• Anonym

Min sambo ska avliva två av katterna, jag vill inte....

Har hamnat i en mycket jobbig situation. 
    Jag och min sambo har fyra katter, och det har visat sig att han är allergisk nu. Inte jättemycket men så att han går omkring och nyser och snorar hela tiden, har svårt att andas ibland och behöver en inhalator vissa tillfällen. Han vill nu att vi går till veterinären med två av katterna, och behåller två tills vidare så får vi se sen hur det går då. Han säger att jag får välja de två jag vill ha kvar.

Så har nu valt att ta bort den äldsta (som är 5 år) och den långhåriga som jag tror orsakar mest problem för honom.. jag vill helst att vi ger bort dom istället till någon annan familj, men sambon vägrar, dels pga att den ena katten redan har flyttat två gånger innan han kom till oss, och dels för att han säger att han då skulle gå omkring och fundera hela tiden vad dom gjorde med katterna, om det var djurplågare osv.

Jag mår jättedåligt av det här. Förstår att vi måste göra oss av med dom, men det känns jättehemskt att avliva två friska katter. Känns som att jag ska mörda någon.. Till saken hör så är jag vegeterian och är emot att avliva djur (om det inte finns nån vettig anledning till det då, typ att dom är sjuka).

Jag gråter varje dag som går och sambon säger att när han får lön så blir det att beställa tid till veterinären. Jag har magont av det här och vet att jag kommer att gå omkring med en skuld resten av livet om det här får hända. Vad ska jag göra? Det går inte att övertala sambon. :'(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-18 17:52
    Jag har nu bestämt mig för att lägga ut annons på katterna och verkligen ge allt för att hitta ett bra hem åt dom.

Jag ska dock göra detta utan min sambos vetskap, för han säger att han inte kan acceptera att dom hamnar nån annanstans. Av nån konstig anledning så får han mer dåligt samvete av att ge bort dom än att avliva dom. Jag vet, det låter helt stört.

Jag kommer iaf att göra mitt bästa för att hitta ett nytt hem åt dom, oavsett vad han säger. Så får vi se sen. Han är väldigt bestämd och går inte med på något annat än avlivning. Han har ingen vettig orsak till det mer än att han tror att den äldsta katten skulle må dåligt att hamna hos nån annan då han är van vid oss, och att den andra katten redan har flyttat och att det är djurplågeri att låta honom flytta igen.

Jag vet att det är helt stört men jag kan inte bara flytta härifrån, jag är gravid också och det är inte så lätt att bara ta katterna och sticka.. jag har dock sagt att jag funderar på att flytta för att jag anser att det är mord att låta avliva, det avfärdar han med "sluta nu, ge dig för fan" och att jag isåfall inte älskar honom för då hade jag gjort som han ville.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-19 18:42
    Jag talade med sambons pappa igår, och han visste lustigt nog om en familj på landet som gärna skulle ta emot en katt. En barnfamilj som haft flera katter förut och kattälskare av högsta slag.

Det är dock i en annan stad, så om vi ska ge bort en av katterna, så blir det så att han måste fara redan imorgon (för det är då sambons pappa ska dit). Så det är vår långhåriga misse som ska fara imorgon.

Har även pratat med mamman i familjen dit han ska flytta, och informerat om skötsel m.m med tanke på att han behöver borstas rätt ofta, men dom hade haft flera långhåriga katter innan och visste om detta. Jag sa även till henne att om dom tar emot honom nu, så ska dom ha i åtanke att det är i kanske 15-20 år till som han kan leva (han är 2 år) och att jag inte vill att han ska säljas igen om något år. Det visste hon om och tyckte samma som mig där. Hon sa även att hon kan höra av sig med jämna mellanrum om hur han har det där, det kändes jättebra att höra.

Men självklart så är det jättejobbigt ändå och jag kommer att sakna honom rejält mycket.. min sambo vet även om detta och han sov i bilen inatt för att han är sur, nu tjatar han om att "men den andra katten, han ska bort iaf" men jag ska självklart försöka att hitta ett lika bra hem åt honom också, det förtjänar han, struntar i vad min sambo säger. Jag tänker inte låta någon av katterna gå döden till mötes, så är det bara. Känns som en lättnad iaf att vår ena misse förmodligen kommer till ett bra hem (sambons pappa känner denna familjen, så han vet vad för människor det är).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 01:50
    Kan meddela att min sambo nu har gett sig av, vet inte vart och vet inte när han kommer tillbaka. Han sa att han är förolämpad och mår dåligt för att han anser att jag väljer katterna före honom, han sa att han inte kan lita på om jag verkligen älskar honom. Så han sa att han lika gärna kan hålla hus nån annanstans tills vidare så jag får mig en tankeställare..

är helt chockad, han har aldrig betett sig såhär tidigare, han känns som en annan person. Han brukar vara raka motsatsen. Han är helt likgiltig när jag försöker ringa och slår av, svarar inte på sms eller något. Har varit jätte ledsen och skrivit det till honom, men han svarar inte på något.

Sen idag skrev han ett sms om att han behövde en grej här hemifrån och undrade om jag kunde lämna den i en påse på dörrhandtaget, så han kan hämta den, för han vill inte träffa eller prata med mig. sen när jag skrev om när han kommer hem, varför han inte vill prata igenom det här osv, så svarade han att han bara hörde av sig för han behöver den här grejen.

Har bönat och bett honom att svara mig, och prata med mig, men får inget svar.. :( Vet inte varför jag skriver det här.. :(

• Svar på tråden Min sambo ska avliva två av katterna, jag vill inte....
  • Ineedanick

erkänn att du tog tillbaka honom!

• ELHU
    Ineedanick skrev 2012-01-30 11:06:06 följande:
    erkänn att du tog tillbaka honom!

Den känslan har jag med... för innan skrevs det ofta på FL och fick "stöd"...
  • Ineedanick

mmm, nu har det varit tyst ett tag så antagligen är killen tillbaka och alla katter döda..utan hans favvo då..

• Vicha

Kanske TS gått vidare och flyttat med alla
    katter någonstans där hon trivs!....
    hoppas hoppas

• goddess

Jag hade nog gjort mig av med sambon om han betedde sig så där och  behållt katterna istället.Vilken jäkla typ.

• en blind vän
    goddess skrev 2014-02-27 14:26:36 följande:
    Jag hade nog gjort mig av med sambon om han betedde sig så där och  behållt katterna istället.Vilken jäkla typ.
    Nä karlar som är allergiska mot Katter är ju inget att ha.

För det var väl det som var frågan från början?
    ,--O-O
  • Knota
    en blind vän skrev 2014-02-28 11:34:02 följande:
    Nä karlar som är allergiska mot Katter är ju inget att ha.

För det var väl det som var frågan från början?
    Nej, frågan var att han ville avliva två av katterna och vägrade omplacera dem.
  • en blind vän
    Knota skrev 2014-02-28 12:23:19 följande:
    Nej, frågan var att han ville avliva två av katterna och vägrade omplacera dem.
    Varför ville han avliva dom?
    ,--O-O
  • Knota
    en blind vän skrev 2014-02-28 12:28:01 följande:
    Varför ville han avliva dom?
    Har du inte läst inlägget?
  • Fanny b
    Anonym skrev 2012-01-24 22:57:39 följande:
    Har bestämt mig för att lämna honom nu. Svårt beslut men jag tror att det lönar sig i längden. Talade med honom tidigare idag och han ville komma hem. Jag sa att jag vill ha någon dag på mig att tänka. När jag sa att jag behövde betänketid så fick han panik, bönade och bad och sa förlåt.. det gjorde ont inom mig men jag tror att jag har fattat rätt beslut nu. Sen får man se hur det blir i framtiden, men just nu vill jag inte leva med honom för jag tycker att han har betett sig så elakt och har sett en annan sida av honom som jag definitivt inte kan acceptera...

Jag tror också du tog rätt beslut. Att han sa förlåt efter du sagt detta kan vara ett spel från hans sida, om han säger förlåt, så ger du efter, sedan kan han vid behov upprepa samma beteende igen emot dig.
  • VickyHurtig

Det är bra, TS! Visa att han inte kan trampa på dig. Jag tror också som långa redan skrivit att han bara vill försöka utöva sin makt över dig ang katterna. Låt honom inte lyckas med det. Tror sjutton att han är nervös nu. Han riskerar ju att förlora dig. Jag tror att det är viktigt för din framtid att du inte ger dig nu, utan står på dig. Eftersom du står på lägenheten samt har störst behov av den är det han som ryker. Om du sedan väljer att ge honom en till chans är upp till dig. Men hur som helst ska du absolut inte dansa efter hans pipa. O förresten - grattis till bebben i magen. Lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra.

Svar på tråden Min sambo ska avliva två av katterna, jag vill inte....