• Anonym (today)

Ta del av barnens journaler?

Får vi biologiska föräldrar ta del av barnens journaler?
    Lvuade barn och vi vill kunna ta del av deras journaler.

Jag vet att vi har den rättigheten...men soc försöker slingra ur och slippa ge dem till oss.
    Kom ett långsamt ja till svar... Dom sa ,vi måste gå igenom dom och ta bort sånt som ni inte får se....Har väntat i ett halvår att få dessa journaler!

• Svar på tråden Ta del av barnens journaler?
  • Anonym (today)
    JA77 skrev 2012-01-19 21:00:10 följande:
    Antagligen för att man vill skydda dina barn, det går först.
    Så sa inte juristen---man får inte förhala med anteckningar som vi har rätt till.
  • Anonym
    Anonym (today) skrev 2012-01-20 10:07:37 följande:
    Så sa inte juristen---man får inte förhala med anteckningar som vi har rätt till.
    Nej man får inte förhala och Ja så länge ni är vårdnadshavare har ni all rätt till info!
    Bara för att ett barn har ett lvu innebär det inte per automatik att föräldern är en farlig galning som måste hållas isär från sitt barn och all info om det!
    Ja du har rätt att ta del av både vårdens soc och skolans anteckningar så länge du är vårdnadshavare!
  • Anonym (today)
    Anonym skrev 2012-01-20 10:34:47 följande:
    Nej man får inte förhala och Ja så länge ni är vårdnadshavare har ni all rätt till info!
    Bara för att ett barn har ett lvu innebär det inte per automatik att föräldern är en farlig galning som måste hållas isär från sitt barn och all info om det!
    Ja du har rätt att ta del av både vårdens soc och skolans anteckningar så länge du är vårdnadshavare!
    Jo det är ju så...men jag får JAGA socialen. Ingenting händer.
  • Anonym
    Anonym (today) skrev 2012-01-20 10:40:04 följande:
    Jo det är ju så...men jag får JAGA socialen. Ingenting händer.
    Det är ju tyvärr en annan sak men du har i alla fall rätt till all info:)
    Det går/är tillåtet och faktiskt bra att följa sitt barns mående och utveckling trots att det är placerat!
  • Anonym (today)
    Anonym skrev 2012-01-20 10:43:02 följande:
    Det är ju tyvärr en annan sak men du har i alla fall rätt till all info:)
    Det går/är tillåtet och faktiskt bra att följa sitt barns mående och utveckling trots att det är placerat!
    Ja eller hur...och det är min tanke. Att få läsa i lugn o ro..det som jag har rätt till. Trots att denne e placerad så vill jag som mamma veta.
  • JA77
    Anonym skrev 2012-01-20 10:34:47 följande:

NEJ - inte om man bedömer att barnen kan fara illa.
  • Sweet life

Du har rätt till infon, men det betyder inte att du har automatisk rätt till ALL info!

• Anonym (today)
    Sweet life skrev 2012-01-20 11:41:18 följande:
    Du har rätt till infon, men det betyder inte att du har automatisk rätt till ALL info!
    Ja det framkommer redan i tråden...
  • Sweet life
    Anonym (today) skrev 2012-01-20 11:50:06 följande:
    Ja det framkommer redan i tråden...
    Absolut, men sen är det också så att det kanske finns många ärenden om samma sak. och ska man gå igenom alla journalhandlingar kan det ta tid... Allt beror på arbetsbelastning helt enkelt. Men det enklaste är ju att ringa och stöta på..
  • Anonym (today)
    Sweet life skrev 2012-01-20 11:51:51 följande:
    Absolut, men sen är det också så att det kanske finns många ärenden om samma sak. och ska man gå igenom alla journalhandlingar kan det ta tid... Allt beror på arbetsbelastning helt enkelt. Men det enklaste är ju att ringa och stöta på..
    Ringde redan i somras till enhetschefen som i telefon LOVADE att skicka dom. Nu är det jan 2012.
  • Anonym (today)

Sen ringde jag häromdan till vår handläggare som blev konstig i telefonen...istället för att bara svara JA JAG SKA SKICKA DOM så fort jag kan.....

• Anonym

Men vilka journaler är det du ska ha ut? Gäller det sjukvården är det bara att knalla dit med ett brev om att du vill ha ut journalen så SKA de ge den till dig (kan ta någon dag för att en läkare ska skriva på) 

Svar på tråden Ta del av barnens journaler?