan vara en misstanke. Att tolka begreppet ”misstanke” som ”alla som inte kommer vid kallelse” är en väldigt egen tolkning som tom en direkt medioker advokat skulle slå sönder på en halv minut i en rättslig prövning.
Vi tandläkare lägger oss inte i själva målet, vi har inget med det att göra.
Vi har enligt lag skyldighet att anmäla vid misstanke om att barn far illa och ja, det inkluderar föräldrar som vägrar komma med sina barn och som inte heller ger svar på om de går privat eller utomlands. Det är inget vi hittar på som tandläkare utan en skyldighet. Finns tom en skrift från barnombudsmannen ang tandvårdens ansvar.
Vi kan alltså kontakta soc och om familjen i övrigt är en normal familj så antar jag att inget händer, dvs om soc endast får en anmälan från tandvården men ingenting från skola, vård, dagis osv så händer nog inget (det är ju sekretess på allt så vi får aldrig reda på hur det gick eller vad som hände) men är däremot anmälan från tandvården en i mängden av anmälningar är det ju ännu en pusselbit i om familjen behöver stöd.
Jag förstår faktiskt inte problemet, om tandläkaren ringer eller kallar barnet per post så ring och säg att du går privat så är det löst.
I vilken skrift står att alla som inte kommer är misstänkta barnmisshandlare? Finns ju folk i tråden som vittnat om att de inte går till folkis och de har inte blivit anmälda. Tror snarare att vissa tandläkare gör en väldigt egen tolkning av ordet misstanke.
Hej!
Vi är utlandsboende och har problem med att tandläkeriet inte vill acceptera att vi bor utomlands. De hotar givetvis ned soc. Vad göra´?
Har vi någon från soc här som kan ge ett råd?
Vad händer om det blir en anmälan?
Till er som tycker att tandläkare ska anmäla till soc om barnen har flera hål så kan jag berätta om vår situation. Jag har tre barn, varav det yngsta aldrig har haft ett hål och det äldsta haft en liten början till hål en gång. Mellanbarnet däremot... det började med hål i framtänderna redan som ettåring. Sådana hål brukar komma av att man ger barnet saft från flaska, men det har vi aldrig gjort. Det blev att lappa hålen i framtänderna och ett annat hål redan när hon var två. Sedan dess har hon i princip fått hål i alla tänderna. Vi sköter hennes munhygien precis som de andra barnen, men ändå får ett av barnen hål efter hål. Förklaringen vi fått är att det kan vara skillnad på t.ex. hennes saliv som gör att hennes tänder mycket benägna att få hål. Vi följer verkligen alla tandlåkarens rekommendationer, ändå blir det hål.