• Fru sjöström

Ni med pco som fött mer än ett barn, gick det lättare att bli gravid 2:a gången?

Har en dotter på 13 månader och har börjat planera ett syskon till henne och har börjat fundera över hur långt tid innan man måste börja försöka? 1:an tog ju lite tid på sig innan hon kom nämligen

• Svar på tråden Ni med pco som fött mer än ett barn, gick det lättare att bli gravid 2:a gången?
  • Lilith74

Jag undrar exakt samma så jag puffar lite...

• Fille04

En dum fråga kanske men vad är PCO??

• Fru sjöström

FJ04: En hormon sjukdom som gör det lite besvärligare att bli gravid.

Ingen som har fler än 1 barn????

• Fru sjöström

• Fru sjöström

• Peand

Beklagar men NEJ!!!
    Med nr 1 tog det bara 3 månader utan hjälp, visst inte ens att jag hade PCO då, men det hade jag visst. Vägde mindre då så det påverkade...
    Nr 2 tog 5 år innan han blev till. Hade gett upp hoppet och fick ingen hjälp såvida jag inte gick ner i vikt. Fixade det och hann aldrig få någon hjälp innan undret nr 2 blev till.

I mitt fall tror jag att vikten påverkade mina möjligheter att bli gravid. Men alla är vi olika.
    Ett stort lycka till sänder jag er alla!!

• Fru sjöström

Peand: Oj, 5 år känns väldigt lång tid!!

Jag som hade hört att det kanske skulle då lättare 2:a gången.............snyft!

• Peand

Fru Sjöström - Bara för att det tog sånn tid för oss innebär det ju inte att det behöver gör det samma för er! Har hört att man har lättare att bli gravid precis efter en graviditet, men vem tänker på det när man precis har fött
    Håller alla tummar jag har för er och hoppas att det sker snart.

• Fru sjöström

Peand: Nä man vet ju aldrig. Men lillan tog tid på sig att komma så liiiite orolig är man ju.
    Men jag tror att förutsättningarna att bli gravid är större för min del denna gång.
    Äter metformin som gör att jag får regelbunden äl.
    Ja ja, det är bara att hoppas på det bästa

• Lilith74

Vi försökte få barn i tre år. Jag gick ned 18 kg för att få behandling, och blev sedan gravid två gånger på tre behandlingar. Den första grav slutade i MA men den andra resulterade i vår underbara bebis. Jag undrar verkligen när man ska börja försöka få en till. Jag vill inte bli gravid NU men känner att vi kanske borde börja OM det ska ta tre år igen. Eller fem?

• kampa

Pojken blev till med hjälp av hormontabletter på andra försöket (fick reda på att jag hade PCO för att mensen aldrig kom). Nu har jag haft en mens sen jag slutade med p-piller (tog 47 dgr innan jag fick den) så det blir troligtvis tabletter igen...Vi väntar till våren. Har pratat med läkare och hon sa att det lättaste att (om man har pco) bli gravid är direkt efter man slutat med p-piller.

Nu hade vi bara tänkt att kolla om jag hade pco kvar så vi kör skyddat. Tyvärr så verkar det ju som om det inte blev bättre med graviditeten. :(

• dinnan

Jag har lyckats att få 3 barn trots PCO och nu är även den fjärde på gång, så visst finns det hopp, lycka till.

• basio

Ja! Jag har PCO och vår första son blev till efter 2½ års försök och med hjälp av Gonal-F injektioner (hormonsprutor som jag själv tog i magen). Han föddes i november 2004 i vecka 36+0 och är nu snart 15 månader. Jag fick tillbaka mensen efter bara fyra månader trots att jag helammade sonen och fick otroligt nog även ägglossning vilket jag inte haft spontan innan. På andra ägglossningen efter vår sons födelse så blev jag gravid med vår andra son, då var vår första 5,5 månader. Vår andra son föddes i vecka 36+4 och är nu fem veckor gammal.

En läkare sa till mig att det bästa botemedlet mot PCO är att bli gravid, men det är ju inte så lätt till att börja med. Men för många så förstår kroppen vad det handlar om när den väl har varit gravid en gång och fött ett barn. Nu blir det spännande att se om jag snart får tillbaka både mens och ägglossning efter den här förlossningen...

• pixel

Jag tänker hjälpa dig att putta!
    Jag undrar samma sak, vi fick vår son med hjälp av puregonsprutor och vill gärna ha ett syskon. Tyvärr har ingen mens synts till trots att sonen fyller ett år i mars, så nästa vecka har jag en tid hos gyn för att förhoppningsvis få nya sputor.
    Så hoppas att fler kan dela med sig av sina erfarenheter.

• Hoppetossan

Jag har PCO. Min första tjej föddes efter 2½ års försök. Det var på min 4 Pregotime kur. Efter hon föddes så hade vi oskyddad sex eftersom vi ville ha syskon så snart som möjligt. Men det blev inget av sig självt, så jag började med Pergotime igen och på tredje kuren blev jag gravid igen -med tvillingar! Men det är enäggstvillingar, så det beror inte på hormonerna... Så det skiljer 2 år och 1 månad på dem.

Lycka till

• Anonym (Ja)

Den här tråden är gammal men kanske andra söker ocg läser. Svaret är ja. Vi försökte ett år med ett missfall. När vi väl fick hjälp så behövdes det 3 kurer med pergotime/letrozol för att lyckas. Men de första kyrerna behövde höjas för att få en bra ägglossning och då tog det sig. Nästa barn så tog jag 2 tabletter direkt och blev gravid på första försöket och inga missfall. Tacksam. 
    Nu är jag 10 år äldre (37) så det ska bli intressant att se hur det går den här gången. 

• Anonym (Lätt vid normalvikt)

Jag har konstaterad pco(s) och varit gravid sju gånger som varit konstaterade på ultraljud, och blivit gravid väldigt lätt när jag haft normalvikt. Vid övervikt har det dröjt ca 10 månader. Det är det enda som påverkat mig. Vid andra graviditeten vet jag inte ens hur det gick till då vi hade kondom, men troligen var det försats eller precis när jag trodde att jag skulle ha mens. Välkommet var det i alla fall, vi hade ändå tänkt börja försöka snart. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Lätt vid normalvikt) skrev 2025-02-10 15:42:19 följande:

Jag har konstaterad pco(s) och varit gravid sju gånger som varit konstaterade på ultraljud, och blivit gravid väldigt lätt när jag haft normalvikt. Vid övervikt har det dröjt ca 10 månader. Det är det enda som påverkat mig. Vid andra graviditeten vet jag inte ens hur det gick till då vi hade kondom, men troligen var det försats eller precis när jag trodde att jag skulle ha mens. Välkommet var det i alla fall, vi hade ändå tänkt börja försöka snart. 

Intressant 😊 
    Vill du berätta mer om vad du räknar som övervikt? Och har du märkt problem pga övervikten i form av att det bara dröjt att bli gravid eller har du märkt det i att cykeln krånglar? 
    Går vi efter bmi så har jag ingen övervikt. 
    Däremot så väger jag numera 6 kilo mer än vad jag gjorde när jag fick mina 2 första barn för 10 år sen. 
    Tror du att det kan påverka trots att jag fortfarande ligger 3 eller 4 kilo under gränsen för övervikt? 
    Provade att vara utan ppiller några månader förra året och cykeln såg normal ut och jag såg äl-tecken och lh-stegring på stickan. 
    Kanske dum fråga men är nyfiken på hur mycket extrakilon kan påverka. Sen förstår jag att det är olika för alla 😊
Svar på tråden Ni med pco som fött mer än ett barn, gick det lättare att bli gravid 2:a gången?