7 månaders som haft diarre i 3 veckor nu och äter dåligt
Har en liten tjej här hemma som gör sin mamma o pappa oroliga just nu,
Vi började med smakportioner när hon var 4 mån men det gillas inte av fröken som bara spottar ut och till och med kräks av de flesta smaker (tex sötpotatis och vanlig potatis) det enda som hon äter är välling, gröt (har gått bra men den sista veckan är det inte alltid hon äter den heller) och frukt pureer (men de sista 2 veckorna har hon inte velat ha det heller)
Så hon äter ung så här en vanlig dag nu:
ev natt mål välling runt 150-200 ml (inte var natt)
7-8 gröt (välling om hon inte äter gröten) 1 ½ pot gröt eller ca 150 välling
10-11 frukt pure eller gröt Välling om inget annat går (samma mängd som ovan)
13-14 fösöker ge henne välling eller frukt pure ofta vill hon inte ha
16 gröt eller välling (försöker ge någon smak portion här med men oftast en tugga)
sen somnar hon vid 17. Vi ger henne därför välling innan vi går och lägger oss om hon inte vakat själv innan dess.
MEN nu har hon haft diarre i snart 3 veckor (sen mellan dagarna) eftersom hon vägrar äta något som är snällt mot magen kan jag inte ge henne mer skon kost än majs vällingen (men det började vi med igår så inte märkt någon effekt än). Hon har sån diarre under natten att hela barnet är ner bajsat på morgonen om jag inte går upp och bytter blöja på henne en gång under natten sen går det inte att ligga kvar för länge även om hon sover då hon alltid har en full bajs blöja på morgonen.
Har under dagen funderat lite, hon blir gnällig en stund efter varje måltid på förmiddagen är det lite små gnäll men endå gnäll men på eftermiddagen så är det ordentligt gnällande från henne börjar nu undra om hon har ont. Hon verkar inte påverkad mer än att hon är trött o gnällig (inte onormalt trött sover 2-2½ timme på fm och sen i säng mellan 17-18) Men känns ändå som att nått är fel eftersom hon har sån diarre.
Ska ringa bvc i morgon får jag inte fatt på dem blir det väl vanliga vc, men vill höra vad ni andra har för erfarenheter av likande (vad var det då?) och om ni har något tips?