• mycketsaft

Hur gör ni med småbarn när ni duschar?

Min son är drygt 2½ år och är inte så förtjust i att duscha och bada då han är rädd att få vatten i ögonen. Nu senaste veckorna har han börjat komma in i duschen medans jag är där (vare sej han har kläder eller inte) och det tyckte vi var bra för då kan vi träna lite på att bli av med vattenrädslan. Problemet är när jag och sonen är hemma själva och jag måste duscha. Han går in och ut, oftast utan kläder, går ut från toa och blöter ner och kissar av någon anledning alltid någonstans under lägenhetsvandringen.. Sen drar han ibland in sin badbalja i dushen men vägrar bada, blöter ner alla handdukar han får tag i, tar tvätt ur tvättkorgen och slänger in i duschen mm. Det är väldigt besvärligt, särskilt när man har bråttom. Hur gör ni? Det känns inte bra att låsa ut honom från toa heller..
    (Är sambon hemma är ju han med och kan hålla koll på sonen och torka av honom när han ska ut)  

• Svar på tråden Hur gör ni med småbarn när ni duschar?
  • Eisa

Det finns två tänkbara alternativ.

1. Lås in honom på toan med dig och ha ej tvättkläder och handdukar som han når, där.

2. Duscha enbart när han sover.

• Lillafinajag

2 1/2 år och springer ut och in med kläderna på i duschen?
    Och ni tycker det är bra?
    När dottern hade sin period med "vill inte ha vatten i ansiktet" fick hon en liten handduk och hålla för ansiktet när håret skulle tvättas.
    Alla föräldrar gör ju olika men klaga inte när ni accepterat att han får duscha med kläderna på... En två åring kan man ju ändå prata med??

• Snösparv

Tycker som flera andra att det smidigaste för er vore om du duschade när han sover eller när ni inte är ensamma hemma.

• ceeh

Bara läst TS: klä av er båda. Ta bort handdukar å annat ha med badbaljan ( om det inte e för trångt) badleksaker, tomma flaskor, tandborstar osv låt han leka medan du duschat. Snabb dusch om det verkar vara en kinkig dag annat passa på att leka med vattnet :)

• ceeh

Glömde säga att du låser dörren om er så han inte smiter ut...

• mycketsaft
    Lumo skrev 2012-01-16 20:00:33 följande:
    Fyll badbaljan o låthan plaska med båtar, bada en docka, skjuta vattenpistol osv.

Han vägrar stanna i baljan :/
  • mycketsaft
    Floff skrev 2012-01-16 23:11:31 följande:
    Min grabb på 2 år och 2 månader gillar inte heller att få vatten i ögonen. Men vi har gjort duschandet till en lek. Om jag måste duscha när jag är ensam med honom så får han följa med in i duschen, jag sätter mig/ hukar och schamponerar/tvålar in mig som han sen får spola bort. Det tycker han är jätteskoj, speciellt när man gör lite roliga läten eller låtsas bli överraskad av vattnet. Så länge man håller i slangen nere på hans nivå och allt vatten inte kommer uppifrån så går det jättebra och han själv blir duschad av bara farten liksom.

Det funkade i början, då busade vi lite i duschen, han fick spola vatten på mej och hade jättekul men nu springer han in och ut ur duschen istället och har inget intresse av att stanna kvar.
  • mycketsaft

Tack för alla tips :) Det händer ju sällan att vi behöver duscha själva så det är ju egentligen inget stort problem, var bara så less i måndags.. Hur som helst så känner jag mej korkad som inte ens tänkt på att man kan ta ut tvättkorgen från badrummet.. Ska absolut göra det nästa gång. Och lägga ett par handdukar på golvet så får han väl springa som han vill, glömde nämna tidigare att han även halkar omkull ofta när han håller på sådär, som tur är har han inte slagit i huvudet än..
    Att göra duschningen till en lek fungerade förr men inte nu längre tyvärr.. Men jag tror att det ska ordna sej ändå nu :) 

• Pyrola
    mycketsaft skrev 2012-01-18 12:42:46 följande:
    Låt han gå i och ur men lås in er tillsammans i badrummet. Gillar han att tvätta så låt han få några mindre handdukar att tvätta. Vill han kanske tvätta ditt hår? så kanske du får tvätta hans. Vanliga plastleksaker, plastmuggar, dl-mått osv för att leka med.
  • Glimma76
    mycketsaft skrev 2012-01-18 12:42:46 följande:
    Men säg att han måste stanna i baljan. Har ni klinkergolv kan han ju halka om han springer runt med våta fötter.
  • Lumo

Köp halkmattor o tryck fast några på golvet. Alt köp badsockar/badskor (brukar finnas i /på nätet) eller vanliga halksockar. ;)

• EmmAhh

Jag har också problem med att duscha när jag är hemma själv med min 1år 7mån- gamla kille. Han vill gärna vara med i duschen - men i famnen, vilket gör det svårt för mig att tvätta håret m.m. Sonen står och skriker massor annars... Och han är nära att halka ibland. Vi har en halkmatta i duschen men han vill inte längre stå på den så som han gjorde förut.

Är sambon hemma låser jag in mig, men vanligen står han och skriker i en kvart utanför ändå. :/

Jag har valt att vanligen duscha när jag är själv hemma, på kvällen eller så brukar jag smita ner tidigt på morgonen.

Svar på tråden Hur gör ni med småbarn när ni duschar?