• mammahjärtat

Jourhems ersättning

Är idag förstärkt familjehem i tagen på att gå över till kommun och blir då kontrakterat jourhem med tre platser.
    Det pratades vid informations träff om lön motsvarande barnskötar lön. Vad är normalt att få egentligen.
    Känner att få jourhem står tomma mer än max någon dag per månad så vi pratar ju jobb dygnet runt.
    Tacksam för svar kanske även erfarenheter ni har om ni vill dela med er. Vad ska man tänka på, är det många som kommer nattetid osv.. 

• Svar på tråden Jourhems ersättning
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2012-01-18 21:04:05 följande:
    Visst är det tragiskt att någon ens ska behöva ta hand om nån annans barn!
    Vilken tragedi!
    Så tragiskt att bio föräldern har gjort barnet så illa så det behöver placeras, fostras,älskas,tas hand om av en vilt främmande människa!
    Visst är det tur att dom finns, dom som går in och tar hand om ditt barn när du misslyckas och visst är dom värda 500.000:-/mån!
    Det skulle jag utan att tveka tycka om jag själv av någon anledning misslyckades till den milda grad så mitt barn va tvunget att tas ifrån mig och sättas hos vilt främmande människor som anses kunna klara det jag inte gör!

Suck vad upprörd jag blir när jag läser om såna här dömande och empatilösa människor!

Du kanske kan tänka ett varv till. ALLA föräldrar har inte "misslyckats" i sin föräldraroll. Det finns många föräldrar som blir sjuka och därav inte kan ta hand om sitt barn - under en viss tid.

Du menar alltså att dessa föräldrar medvetet har skadat sina barn?

Jösses....... får verkligen hoppas att du varken är familjehem eller jourhem!     
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-18 21:04:05 följande:
    Visst är det tragiskt att någon ens ska behöva ta hand om nån annans barn!
    Vilken tragedi!
    Så tragiskt att bio föräldern har gjort barnet så illa så det behöver placeras, fostras,älskas,tas hand om av en vilt främmande människa!
    Visst är det tur att dom finns, dom som går in och tar hand om ditt barn när du misslyckas och visst är dom värda 500.000:-/mån!
    Det skulle jag utan att tveka tycka om jag själv av någon anledning misslyckades till den milda grad så mitt barn va tvunget att tas ifrån mig och sättas hos vilt främmande människor som anses kunna klara det jag inte gör!

fast det där stämmer inte hela tiden!

jag har vart med om tonåringar som blivit placerade i jourhem pga. att dom ljög om att deras förälder behandlade dom illa! för mig så berättade dom vad som egentligen var bakom det, dom ville festa och slippa krav från föräldrarna och fått höra att i jourhem så är det slappt och man får göra vad man vill! ena tjejen ljög om att mamman ville gifta bort henne i hemlandet och att hon skulle bli könsstympad här i sverige innan, andra tjejen ljög om att hennes pappa tafsat på henne och att hennes mamma slog henne!
    sanningen kom fram efter 2v/1mån som tur var!

jag var själv placerad där frivilligt då jag mådde dåligt hemma.

sen finns det en massa som blir placerade i jourhem när föräldrarna blir sjuka och ingen släkting kan ta hand om dom, och sen finns det barn som blir placerade för att dom kräver speciell "vård" som föräldern inte klarar av att ge, men det är inget misslyckande utan otur!     

det är inte alla barn som är placerade pga. misshandel eller vanvård!  
  • Linnea 844

jag har varit foster barn sen jag var 8 år och bott i 6 olika fosterhem de första 5 åren var på samma ställe men efter det och fram till 17 års ålder (idag 26) flacka jag runt som en pinpong boll :P Många familjer tar barn för pengarnas skull men många gör det inte, jag hade otur. medan mina tre syskon hade tur och bodde bara i ett hela tiden!! men kan kan nog säga att dom familjer som gör detta för barnens skull är guld värda, och i många fall tror jag  jourhem gör det mer för barnens skull. Jag vilsjälv bli fosterförälder då jag vet vilket helvete många barn har det. och hur många blir behandlade i fosterhemmen.

ville bara dela med mig lite gillar tråden skarpt :)

• Anonym (Pillan)
    Linnea 844 skrev 2012-02-13 14:28:23 följande:
    jag har varit foster barn sen jag var 8 år och bott i 6 olika fosterhem de första 5 åren var på samma ställe men efter det och fram till 17 års ålder (idag 26) flacka jag runt som en pinpong boll :P Många familjer tar barn för pengarnas skull men många gör det inte, jag hade otur. medan mina tre syskon hade tur och bodde bara i ett hela tiden!! men kan kan nog säga att dom familjer som gör detta för barnens skull är guld värda, och i många fall tror jag  jourhem gör det mer för barnens skull. Jag vilsjälv bli fosterförälder då jag vet vilket helvete många barn har det. och hur många blir behandlade i fosterhemmen.

ville bara dela med mig lite gillar tråden skarpt :)
    Att läsa detta gör mig så ledsen. Jag hoppas att jag som jourhem får barnen att känna sig omtyckta, jag vill vara ett av de där bra hemmen.

Till Ts: Jag jobbar åt en kommun, är kontrakterad. Har 27000:- för 2 rum. Sedan kommer omkostnaden på det. Jag har egna barn, och behandlar alla lika, så drar över omkostnaden i stort sett varje månad. Men mig gör det   inget. Jag gör det för att dels älskar vi barn, men vill även hjälpa barn som behöver av olika anledningar.
    Man kan jobba privat också, finns ganska många privata företag som har avtal med kommunerna.  
  • Linnea 844
    Anonym (Pillan) skrev 2012-02-18 22:27:23 följande:
    Att läsa detta gör mig så ledsen. Jag hoppas att jag som jourhem får barnen att känna sig omtyckta, jag vill vara ett av de där bra hemmen.

Till Ts: Jag jobbar åt en kommun, är kontrakterad. Har 27000:- för 2 rum. Sedan kommer omkostnaden på det. Jag har egna barn, och behandlar alla lika, så drar över omkostnaden i stort sett varje månad. Men mig gör det   inget. Jag gör det för att dels älskar vi barn, men vill även hjälpa barn som behöver av olika anledningar.
    Man kan jobba privat också, finns ganska många privata företag som har avtal med kommunerna.  
    blir så glad när jag läser trådar och bloggar om människor som verkligen gör dett aför barnens skull, vill själv bli fosterfamilj men jag får vänta ett tag då min minsta bara är 1.5 år och att jag bearbetar min sambo då han inte är helt hundra på det än men det ska vi nog få ändring på, det som skulle ge mig en utmaning är att ta tonåringar för det är så få som vill ta hand om dom. därför är det sådan brist på tillfälliga och permanenta hem för dom. vist det kan vara jobbigare men det var ju inte så länge sedan man själv var det och man mins hur det var. många äldre glömmer ofta.
  • Mamma till många

hejsan =)

vi sitter nu å väntar på besked om det blir en till familjemedlem eller inte.
    Det är en kille i tonåren som behöver någonstans att bo.
    Socialen sa en sak som gjorde riktigt ont, pojken kände som att han satt och väntade på
    att någon familj skulle välja honom, och varför skulle då en familj välja en tonåring och just han?
    Som förr i tiden när man gick och granska barnen på barnhemmet, och valde den gulligaste.

Vi har ej träffat pojken än men jag sa då, att vi kunde skriva ihop ett collage med lite bilder och lite fakta om oss,
    så får det bli han som väljer oss i sånna fall. Och känner han då att han är lite nyfiken på oss, så får han
    komma på ett studiebesök och träffa oss i verkliga livet.
    För vi är grymt nyfikna på honom i alla fall och väljer han oss ska vi göra allt i våran makt att få det funka =)

Vi får se imorgon =) kram på er

• Linnea 844
    Mamma till många skrev 2012-02-19 21:46:29 följande:
    hejsan =)

vi sitter nu å väntar på besked om det blir en till familjemedlem eller inte.
    Det är en kille i tonåren som behöver någonstans att bo.
    Socialen sa en sak som gjorde riktigt ont, pojken kände som att han satt och väntade på
    att någon familj skulle välja honom, och varför skulle då en familj välja en tonåring och just han?
    Som förr i tiden när man gick och granska barnen på barnhemmet, och valde den gulligaste.

Vi har ej träffat pojken än men jag sa då, att vi kunde skriva ihop ett collage med lite bilder och lite fakta om oss,
    så får det bli han som väljer oss i sånna fall. Och känner han då att han är lite nyfiken på oss, så får han
    komma på ett studiebesök och träffa oss i verkliga livet.
    För vi är grymt nyfikna på honom i alla fall och väljer han oss ska vi göra allt i våran makt att få det funka =)

Vi får se imorgon =) kram på er
    gud så underbart det låter när du skriver att det är en tonåring. för tänk så många som inte vill ha tonåringar... helt tårögd är jag för jag mins hur det var... plus för killar är det ännu värre då de fläste vill ha töser :) hoppas verkligen att han vill komma till er :) och om han vill det så lycka till och glöm inte att skriva vad som händer för är dö nyfiken :)
  • Mamma till många
    Linnea 844 skrev 2012-02-20 19:39:19 följande:
    gud så underbart det låter när du skriver att det är en tonåring. för tänk så många som inte vill ha tonåringar... helt tårögd är jag för jag mins hur det var... plus för killar är det ännu värre då de fläste vill ha töser :) hoppas verkligen att han vill komma till er :) och om han vill det så lycka till och glöm inte att skriva vad som händer för är dö nyfiken :)
    Dom ringde idag......han kommer och inspekterar oss på torsdag =)

Spännande...får vi hoppas att han tycker vi verkar intressanta.

Träffade idag våran "Linus" som flyttade hem i julas, det var super kul.
    Fick se honom på långt håll och han sprack upp i ett leende, blev glad hela jag =)
    Han verkade må hur bra som helst helt underbart att allt funkar nu.
    haha från d ena till d andra
    många kramar
  • Anonym

Läste just denna tråd - hur gick det "mamma till många"? Valde han er?

Det är så underbart att läsa om alla som tar hand om andras barn, med kärlek.

Mina barn har haft stödfamilj men jag har avslutat det då familjen ställt krav på oss/mig hela tiden och jag tycker att dom varit dåliga förebilder för mina barn. Dom har nu trakaserat mig via mail ett par dagar så jag ska ringa soc i morgon. Den familjen har haft mina barn för att tjäna pengar, och har också lurat soc att betala ut pengar för bl a utflykter som aldrig blivit av.

• Linnea 844
    Anonym skrev 2012-03-04 22:58:09 följande:

Läste just denna tråd - hur gick det "mamma till många"? Valde han er?

Det är så underbart att läsa om alla som tar hand om andras barn, med kärlek.

Mina barn har haft stödfamilj men jag har avslutat det då familjen ställt krav på oss/mig hela tiden och jag tycker att dom varit dåliga förebilder för mina barn. Dom har nu trakaserat mig via mail ett par dagar så jag ska ringa soc i morgon. Den familjen har haft mina barn för att tjäna pengar, och har också lurat soc att betala ut pengar för bl a utflykter som aldrig blivit av.

Usch sånt är inte roligt hoppas det löser sig. men vet också att soc kan vara femjävliga så stå på dig :)
    Ja vad hände? valde han er? är nyfiken. kramar till underbara människor som tar hand om andras barn med kärlek :D
  • Mamma till många
    Linnea 844 skrev 2012-03-05 15:58:41 följande:
    Usch sånt är inte roligt hoppas det löser sig. men vet också att soc kan vara femjävliga så stå på dig :)
    Ja vad hände? valde han er? är nyfiken. kramar till underbara människor som tar hand om andras barn med kärlek :D
    Han valde oss =)
    han kommer imorgon =)
    Barnen är helt tossiga och ville redan han skulle komma med en gång haha

Min mellersta tös sa " ska vi sätta upp ballonger så kanske han blir glad "
    ja varför inte sa ja, det är inte varje dag som någon flyttar hem till oss....å d klart att han ska märka att vi väntat på han =)
    Så imorgon firar vi att våran nya familjemedlem, flyttar in =)
    Vi har tusen frågor till honom men vi ska försöka låta honom landa innan vi kastar oss över han haha
    Det ska bli väldigt roligt =) 

"anonym" fruktansvärt tråkigt att du har dåliga erfarenheter av stödfamiljen, tyvärr ser jag också fler familjer som hm man kan inte riktigt sätta fingret på det, men har inte uppdraget för barnen utan pengarnas skull.

Vi har lovat oss själva jag och min man att känner vi en dag att någon av oss inte orkar med fler uppdrag så ska vi sluta direkt och inte ta på oss någe mer, det får absolut inte vara en ekonomisk fråga.
    Men risken är att vi aldrig kommer att sluta =) så jag har väll med mig någon tonåring under armen till ålderdomshemmet haha
    många kramar till er där ute
  • Linnea 844
    Mamma till många skrev 2012-03-07 13:36:07 följande:
    Han valde oss =)
    han kommer imorgon =)
    Barnen är helt tossiga och ville redan han skulle komma med en gång haha

Min mellersta tös sa " ska vi sätta upp ballonger så kanske han blir glad "
    ja varför inte sa ja, det är inte varje dag som någon flyttar hem till oss....å d klart att han ska märka att vi väntat på han =)
    Så imorgon firar vi att våran nya familjemedlem, flyttar in =)
    Vi har tusen frågor till honom men vi ska försöka låta honom landa innan vi kastar oss över han haha
    Det ska bli väldigt roligt =) 

"anonym" fruktansvärt tråkigt att du har dåliga erfarenheter av stödfamiljen, tyvärr ser jag också fler familjer som hm man kan inte riktigt sätta fingret på det, men har inte uppdraget för barnen utan pengarnas skull.

Vi har lovat oss själva jag och min man att känner vi en dag att någon av oss inte orkar med fler uppdrag så ska vi sluta direkt och inte ta på oss någe mer, det får absolut inte vara en ekonomisk fråga.
    Men risken är att vi aldrig kommer att sluta =) så jag har väll med mig någon tonåring under armen till ålderdomshemmet haha
    många kramar till er där ute
    Åhh så glad jag blir, sitter med tårar i ögonen. Att det finns dessa vänliga människor kvar. gud så glad jag är för eran skull. och jag tror denna killen kommer stormtrivas hos er. ni låter så otriliga. lycka till och skriv gärna mer om hur det går många kramar till er <3
  • Mamma till många
    Linnea 844 skrev 2012-03-08 19:30:39 följande:
    Åhh så glad jag blir, sitter med tårar i ögonen. Att det finns dessa vänliga människor kvar. gud så glad jag är för eran skull. och jag tror denna killen kommer stormtrivas hos er. ni låter så otriliga. lycka till och skriv gärna mer om hur det går många kramar till er <3
    Hejsan =)
    Det var ett tag sen nu som jag loggade in här...
    Ville bara uppdatera att våran tonåring verkar trivas bra =)
    Han åkte iväg till en bekant till honom för några helger sen men när han hoppade av tåget glänste han och ropade åååhh va skönt att vara hemma =)
    Det är en obeskrivlig känsla man får i magen då när han faktiskt redan känner sig hemma =)
    han har igentligen bara bott hos oss i tre månader, men att det känns som att han alltid varit med oss.
    Han är en i familjen helt enkelt....imorgon går han ur nian och får sina första betyg och på dessa tre månaderna har han varit bäst i klassen vilken känsla är otroligt stolt över han =)
Svar på tråden Jourhems ersättning