Betala för barnens aktivitet?
Jag är ensamstående och min ex betelar för barnen. Undrar då om barnens aktiviter ingår i det eller man har rätt att ansöka om det också? Att man då delar på kostnaden iom att vi delar på vårdnanden med?
Jag är ensamstående och min ex betelar för barnen. Undrar då om barnens aktiviter ingår i det eller man har rätt att ansöka om det också? Att man då delar på kostnaden iom att vi delar på vårdnanden med?
Underhållet ska täcka det
Svaret jag fick ifrån FK när jag frågade exakt vad som ska täckas av underhållet, var att det ska täcka en del av de vardagliga kostnaderna som mat, tvättmedel, kläder och allt annat som blir dyrare iom barn och att det går åt mer av allt. Men stora utgifter som inköp av tex vinterkläder, aktiviteter och viss medicin inte ingår i beräkningen för underhåll.
Däremot har du ju aldrig rätt att kräva att den andra föräldern ska betala, men man kan ju fråga snällt.
Exakt man kan aldrig kräva men hoppas man har ett snällt ex
Men mamman har ju i regel hela barnbidraget också, det borde väl täcka en hel del?
Jag tänker att barnens aktiviteter inte är något som är nödvändigt för dem. Ävfen om det är nyttigt och roligt och bra på alla sätt och vis.
Förhoppningsvis tycker barnens far också att det är viktigt men jag tror inte att man kan ansöka/kräva. Här betalar jag själv för hockeyskola och all utrustning t ex, vi har delad vårdnad, pappan vägrar t o m att ta dit sonen, som ääälskar hockeyn. Så kan det gå.
Ylva - det känner jag igen. vi har som sagt med delad vårdande och allt ska gå efter hans villkor och han bryr dig inte om barnen det lilla minsta. den stora flickan blir sviken av honom om och om igen och det gör ont ett se.