• lajos

4-åring som kissar på natten...

Min son blev 4 för ett par månader sedan. Han var blöjfri o torr på dagarna sedan innan sommaren o blöjfri på natten någon månad innan han fyllde år.

På nätterna hör man han ligga o gnälla i sitt rum o då vet man att han är kissnödig. Jag har tagit upp han innan men har inte gjort det i två nätter nu utan ropat till han att om han behöver kissa går han upp o gör det. Men nähä då...dessa två nätter har han kissat i sängen.

Man blir ju så frustrerad!! Detta är ju inte varje natt som han gnäller men ändå...

Hans förklaring är att han inte hinner, att han inte orkar gå ur sin säng.

Hur ska jag göra????

Han känner ju att han är kissnödig så det ska ju inte behövas ha blöja! (Vilket han också totalvägrar!!!)

Min tanke för kommande natt är att jag går in till han o säger till han men att jag inte rör han eller hjälper han. Så att han fattar att han måste göra det själv!

Kan det funka tro??

Någon som har andra tips??

• Svar på tråden 4-åring som kissar på natten...
  • Pickeli

Men herregud är 4 år! Hjälp honom till toaletten!! Till slut så behöver han inte kissa på nätterna längre och då är problemet löst.

Se till att alltid kissa innan sänggående och inte så mycket vatten på kvällarna!

Google it!
  • vittra

Men snälla du, han är 4 år! Och blev nyligen torr på nätterna! Vad i hela friden är så svårt med att hjälpa honom?! Det är väl en självklarhet?! Du har alldeles för höga krav på honom att klara saker själv, så svårt är det faktiskt inte att hjälpa honom att kissa och sedan är problemet ur världen. Ska du tvinga honom genom maktkamp att istället börja kissa ner sängen varje natt? Din idé är usel.

• Lind a

För höga krav... Mina barn är 3 och 5 men har sedan 2,5 års ålder varit torra på nätterna och alltid gått upp själva och kissat och sedan lagt sig själva. Klart en 4 åring ska kunna det!!

• Lind a

Fast hade jag varit i din sits ta hade jag hjälpt honom!!!

• Coyote

Vad är problemet? Du får väl masa dig ur sängen och hjälpa honom?!

• Åskan

När min son var 4 år så kissade han i blöja på nätterna. När han var 4,5 slutade han med nattblöja, men vi tog alltid upp och kissade honom innan vi la oss. Nu när han är 5 går han upp och kissar själv, men han kommer alltid till oss först. Så följer vi med honom och kissar och sen följer vi med honom t sängen o säger god natt... Stressar ite fram nånting, han får ta det i sin takt.

• vittra
    Lind a skrev 2012-01-19 09:15:33 följande:
    För höga krav... Mina barn är 3 och 5 men har sedan 2,5 års ålder varit torra på nätterna och alltid gått upp själva och kissat och sedan lagt sig själva. Klart en 4 åring ska kunna det!!
    Nej jag tycker då rakt inte att det är självklart, särskilt som han bara varit torr ett par månader! Dessutom undrar jag hur du å ena sidan kan skriva att det är självklart och å andra sidan skriver att du skulle hjälpt barnet i TS fall. Vi hjälper fortfarande vår 4-åring på nätterna ibland, trots att hon varit torr i över 2½ år. Ser absolut inget konstigt i det, vet själv hur tung man är i kroppen på natten om man vaknar och ibland är hon knappt vaken ens. Det är antagligen inte TS grabb heller, eftersom han kissar i sängen.
  • Lind a

Det jag menar är att en 4 åring borde kunna det själv, men skulle jag ändå gå in till barnen skulle jag inte stå bredvid utan naturligtvis hjälpa till!! Mina ropar inte ens, de går bara upp på toan och sen i säng. Men skulle de ropa skulle jag givetvis gå dit!!

• VeraVera

Min tjej på 4 år var torr på nätterna ett par månader innan hon fyllde fyra, sen från ingenstans började hon kissa i sängen nästan varje natt, så vi började med att vi tog upp henne och satte henne på toaletten innan vi själva gick och la oss. Det slutade vi med för ca 1,5 månad sen och nu lika plötsligt som det började så är hon torr igen,,,det kanske är en vanlig period som 4-åringar går igenom? Jag partade med BVC om det och dom undrade om det hade hänt något i hennes liv som tex att vi skulle gått isär eller att någon dött...men något sånt har vi inte haft så dom visste ine vad det kunde bero på...

• lajos

Men grejjen va ju att han klarat det innan utan problem. Att detta kom nu i veckan.... va därför jag bad om råd!! Självklart att jag hjälper min son men vill ju även lära han att klara av att gå upp själv när han behöver o inte gnälla....

Men ni får det att låta som om jag är världens sämsta mamma som inte hjälper min son. Folk på FL (de flesta iaf!!) vänder o vrider på saker så man får ju ingen hjälp!

Men skönt att det finns så många perfekta mammor som gör allt rätt heeeela tiden o vet så himla bäst!

• vittra

Om han gör det själv i vanliga fall så är det väl ännu tydligare att det finns en anledning till detta nu..? Han kanske inte mår bra? Kanske sover oroligt, drömmer etc. Man får ju räkna med den här typen av svängningar med allt möjligt, under hela uppväxten. Då måste man ju tillmötesgå barnet, inte köra över honom så som din idé skulle innebära. Otroligt kränkande förövrigt att gå dit men vägra röra honom. Ja det var en dum idé, men alla gör fel och/eller tänker fel ibland. Det handlar inte om att vara någon slags perfekt mamma, det handlar om ödmjukhet och respekt.

• lajos

Vägra röra va ju o ta i det va väl er att liksom inte lyfta ner han från sängen utan mer att jag skulle väcka han o sen fick han gå ner själv från sängen o till toaletten....

Svar på tråden 4-åring som kissar på natten...