• Rosdraken

7 månaders som haft diarre i 3 veckor nu och äter dåligt

Har en liten tjej här hemma som gör sin mamma o pappa oroliga just nu,

Vi började med smakportioner när hon var 4 mån men det gillas inte av fröken som bara spottar ut och till och med kräks av de flesta smaker (tex sötpotatis och vanlig potatis) det enda som hon äter är välling, gröt (har gått bra men den sista veckan är det inte alltid hon äter den heller) och frukt pureer (men de sista 2 veckorna har hon inte velat ha det heller)

Så hon äter ung så här en vanlig dag nu:
    ev natt mål välling runt 150-200 ml (inte var natt)

7-8 gröt (välling om hon inte äter gröten) 1 ½ pot gröt eller ca 150 välling

10-11 frukt pure eller gröt Välling om inget annat går (samma mängd som ovan)

13-14 fösöker ge henne välling eller frukt pure ofta vill hon inte ha

16 gröt eller välling (försöker ge någon smak portion här med men oftast en tugga)

sen somnar hon vid 17. Vi ger henne därför välling innan vi går och lägger oss om hon inte vakat själv innan dess.

MEN nu har hon haft diarre i snart 3 veckor (sen mellan dagarna) eftersom hon vägrar äta något som är snällt mot magen kan jag inte ge henne mer skon kost än majs vällingen (men det började vi med igår så inte märkt någon effekt än). Hon har sån diarre under natten att hela barnet är ner bajsat på morgonen om jag inte går upp och bytter blöja på henne en gång under natten sen går det inte att ligga kvar för länge även om hon sover då hon alltid har en full bajs blöja på morgonen.

Har under dagen funderat lite, hon blir gnällig en stund efter varje måltid på förmiddagen är det lite små gnäll men endå gnäll men på eftermiddagen så är det ordentligt gnällande från henne börjar nu undra om hon har ont. Hon verkar inte påverkad mer än att hon är trött o gnällig (inte onormalt trött sover 2-2½ timme på fm och sen i säng mellan 17-18) Men känns ändå som att nått är fel eftersom hon har sån diarre.

Ska ringa bvc i morgon får jag inte fatt på dem blir det väl vanliga vc, men vill höra vad ni andra har för erfarenheter av likande (vad var det då?) och om ni har något tips? 

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 BF 7/7-12
  • Svar på tråden 7 månaders som haft diarre i 3 veckor nu och äter dåligt
  • Rosdraken

eftersom hon inte äter vanlig mat än trots att vi försöker var dag därför blir det så att hon baraäter vällingen annars skulle hon inte äta alls.

Hon bara spottar ut maten och blir helt hysterisk när hon äter något hon inte gillar nu går morot bra och vissa frukter så det har hon ätit innan men sen problemen började vägrar hon äta nått av det morot har hon ätit en liten burk nu 2 gånger på 2 dagar o då kämpar vi med det.

Har talat med bvc idag och nu är det laktos fritt i minst 2 veckor framåt och på mån skriver de remiss till barnkliniken.

Nej det är inte magsjuka, hon har haft problem med magen sen den dag hon föddes då var det så illa att vi låg flera veckor på neo pga av att hon bara kräkte upp allt. Sen har hon haft problem av och till hela tiden främst med vad vi upplever som mag ont (o avsett om hon ätit välling eller ersättning) probelem har bara tillviss del ökat dessa tre veckor.

ger det en vecka nu med att försöka få henne äta lite mer i alla fall morots purre o ev frukt + det laktos fria hjälper inte det så får vi testa med ersättningen men det här är mer än så eftersom det kommit o gått i 7 mån.

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11
  • Natulcien

Men om hon har en historik med såna magproblem så är det ju ännu märkligare att man rekommenderar såna hemska mängder välling! Jag begriper fortfarnde inte varför hon inte får ersättning istället som ju är mycket bättre!?

• Rosdraken

eftersom så många här påpekat det med ersättningen så tog jag upp det med bvc o fick inte direkt någon respons.

Vi kör nu 100 % laktos fritt så nu äter hon

gröt alt väling på morgonen vid 7-8 tiden

10-11 får hon morot, majs, potatis eller likande i den mängd hon äter
    sen välling om det är lite

13-14 erbjuder mat igen o välling om hon inte äter eller äter lite

sen blir det välling eller gröt de sista målen

vi märker en stor skillnad när vi kör laktos fritt hon är lugnare och mer normal aföring MEN jag vill verkligen få henne att äta mer vanlig barnmat nu hon blir 8 mån om bara någon dag o det mesta hon ätit de sista 3 veckorna är nästan en hel liten burk majs o en halv liten burk morot resten spottas ut men vi kämpar på!

• spuff

För det första: är det laktosfritt eller helt mjölkfritt ni kör? Laktosintolerans är tydligen väldigt ovanligt bland spädbarn men mjölkproteinallergi är ju en annan sak. Sedan undrar jag vad din bvc-sköterska sa angående välling vs ersättning? Jag har nämligen aldrig hört någon rekommendera välling i den mängden (och ingen ersättning eller bröstmjölk) till ett barn som dels är under ett år och dels inte äter någon mat!

Lyssna inte på henne, kolla om du kan byta sköterska, läs böcker om barn och mat, vad som helst. Ge plockmat istället för puré, gröt morgon och kväll. Ersättning när hon behöver.

• Kasihi

I den åldern är dom inte laktosintolleranta precis som spuff skriver. Du bör köra fritt från komjölksprotein.

• spuff

Alltså om bvc-sköterskan gett råd om både laktosfritt och massa välling så är det nästan dags att anmäla henne, eller "tipsa" chefen. Hon borde veta dessa saker. Klart föräldrar litar på henne, men många har lärt sig den hårda vägen att ignorera bvc-råd.

• Kasihi
    spuff skrev 2012-01-26 19:35:19 följande:
    Alltså om bvc-sköterskan gett råd om både laktosfritt och massa välling så är det nästan dags att anmäla henne, eller "tipsa" chefen. Hon borde veta dessa saker. Klart föräldrar litar på henne, men många har lärt sig den hårda vägen att ignorera bvc-råd.

Jag håller med!
  • Rosdraken

var där igen idag och tyvärr är det så att vi bara har 2 bvc sköteskor här o hon är den bästa (kanske säger en del om nivån här liten ort).

men nu skulle vi sluta med det laktos fria o börja ge vanlig välling, Har frågat henne om ersättning vissa mål i stället för välling och idag var nog det närmaste jag kom ett svar, vi skulle ge henne välling o gröt ersättningen behövdes inte då vällingen var så snäll mot magen hon sa inte exakt de orden men det var det som hon menade.

Vi ska forsätte erbjuda mat som vi gör men eftersom hon bara är 8 mån så var hon inte orolig att hon vägrar äta nått annat än frukt, välling o gröt. Är hon över 1 och fortfarande äter så här så kunde vi oroa oss då.......

Men nu ska vi göra slut på det laktosfria och sen köper jag hem lite ersättning igen!!

Även om diarren är bättre är avföringen fortfarande lite små lös o hon har kvällar när man klart märker att magen gör ordentligt ont!

Igår åt hon tex 1 flaska välling på natten, lite gröt till frukost, sen åt hon 50 ml välling vid 13 (hon vägrade äta mer även om hon fick) sen erbjöd vi flaskan flera gånger men hon åt inte mer fören vid 18 o då 2 flaskor, inte normalt dirket. Idag däremot har hon ätit som en häst tom en hel burk frukt pure det va ett tag sen nu........

men ska hel klart testa era råd nu bvc har fått massa chanser......

• spuff

Ja, BVC är frivilligt och du behöver inte följa deras råd. Lita på att ersättning är bättre för din lilla, och mat i lugn takt. Läs gärna på Livsmedelsverket eller gå till bibblan och låna en bok om barn och mat, så att du kan ge sköterskan svar på tal. Hoppas magen blir bättre på lillan!

• pinglanz

Hejsan
    Upptäckte denna tråd, även om den är lite gammal...men jag är jätte nyfiken hur det gått för er Clawdia?
    Jag känner igen det du skriver, min dotter är likadan alltså när det gäller maten. Iofs så är hon bara 5 månader men hon spottar och har sig för flaskan och varit "liten i maten" sen första dagen hon föddes. Just nu lever hon bara på ersättningen eftersom hon haft diareé i 12 dagar, imorgon blir det 13:e dagen *suck*
    Blev eran dotter bra i magen? Alltså helt bra? Kunde man konstatera mjölkproteinallergiker eller ej?
    Bara nyfiken för jag får inte i min dotter nåt som är mjölkfritt, testade mjölkfri ersättning och lade i 10ml sen 90ml vanlig dvs liiiite mjölkfritt å resten det vanliga hon äter vilket resulterade i att hon inte åt något på hela dagen...lång historia kort men hoppas iaf att Er dotter mår toppen bra i dagens läge.
    mvh 

• Rosdraken
    pinglanz skrev 2012-06-29 21:42:45 följande:
    Hejsan
    Upptäckte denna tråd, även om den är lite gammal...men jag är jätte nyfiken hur det gått för er Clawdia?
    Jag känner igen det du skriver, min dotter är likadan alltså när det gäller maten. Iofs så är hon bara 5 månader men hon spottar och har sig för flaskan och varit "liten i maten" sen första dagen hon föddes. Just nu lever hon bara på ersättningen eftersom hon haft diareé i 12 dagar, imorgon blir det 13:e dagen *suck*
    Blev eran dotter bra i magen? Alltså helt bra? Kunde man konstatera mjölkproteinallergiker eller ej?
    Bara nyfiken för jag får inte i min dotter nåt som är mjölkfritt, testade mjölkfri ersättning och lade i 10ml sen 90ml vanlig dvs liiiite mjölkfritt å resten det vanliga hon äter vilket resulterade i att hon inte åt något på hela dagen...lång historia kort men hoppas iaf att Er dotter mår toppen bra i dagens läge.
    mvh 

ursäkta sent svar har missat det, det som skett för oss är att hon hade en tillfällig diaree i 3 v sen återgick hon till att bli hård i magen igen, då menar jag stenhård! Så har vi haft det sen hon var 2 veckor. Så eftersom det var så som det var med magen blev vi innan jul remiterade till barnmot och nu är det konstaterat att hon är allergisk mot

mjölkprotein, fisk, gluten, soja + släktingarna tex johanesbröd, ärtor mm och ägg så det är jätte kul just nu då hon inte kan äta laktosfrit (mjölkprotein), havregrädden (gluten i) och inte risgräddden då det är johannesbröd/fruktkärnmjöl i SUCK men nu har hon fått en ny ersättning som heter neocate som verkar fungera börja med den i går efter att ha testat både nutramigen och Alterha med resultat att hon blivit sjuk och fått ont :( 
    Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • pigglet
    pinglanz skrev 2012-06-29 21:42:45 följande:
    Hejsan
    mvh 
    5 månader? Då SKA de ju leva på enbart ersättning/bröstmjölk?

Vid 6 månader kan man börja ge teskedar av puré eller gröt eller välling. Först vid 8 månader börjar man byta ut 2 mål/dygn, mot puré eller gröt eller välling.  
Svar på tråden 7 månaders som haft diarre i 3 veckor nu och äter dåligt