• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Anonym (123)

Hej
    Ni som funderar på att ta hjälp av Dr D eller har försökt med immunsänkande mediciner så vill jag säga att Dr D vill alltid förbereda kroppen redan innan insättning/graviditet.

Jag förstår inte varför era svenska läkare ska sätta in medicin om ni +. Det kanske inte blir ett + om ni inte får medicinen innan.

Dr D börjar med att fråga efter din historik samt tar grekiska immunprover samt prover som skickas till USA 

Eur 1100-1200 är väl vad det kostar. Privata läkare kostar...
    Har läst hela den här tråden vilken har en fantastisk databas av info kring infertilitet!

Jag skulle vilja återuppliva tråden!

• Anonym ((Vethurdetkänns))
    Rosen3 skrev 2024-08-13 07:25:35 följande:

Hej! Har precis fått vårt 6:e missfall. De flesta missfall har varit kemiska i vecka 5 men som längst i början av vecka 6. Vi har även fått en ofostrig graviditet. Fick även se hjärtat en gång i vecka 6+1 men som dog samma dag.

Vi har gjort missfallsutredning som inte visat något mer än lite förhöjda TPO-ak, men har lyckats få ner dem väldigt mycket. Men verkar inte funka ändå. 
    Vi har även testat Trombyl, Progesteron, Levaxin och Prednisolon men det har inte funkat. 

Funderar på att vända oss till Fertilitetsplus. Har någon testat det? Fick ni bra hjälp?
    Är rädd att vi aldrig kommer bli föräldrar :(

Fertilitetsplus erbjuder typ samma sak: progesteron, kortison , trombyl och lipid-drop. Men låter som om du testat det redan
  • Anonym (123)
    Mirmirmir skrev 2024-03-04 10:26:58 följande:

Hej!

Vi funderar på att åka till Aten och göra testerna hos Lifeclinic att 8 återföringar av embryon (varav 4 blasto) inte fästs och totalt 7 IVF cykler. Har några initiala funderingar som jag hoppas att någon kan svara på:

1. Behövs det/är det någon vits att göra mensblodstestet hos ivfserum innan testerna hos Dr D?
    2. Vad får man ut från första telefonsamtalet med Dr D som ändå kostar 250EUR? 
    3. Är det någon som gjort dessa tester och fått svar att allt "ser ok ut" och att vidare behandling inte behövs från Dr D? Försökt läsa på bland svenska inlägg och det är inte riktigt någon som skrivit om det. Orolig att alla får som svar att behandling behövs, vilket inte borde vara fallet. 
    4. Är det fler med samma problematik som oss: recurrent implantation failure? Att inga återföringar fäster överhuvudtaget och mensen kommer som vanligt. Inga missfall inga förändringar i menscykeln.. trots flera blastocyster "som sett bra ut".

Osäker på om Serumsmensbodtest tillför något mot vad Dr D testar.

Första telefonsamtal är nog om han tror du har problem som han kan hjälpa till med. Annars pkt dit istället direkt och ta proverna. 

Jag skulle säga att är du äldre så är sannolikheten mycket stor att blastocysterna har kromsomfel och därför blir det inget. Är man äldre så är det fler som har immunproblem. Äggdonation skapar också större risk att kroppen stöter ifrån då det är främmande för kroppen. Då kan immunförsvaret behöva dämpas.

Om man är ung kanske 30 och man blir gravid men får upprepade missfall kan ju bero på mycket. En sak kan vara immunförsvaret.

Äldre över kanske 40 behöver ofta blodförtunnande sprutor.

Falun gav tidigare il-dropp, prednisolon etc.
    Det kan Fertilitetsplus hjälpa till med.

Boken Is my body baby friendly finns också att läsa
    Läs gärna hela denna tråd eller välj ut och läs bara de som är riktigt kunnigat  ex Zinfandel och Undrande sökande så har ni mycket info.

Kostnaden för Dr D kan ju också jämföras med att göra dyra IVFer etc så har man uteslutit eller får hjälp. Alla lyckas ändå tyvärr inte. Kan vara väldigt skönt att ha testat allt.
  • Rosen3
    Anonym ((Vethurdetkänns)) skrev 2024-10-20 05:55:34 följande:
    Fertilitetsplus erbjuder typ samma sak: progesteron, kortison , trombyl och lipid-drop. Men låter som om du testat det redan
    Vi har testat det förutom droppet, funderar på att testa det. Men kanske är slänga pengar i sjön?
  • Anonym (123)

Har du en läkare som ordinerar droppet och de andra medicinerna?

Man kan aldrig veta i förväg. Men har du immuntest dig och har problem så kan det definitivt lyckas men då behöver droppen tas i rätt tid.

Att lyckas beror även på embryot och andra värden.
    Du kanske även behöver t ex Fragmin. Speciellt om du är äldre.

• Rosen3
    Anonym (123) skrev 2024-10-21 06:50:17 följande:

Har du en läkare som ordinerar droppet och de andra medicinerna?

Man kan aldrig veta i förväg. Men har du immuntest dig och har problem så kan det definitivt lyckas men då behöver droppen tas i rätt tid.

Att lyckas beror även på embryot och andra värden.
    Du kanske även behöver t ex Fragmin. Speciellt om du är äldre.

Ska kontakta Fertilitetsplus i så fall och få ordinerat från dem. Har ju TPO-ak, så kanske det kan påverka immunförsvaret. 

Är 32 år, så vet inte om det är gammalt. 

• Exempelvis123

Hej!
    jag har precis tagit upp kontakt med dr i Grekland pga två sena missfall bakom mig. Ett friskt barn sen innan. 

är nu gravid igen och tänkte få distans stöttning från honom. Har ni alla gjort Chicago testerna? Är det nödvändiga? Eller kan man lita på han kan dämpa immunförsvaret Utan det?  

det som ?ställer till det? är just att jag är tidigt gravid och logistiken inte alltid är där. Han ville gå in med en medicinsk behandling direkt Vilket jag är pepp på Då man inte fick direkt någon Annan stöttning än trombyl i Sverige. 

hur fick ni ut medicinerna? Var de lätt få ut de mesta i Sverige? 

Och ni som gått genom Grekland, har ni lyckats med era graviditeter?

trådskaparen Har tipsat om hotell men kommer inte åt länkarna. kan någon tipsa om ett hotell nära kliniken? Ifall man måste åka dit

• Altia

Hej 

Jag har två misslyckade försök via LC (äggdonation) och vet inte om jag ska göra fler. Har en hel del medicin över så hör av er. Vet hur svårt det varit att få medicinerna i Sverige så jag bunkrade upp, till ingen nytta. Har 1 intralipid också.

Kram till alla 

• Anonym (Nina)

Hej!

Jag är i valet och kvalet om jag ska gå via Dr Dimitri eller Fertilitetplus i Stockholm för immunologiska tester. Vet ngn av er om det går att ha kontakt med Dr Dimitrii och göra de flesta testerna från Sverige?

• Sohoka

Hej! 
    Jag bor i Malmö och har precis träffat Dr Dimitri. Är det någon som är från Malmö och kan ge tips på klinker eller läkare som kan hjälpa till med de undersökningar och blodprov som krävs på distans under tiden?

Tacksam för alla svar ❤️

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!