• Anonym

4 veckor å väger lika mycket som vid bvc inskrivning, hjälp?

Min lilla kille har inte gått upp i vikt och blir snart 4 veckor gammal. (på torsdag)
    Han ammar och får lite ersättning, kissar mycket 7-8 ggr om dagen bajsar ca varannan dag..
    men vikten står still å pendlar mellan 3630 - 3700g aldrig mer..

Får nu 120ml ersättning om dagen samt 40-50 ml urpumpad bröstmjölk,,

Han vägde 3925g vid födseln.. 2 dagar senare vägde han 3800g å ytterligare 2 dagar efter de hade han rasat ner till 3630 å kommer inte upp därifrån.

Min bvc sköterska tyckte ja skulle ge han mer ersättning än vad jag innan gjort (han fick tidigare 60ml om dagen + urpumpad mjölk ca 40-50).. under samtalets gång förvirrade hon sig själv å från att från början ha tyckt att ja ska ge 120 Uppdelat på 4 tillfällen ändrade hon sig till att han behöver nog 200.. för att slutligen komma fram till att ja ska ge mellan 550 -750 under hela dagen... dvs .. min amning behövs inte... =/
    När jag då frågar hur jag ska göra med amningen då jag vet att han kommer sova länge om han får så mkt ersättning så svarar hon att ja bara kan klämma ut lite så ja inte får mjölkstockning så ska de va bra sen..

jag blev självklart förbannad å ska på torsdag få komma till en annan barnmorska meeen, vad ska jag göra till dess för att han ska öka i vikt utan att han får flaskan allt för ofta!? har ingen aning om hur mycket ersättning jag ska ge han eller hur ofta jag ska amma honom (hon tycker det är på tok för mycket att han ammar varannan timme)...
    Hjälp

• Svar på tråden 4 veckor å väger lika mycket som vid bvc inskrivning, hjälp?
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Hur mår din lille pojke?
    Nöjd? Sover mycket? Slö?

Hur mår du? Drick och ät bra mat och vila mycket.

Du skriver att han kissar och det är ju ett tecken att han får vätska i sig.
    Det verkar som du vill amma, har jag rätt?

Gör då så här:
    Amma 10 min på ena bröstet , gå över till andra bröstet amma 10 min, gå sen tillbaka till det första och amma
    igen.
    Vila  ca:2 timmar, gör om samma procedur, håll på så under dagen.
    Låt lillkillen sova  3-4 timmar på natten om han kan.

Detta kallas för intensivamning, gå till apoteket och köp flaces som stimulerar amningen.
    Köp på hälsokostaffären anis och fänkålste och drick, stimulerar amningen.
    Gör detta till torsdag, då du har en BVC tid.

Har han då inte gått upp, bör man ta ett urinprov på honom, och då kanske han måste
    få ersättning, men gör ett riktigt tappert försök om du orkar.

Ju mer ersättning du ger honom ju mindre mjölk  från dina bröst.

Vänligen Carmen

Lycka till
    Vänligen

• Anonym

Du har helt rätt i att jag helst vill amma, därav min irritation emot min bvc sköterska som verkar motarbeta mitt önskemål.

Jag blev rådd från bvc att ge ersättning redan efter en vecka, de tyckte att han nu måste börja ta sig upp mot sin födelsevikt.. han fick då enbart 60ml av mig medan bvc tyckte jag skulle ge minst 240ml om dagen.
    han stod då iprincip still i vikt, fick nya tider för vägning var å varannan dag å beroende på huruvida han kissat eller bajsat innan vägningen, svajade även hanns vikt upp  å ner hela tiden vilket, enligt de två bvc sköterskor jag hade, inte var ok....
    han ska tydligen gå upp minst 200g i veckan... å helst inte backa ett gram sen senaste vägningen

han har vart pigg å med hela tiden, har lyckats tjata till mig en läkarundersökning, enbart för att få det bekräftat att han faktiskt mår bra och att det inte är något jag inbilar mig, och mycket riktigt tyckte även läkaren att han verkade både nöjd å pigg..
    Nu efter 4 veckor med velande med ersättning å krånglande amning har jag bytt bvc sköterska, lillen har sen i måndags fått 240ml ersättning/bröstmjölk fördelat på 4 tillfällen under dagen (har alltså ej följt bvc sköterskans råd om att trycka i honom 90 - 150 ml var tredje timme.).
    Från måndag  till torsdag  hade han gått upp 120g så jag antar att det är på rätt väg iaf..

Han verkar ta bröstet bättre och som det verkar nu så är han ofta nöjd långt innan 60 ml flaskan är slut..
    Han har gått från att kissa ca7 ggr om dagen till att de senaste två dagarna kissa 12 ggr/dag å de är då 12 fulla blöjor... så gissningsvis får han väll i sig mer vätska.

Nu till frågorna.. :)
    Har tänkt att jag ska försöka trappa ner på ersättningen när han kommit upp lite i vikt å lärt sig ta bröstet ännu bättre,.
    Men... hur ska jag då göra för att han inte ska rasa ner i vikt helt plötsligt, eftersom det antagligen inte kommer komma så mkt mjölk som han behöver med en gång..
    (jag ammar alltid både innan och efter flaskan, varesig han bara snuttar lite eller faktiskt äter.

Vad är urinprovet till för?

På kvällen får han en flaska med ca 50-60 ml bröstmjölk samt att jag ammar å när han då väl somnar, sover han i 4 timmar innan han blir hungrig igen å då känns mina bröst sprängfyllda, bör ja väcka honom innan eller är de ok att låta honom sova så länge ?

Amningste har jag druckit, anis kummin och fänkål, de verkade hjälpa ok i början, har nu den senaste veckan druckit lucern te som även de verkar hjälpa, om inte bättre.. testat alkoholfri öl men lillen har fått ont och gasig mage varje gång jag druckit det (testat tre ggr) så de har jag gett upp...

Går det likabra att laga havregrynsgröt å äta ist för apotekets flakes? eller är det annat än själva havret som e bra?
    Förstått det som att de ska verka antiinflamatoriskt så ex, om man har lätt att få mjölkstockning så ska de va bra,stämmer de ?

Tack för svar =)

Svar på tråden 4 veckor å väger lika mycket som vid bvc inskrivning, hjälp?