• Dido

Mässling bebis thailand

Ni som rest med barn under nio månader till Thailand och som därmed inte kunnat vaccinera mot mässlingen, hur har ni resonerat? Supertacksam för svar!

• Svar på tråden Mässling bebis thailand
  • evaoregon
    latscho skrev 2012-01-22 09:39:34 följande:
    Vi åkte med min dotter när hon var 9 månader och vi vaccinerade henne mot mässlingen innan. Eftersom att hon fick den tidigare fick hon ta den igen när hon var 18 månader...ett tips bara om man är orolig!
    Hur funderade ni angående dengue feber? 
  • Dixie
    Vi åkte med min dotter när hon var 9 månader och vi vaccinerade henne mot mässlingen innan. Eftersom att hon fick den tidigare fick hon ta den igen när hon var 18 månader...ett tips bara om man är orolig!
    fast man kan inte ge det till barn under 9 mån.............
  • evaoregon
    Dixie skrev 2012-01-22 21:31:38 följande:
    fast man kan inte ge det till barn under 9 mån.............
    Jo, precis.
    Vi åkte med min dotter när hon var 9 månader och vi vaccinerade henne mot mässlingen innan.
    TS frågar om barn UNDER 9 månader...
  • resemamman

Vi har rest med ovaccinerade (mässling) barn till Thailand. Lätt val, i Thailand är vaccinationsstatistiken ungefär samma som här hemma, faktiskt lite högre vissa år. Dvs fler barn i Thailand vaccineras mot mässling än här hemma... så risken att smittas på ett köpcenter i Sverige är nog lika stor som att smittas på en strand i Thailand. Dock är flygresan/flygplatser säkert en något högre risk. 

Dengue nämns i tråden, och det är en hemsk sjukdom som kan drabba alla resenärer (och lokalbefolkning) som det tyvärr inte finns vaccin mot ännu. Den är ju inte åldersrelaterad, så är man orolig för Dengue så ska man aldrig åka till dengueområden, oavsett hur gammal man är (många fler ställen än bara Thailand är drabbade). Det är farligt att leva... 

• evaoregon
    resemamman skrev 2012-01-23 10:51:49 följande:
    Dengue nämns i tråden, och det är en hemsk sjukdom som kan drabba alla resenärer (och lokalbefolkning) som det tyvärr inte finns vaccin mot ännu. Den är ju inte åldersrelaterad, så är man orolig för Dengue så ska man aldrig åka till dengueområden, oavsett hur gammal man är (många fler ställen än bara Thailand är drabbade). Det är farligt att leva... 
    Barn under 12 år har större risk att drabbas av den dödliga formen av dengue feber och Thailand är ett av de länder som är värst drabbat av dengue (se kartan i länken nedan). 

• accept
    evaoregon skrev 2012-01-23 18:10:26 följande:
    Barn under 12 år har större risk att drabbas av den dödliga formen av dengue feber och Thailand är ett av de länder som är värst drabbat av dengue (se kartan i länken nedan). 

bara en rapport, det blir new york för oss istället! där har jag varit många gånger tidigare, så det känns bra
  • evaoregon
    accept skrev 2012-01-24 07:04:38 följande:
    bara en rapport, det blir new york för oss istället! där har jag varit många gånger tidigare, så det känns bra
    Det blir säkert bra!  Glöm inte att kolla om hotellet har vägglöss (bedbugs), men det kan man enkelt göra på nätet.  Tyvärr  är vägglöss ganska vanliga i just NYC nuförtiden.  bedbugregistry.com/
  • hajna
    accept skrev 2012-01-21 20:12:14 följande:
    Ska tilläggas att just nu är det en stor mässlingepedemi även i Europa, så det är ingenting som säger att man är skyddad här hemma ändå, och det finns ju självklart många andra sjukdomar, men eftersom det var mässling som togs upp här väljer jag att skriva min åsikter angående just den sjukdomen.
    net, där har man ett antal gånger på sista tiden kunnat läsa om mässlingutbrott, och dödsfall till följd av sjukdomen. 
    Du skriver klokt, accept.

Vill bara tillägga att det ju lyckligtvis är många som väljer att vaccinera sina barn här i Sverige, vilket gör att vi nog inte kommer att få några mässlingsepidemier här. Förutom bland de grupper som inte vaccinerar, t ex antroposoferna.

Vi har haft ett betydligt större antal fall av mässling än vanligt de sista åren, vilket i princip bara är importerade fall från Europa, men inga epidemier i Sverige. Detta gör att spädbarn här i Sverige inte löper någon större risk att få mässlingen. Låt oss hoppas att föräldrar även i fortsättningen väljer att vaccinera. 
  • Smilla75

Risken  i Thailand är inte högre än i Sverige, alla vaccineras där. Vi har åkt med alla våra tre till Thailand när de var små och ovaccade.

• Svärdlilja

Fast jag tänker såhär att om man får mässling i Sverige får barnet korrekt vård skall du få vård utomlands vet man ju inte alls kvaliten, hur man hittar vården, du riskerar att få med multiresistenta bakterier med hem, i synnerhet barn som är extra känsliga. Visst finns chansen att smittas även i Sverige men konsekvenserna av sjukdomen borde kunna lindras bättre här...

• evaoregon
    Svärdlilja skrev 2012-01-26 22:56:10 följande:
    Fast jag tänker såhär att om man får mässling i Sverige får barnet korrekt vård skall du få vård utomlands vet man ju inte alls kvaliten, hur man hittar vården, du riskerar att få med multiresistenta bakterier med hem, i synnerhet barn som är extra känsliga. Visst finns chansen att smittas även i Sverige men konsekvenserna av sjukdomen borde kunna lindras bättre här...
    Jag håller med.  Det är alltid extra jobbigt att bli sjuk utomlands även om man är i ett land med bra sjukvård.  Det kan också bli strul med hemresan då man knappast kan åka hem med ett barn som har mässlingen. 
  • resemamman
    Svärdlilja skrev 2012-01-26 22:56:10 följande:
    De gånger vi uppsökt sjukvård med våra barn i Thailand har vården varit mycket mer professionell, snabbare och bättre än de gånger vi träffat läkare hemma... Även språkligt har det funkat utmärkt, alla läkare vi träffat har talat perfekt engelska.
  • Smilla75
    resemamman skrev 2012-01-27 08:13:57 följande:
    De gånger vi uppsökt sjukvård med våra barn i Thailand har vården varit mycket mer professionell, snabbare och bättre än de gånger vi träffat läkare hemma... Även språkligt har det funkat utmärkt, alla läkare vi träffat har talat perfekt engelska.
    Instämmer, det är ju en helt annan nivå på de internationella sjukhusen i Thailand än här i Sverige.
    Mässling hade varit min minsta oro, sedan finns det ju andra tropiska sjukdomar. Av mina tre som varit i Thailand innan nio månaders ålder har alla dragit på sig något såsom rejäl magsjuka, långvarig feber mm. Å andra sidan har vården varit god och de har tillfrisknat utan problem. Då har vi varit där längre tid. Hade vi varit hemma under vintern hade de väl fått magsjuka och RS så det kvittar nog.
Svar på tråden Mässling bebis thailand