• Sockersmulan

Kan hon heta Inga?

Hej.
    Vi behöver er hjälp med namnvalet till vår dotter. Vi har funderar nämligen på om hon ska heta Inga. Vi tycker det är ett gammalt, fint och "mjukt" namn som ändå verkar vara ovanligt på bebisar idag. Samtidigt är det lite udda och kan ge en del knasiga associationer.

Så vad tycker ni? Skulle bli jättetacksam om ni skriver vilka associationer ni får till namnet, både positiva och negativa. Eller andra synpunkter på namnet Inga.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kan hon heta Inga?
  • DenNamnbitne

Ligger det an på det "tokiga" i namnet: Inga har slagit sig, osv så tycker jag inte att ni ska bry er om det då ni tycker att det är mjukt, gammalt och fint. Jag tycker att Inga är vackert och folkligt. Exeptionellt ovanligt idag är det också- trots att alla känner till det- så det är ett ganska perfekt namn faktiskt. Det "tokiga" med namnet är bara en kul knorr. Lycka tillSolig

• Vulpecula

Ja! Det var första halvan av min farmors namn, och jag tycker det är fint. Jag tror inte att folk får så mycket knasiga associationer, eftersom det ju ändå är ett så etablerat och vanligt namn (fast i en annan åldersgrupp då).

• sys
    Vulpecula skrev 2012-01-19 15:34:41 följande:
    Ja! Det var första halvan av min farmors namn, och jag tycker det är fint. Jag tror inte att folk får så mycket knasiga associationer, eftersom det ju ändå är ett så etablerat och vanligt namn (fast i en annan åldersgrupp då).
    Äsch, titta på alla barn som föds idag, de heter samma sak som barnen som föddes för 100 år sedan ungefär. Men om man råkar hitta ett namn som inte så många börjat använda ännu så får man konstiga blickar :P
    we begin our lives when we die
  • von Brev

Först tänkte jag - nej!!!
    Men sen när jag ser det i skrift är det ganska fint. Inga. Tyvärr har uttalet med hårt g smugit sig in i mitt huvud, vilket är asfult. Tänker tyskar eller amerikaner uttala namnet Inga eller Ingrid.
    Men nu är vi svenskar och Inga är faktiskt ganska fint. Kör på det, tycker jag!!

• Frankofilen

Det är ovanligt, klassiskt och helt ljuvligt! Jag röstar på Inga. Det är superfint. Jag hade det på min lista men jag fick en Idun. Skrattande

• IsDimma

det är ett fint namn  

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • susannapanna

Jag gick i skolan med en tjej som hette Inga, så för mig är associationerna tydliga: söt överklasstjej. Inte alls nån gammal tant. Jag skulle LÄTT kunna döpa en framtida dotter till Inga.

• maxiander

Jättefint namn jag själv också har som en liten favorit om jag skulle få en dotter :) Gamla namn kommer ju igen, tycker också att det är lite trist om alla barn ska heta samma sak.

• von Brev
    susannapanna skrev 2012-01-19 18:17:16 följande:
    Typ

Ingen nära vän alls, men jag tycker namnet passar på en ung tjej just för att jag vant mig vid det.

Har du också bott i Eskilstuna?
    Nä, men kände en som gick på Handels i Stockholm. Tycker namnet står för allt =)
  • Catbride

Jag tycker Inga är jättegulligt! Vi har en nyfödding här i kvarteret som heter det! Passar henne perfekt!

• Linneadårå

Jag tycker Inga är ett mycket fint namn. Det är kul att de lite äldre namnen kommer tillbaka Glad

• AngelWithoutWings

Gör inte så det blir som min bror's fröken bara, hon hette Inga Krona Skrattande ^^

• Anais

Superfint, verkligen! Som du sager, mjukt och klassiskt. Dessutom latt att uttala, stava och funkar helt okej internationellt! Thumbs up!

Svar på tråden Kan hon heta Inga?