• Anonym (Orolig syster)

Destruktivt förhållande

Min syster lever sedan 1,5 år med en man hon var sambo med i några år när hon var yngre. Idag har de 2 barn vardera (i åldern 3-9) från tidigare förhållande.

Jag förstod på min mamma att de bråkade en del i höstas, mycket pga hans äldsta son som inte har accepterat min syster och jag tror min syster har haft lite svårt för honom också. De beslutade i alla fall att gifta sig i december, men tänkte låta bli att informera barnen för att undvika att hans son skulle reagera ytterligare. Ett beslut som inte lät helt genomtänkt i mina öron.
    Ett par dagar innan de skulle gifta sig ställs allt in då sambon svingar en påse med metallkulor i bakhuvudet på min syster så att hon akut får åka in på sjukhus mitt i natten. Vi får därefter veta att han är svartsjuk, att de bråkar ofta, att han slagit henne vid flera tillfällen så att hon fått blåmärken osv.
    Enligt läkarna hade hon en vansinnig tur då slaget denna natt tog i bakhuvudet och inte i sidan för då hade hon troligtvis inte klarat sig. Hennes barn fanns hemma i huset vid tillfället! Sambon satte sig spritpåverkad i bilen och försvann ifrån platsen och hon fick själv ringt ambulans samt barnens pappa som kom och hämtade dom. Jag vill inte tänka på hur de hade reagerat om de vaknat vid tillfället!
    Nu 4 veckor senare, har de gift sig! Vi (i familjen) fick varsett sms där hon informerade oss om deras beslut och att de skulle gå i rådgivning och försöka få allt att fungera. Händelsen med kulorna i påsen är en olyckshändelse enligt min syster......övrig misshandel har varit ömsesidig och enligt henne är det oftast hon som har börjat......Efter att ha utmålat honom som en svartsjuk galning först...och sen nu detta......vi i familjen har svårt att ta in hela händelseförloppet och känner ett stort obehag inför honom och hennes beslut och giftermål! Vi är dessutom oroliga för barnens skull (och naturligtvis min syster)! Polisen anmälde händelsen och där kommer att bli en rättegång och tydligen är även socialen inkopplad eftersom barnen är så små. Bör man ta ytterligare kontakt med socialen för att försäkra sig om att barnen får det bra? Jag litar inte på min systers omdöme i dagsläget, hela förhållandet känns osunt och destruktivt.
    /Orolig

• Svar på tråden Destruktivt förhållande
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Jag förstår ditt obehag över din systers relation och din oro över hennes barns situation. Du kan mycket väl själv göra en anmälan till socialtjänsten om du vill för att försäkra dig om att de är informerade och att de utreder barnens situation och behov. Eftersom din systers relation är så problemfylld är det väldigt viktigt att du finns som stöd i hennes närhet. När det gäller problem med våld  i nära relationer har socialtjänsten ett speciellt ansvar. Det kan också finnas speciella kriscentra för män, kvinnor och barn i hennes hemkommun. De har specialkunskaper om destruktiva familjerelationer.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Destruktivt förhållande