• Kroken

Hon mår illa vid ägglossning.

Har en dotter som fyller 13 om någon månad. I somras fick hon mens och efter några månader så kom det, illamåendet. När hon har mens kan hon ha hemskt ont i magen men hon klarar sig med värktabletter av olika slag. Men problemet är emellan mensperioderna. Vet inte om det är innan, under eller efter ägglossning hon mår illa. Men hon är hemma ca. 2-3 dagar från skolan då för att hon mår så illa. Hon kräks aldrig utan bara mår illa. Nån mer som har erfarenhet av detta, hos sig själva eller hos sina döttrar? Hur hanterar ni det, finns det något att ta mot illamåendet?

• Svar på tråden Hon mår illa vid ägglossning.
  • Carla82

Vad, jobbigt...hade själv stora problem med illamående och kraftig mensvärk när jag fick mens ungefär vid samma ålder. Jag vet inte hur ni ska hantera det men tänkte tipsa om seabands....om ni inte redan testat. Såna där åksjukeband de säljer på apoteket. De funkar jättebra för mig under hormonbehandling och graviditetsillamående så man kan ju hoppas att de funkar för henne också, borde vara samma typ av illamående. Skönt att slippa ta mediciner utöver värktabletterna också. Hoppas ni hittar en lösning som funkar för er.

• flaxa

Sök ungdomsmottagningen för din doters problem. Jag är sjuk vidägglossning om jag inte medicineras med ägglossningshämmande medicin (i mitt fall p-piller) och smärtstillande. Jag mår illa, är hemma ett par dagar och är det riktigt illa kräks jag och har enorma kramer i ett par dagar. Jag har alltid haft det så här (fick mens vid 11 års ålder).

Att ha så pass allvarlig smärta vid ÄL är ovanligt, men vi finns! Stå på dig i kontakten med barnmorska/gyn och om de inte tar er på allvar kan du alltid kontakta Vulvamottagningen vid Danderyds sjukhus i Stockholm med frågor och för att få upbackning i sakfrågan.
    Lycka till!

Svar på tråden Hon mår illa vid ägglossning.