• FruCullin

Varför vägde er nyfödda över 5 kg?

Skulle gärna vilja dela lite erfarenheter med er som också fött barn över 5 kilo och gärna veta varför? Alltså om ni fått någon förklaring till varför bebisen var så stor? Och visste ni innan förlossningen att bebis skulle vara stor? Och framför allt - hur stor var nästa bebis? Och vilka extra kontroller gjordes vid graviditet nr 2 och hur gick den förlossningen?

I mars kom vår son till världen med akut kejsarsnitt efter 30 timmars värkarbete, 8 sugklocksförsök och yttrepress. Döm om vår förvåning när läkaren utbrister vid operationsbordet: "det var ju inte konstigt att han inte kom ut, när han är i storlek med en fem veckors baby!"

Sonen vägde 5150 gram och var 56 cm lång. Född i vecka 41 + 0. Bm på mvc blev chockad när jag ringde och berättade detta. Hon hade inte anat något. Och inte vi heller. Jag vägde 2800 gram och min man 4100 gram när vi föddes. MEN nu i efterhand har vi följande "fakta":

# Min mans farmor vägde mer än fem kilo när hon föddes och min pappa vägde 4500 gram, kan det spela roll?
    # Moderkakan vägde nästan dubbelt så mycket som "normalt", tre navel kärl och därmed bra näringsföde?
    # Kan min viktuppgång på 30 kg spela roll? Är normalviktig annars.
    # Glukosbelastning gjordes en gång och blodsockret var normalt, kan jag ha fått graviditetsdiabetes i slutet?

Läkarna har inte kunnat hitta "orsaken" utan bara konstaterat att "vissa kvinnor är helt enkelt gjorda fär att föda stora barn." Vet inte riktigt om jag köper den förklaringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-22 20:11
    Tusen tack alla ni som svarat på mitt inlägg! Jätteintressant att läsa om era erfarenheter!
  • Svar på tråden Varför vägde er nyfödda över 5 kg?
  • Halländsk jänta

Fru Cullin : jg var på överburenhets kontroll 3 dagar innan han satte igång och ville ut . Där säger dem att de är en stor bebis som väger mellan 3600-4300 kg .. Men hela tiden snacket om "att en stor bebis kommer också ut" .. Jo det gjorde han, med ett akut snitt efter 6 försök med sugklocka .. Jag utvecklade sen grav diabetes . Han vägde 5400 kg när han kom ut .

• Gladskit

Jag hade ungefär en likadan upplevelse som du, förutom sugklockan. Så långt kom vi aldrig. Däremot blev det segt och långdraget så när inget hänt på 18h trots max dropp i flera timmar blev det akut snitt. Varpå 5060g bebis tittade ut. Min barnmorska var också förbryllad för mitt SF-mått hade inte gett någon misstanke alls om stor bebis eller att det hade varit läge att göra ett tillväxt-ultraljud tex.

Min son föddes på dag 42+1. Jag gick upp 14kg under graviditeten och hade inte grav-diabetes. Jag själv vägde ca 3,5kg när jag föddes, likaså min man. Ingen har fått så här stora barn i vår släkt någonsin. Däremot verkar jag och min syster ha startat en ny trend nu för hennes första barn vägde 4,7kg (och hon gick inte ens över tiden!). Vår teori är att vi får stora barn för att vi är långa själva. Bebisarna har liksom utrymme att växa uppåt om man säger så. Vi är inte överviktiga på något sätt men det är det enda vi kommit fram till

• LinnV

Min son vägde 5135 g, 54 cm lång. Han föddes 39+4. Dottern vägde bara 3640 g så ingen hade väntat sig en så stor bebis. På TUL (pga massa förvärkar) trodde de han skulle väga 4400 g. Ingen har en aning om varför han blev så stor, jag är liten (bara 160 cm kort). Sockret såg bra ut och jag behövde aldrig göra någon glukosbelasting. Förlossningen gick jätte snabbt och problemfritt. Men hade det varit första barnet hade det blivit akutsnitt sa de!

Jag vägde 4460 g och pappan runt 2500 g i v. 37 när han föddes. 

• LinnV

Gick föresten upp 24 kg, men med dottern gick jag upp 25 kg..

• Sarisan

tjoho kikar inte här oxå.

Fick en dotter i augusti 08 som var 5290 g och 56 lång.. fick henne på v41+4...  gick up ca 20 kg totalt ingen diabetes...  förlossningen satte igång av sig själv men öppnade mig nästan ingenting och blev snittad till slut.

Fick nu i juli våran andra dotter, på 38 + 4, även denna gång startade förlossningne av sig självt, men inget snitt och fick en flicka å 3860g. Var på TUL pga första dotter i vecka 36 tror ja, och hon uppskattades till 4300 vilket var normalt. Gjorde över glukosbelastning under gravidien och de visade inget. Gick upp över 30 kg med tvåan..

Så inget behöver ha något samband eller förklaring så är det ibland bara :)

• charlie och novas mamma

Roligt tråd! Va konstigt det kan bli och va olika det kan vara, intressant! För mej krymper barnen hela tiden.. 

Första sonen föddes på BF+15 med akut snitt efter en långdragen förlossning och krystvärkar som inte ville komma. Hade en ENORM mage och gick upp 20 kg i vikt. Han vägde 4538 g och var 56,6 cm lång huvudomf 38. 

Inför andra bebisen fick jag föra glukosbelastning för att utesluta det då sonen var rätt stor. På BF - 4 efter en normal snabb förlossning föddes en flicka som legat i en liten mage och en mamma som gått upp endast 5 kilo. Hon vägde 3704 g och var 52 cm lång, huvudomf 35.

Inför tredje bebisen gjordes oxå en glukosbelastning för att utesluta det ännu en gång pga av stort första barn. Hade en mage som var mitt i mellan första och andra magen i storlek och BM trodde på en 4 kilos bebis då hon kändes större än andra barnet tyckte hon. Blev lite nervös måste jag erkänna! På BF + 11 gjorde jag UL för överburenhets kontroll och hon uppskattade det till en liten bebis på ca 3400 g. På BF + 12 föddes en liten tjej på 3416 g och var 48 cm kort, huvudomf 34. 

Ingen vet vaför första var så stor.. Ingen direkt utredning gjordes dock heller. Men så lustigt! Mitt tredje barn vägde lika mycket som mitt första vid 2 månaders kontrollen hehe  

• FruCullin
    VitaVera skrev 2012-01-21 00:12:41 följande:
    Vår son vägde 5020 g, född på BF+16. Förlossningen satte igång av sig själv och han föddes utan problem. Men jag blev helt ställd när han kom upp på min mage: "Ska de vara så här stora?!!" Vi hade ingen aning om att det var en Dunderklump som låg där inne, jag gick upp 14 kilo från mina vanliga 65 (171cm lång) och hade verkligen inte en stor mage. Förstår inte var han gömde sig. Och moderkakan var ju lika stor som bebisen. Min BM nästan bad om ursäkt i efterhand för att hon missat storleken, men vem kunde anat, sockret var ok hela graviditeten. Och som sagt; förlossningen gick bara bra. Men nån "förklaring" fick jag inte. Har dock funderat en del på hur det blir med barn nr 2, lite läskigt faktiskt.
    Ja, det är verkligen märkligt det där. SItter också och tänker på hur det ska bli med nummer 2. Det sägs ju att tvåan är större... Men jag har blivit lovad TUL och tätare kontroller av sockret till nästa gång så jag hoppas att det inte blir likadant som med förra förslossningen.
  • FruCullin
    Halländsk jänta skrev 2012-01-21 08:16:26 följande:
    Fru Cullin : jg var på överburenhets kontroll 3 dagar innan han satte igång och ville ut . Där säger dem att de är en stor bebis som väger mellan 3600-4300 kg .. Men hela tiden snacket om "att en stor bebis kommer också ut" .. Jo det gjorde han, med ett akut snitt efter 6 försök med sugklocka .. Jag utvecklade sen grav diabetes . Han vägde 5400 kg när han kom ut .
    Jag blev så förbannad efter förlossningen när läkaren kläckte ur sig: "det finns faktiskt dom som föder barn på 5,5 kg UTAN problem. Det bästa för barnet är att komma ut vaginalt!" Jaha, men min son fick full apgar och skrek direkt efter snittet men hade ont, blåmärke och en stor vätskeansamling under huden på huvudet efter att de försökt dra ut honom vaginalt... Jag tänker inte prova föda en bebis på 5 kg vaginalt igen.

Hur mådde din son efteråt? Tänker på sugklockan.
  • FruCullin
    charlie och novas mamma skrev 2012-01-25 23:29:40 följande:
    Roligt tråd! Va konstigt det kan bli och va olika det kan vara, intressant! För mej krymper barnen hela tiden.. 

Första sonen föddes på BF+15 med akut snitt efter en långdragen förlossning och krystvärkar som inte ville komma. Hade en ENORM mage och gick upp 20 kg i vikt. Han vägde 4538 g och var 56,6 cm lång huvudomf 38. 

Inför andra bebisen fick jag föra glukosbelastning för att utesluta det då sonen var rätt stor. På BF - 4 efter en normal snabb förlossning föddes en flicka som legat i en liten mage och en mamma som gått upp endast 5 kilo. Hon vägde 3704 g och var 52 cm lång, huvudomf 35.

Inför tredje bebisen gjordes oxå en glukosbelastning för att utesluta det ännu en gång pga av stort första barn. Hade en mage som var mitt i mellan första och andra magen i storlek och BM trodde på en 4 kilos bebis då hon kändes större än andra barnet tyckte hon. Blev lite nervös måste jag erkänna! På BF + 11 gjorde jag UL för överburenhets kontroll och hon uppskattade det till en liten bebis på ca 3400 g. På BF + 12 föddes en liten tjej på 3416 g och var 48 cm kort, huvudomf 34. 

Ingen vet vaför första var så stor.. Ingen direkt utredning gjordes dock heller. Men så lustigt! Mitt tredje barn vägde lika mycket som mitt första vid 2 månaders kontrollen hehe  
    Vad kul att du delar med dig! Intressant att dina bebosar blev mindre. Jag håller tummarna för att det ska vara något liknande för oss nästa gång.
  • Skruttunge

Min pojke vägde 5640 g och var 57 cm lång. Han är född på BF+12 och de vet inte varför han blev så stor. Ingen diabetes varken på mig eller bebis. Jag gick upp 28 kg men gick ner 18 kg första veckan, så jag bar på mycket vätska.
    Jag är ju kurvig, men inte kraftigt överviktig. Jag vägde 3500 g när jag föddes och sambon vägde 4600 g...
    Min mage var gigantisk, och jag förstod ju verkligen varför när min lilla dunderklump äntligen hamnat i min famn

Jag fick också förklaringen att "En del kvinnor är gjorda för att föda stora barn", men även löftet om att jag "absolut inte får gå över tiden nästa gång". Jag kommer att bli igångsatt och extra kontrollerad vid nästa graviditet.

Nu när man vant sig vid en rejäl klump så tycker man att alla normalstora bebisar på 3-4 kg är hur yttepyttiga som helst

• Skruttunge
    VitaVera skrev 2012-01-21 00:12:41 följande:
    Vår son vägde 5020 g, född på BF+16. Förlossningen satte igång av sig själv och han föddes utan problem. Men jag blev helt ställd när han kom upp på min mage: "Ska de vara så här stora?!!" Vi hade ingen aning om att det var en Dunderklump som låg där inne, jag gick upp 14 kilo från mina vanliga 65 (171cm lång) och hade verkligen inte en stor mage. Förstår inte var han gömde sig. Och moderkakan var ju lika stor som bebisen. Min BM nästan bad om ursäkt i efterhand för att hon missat storleken, men vem kunde anat, sockret var ok hela graviditeten. Och som sagt; förlossningen gick bara bra. Men nån "förklaring" fick jag inte. Har dock funderat en del på hur det blir med barn nr 2, lite läskigt faktiskt.
    Min BM hävdar att hon inte gjort något fel, och att det inte är några konstigheter alls. Jag skulle ju fått snitt med min son, men hon stod fast vid att man "alltid försöker föda fram dem vaginalt först". Pyttsan heller! Kan aldrig tänka mig att någon läkare skulle tillåta en förstagångsföderska pressa fram en unge på över 5,6 kg. Jag bad om extra UL pga min stora mage och rädslan för stort barn, men min BM tyckte inte att det var nödvändigt och att jag inte skulle oroa mig i onödan... Kommer inte att gå till henne nästa gång.
  • Koffie
    Skruttunge skrev 2012-02-04 18:44:38 följande:
    Nu när man vant sig vid en rejäl klump så tycker man att alla normalstora bebisar på 3-4 kg är hur yttepyttiga som helst
    Ja! Det känner jag igen! Jag har flera gånger varit på vippen att fråga om barnet föds för tidigt, eller säga "åh, vilken liten", men i sista minuten ändrat det till att fråga: Hur stor är han/hon?

Svaret är då ofta typ: 3400 g eller så.

Jag har ändå inte haft extremstora barn - de har varit i 4-5 kg intervallet.
  • Koffie

Mina barn har också setts som stora (i 4-5 kg spannet), isynnerhet som både jag och min man vägde ca 2800 g vid födseln. Men, jag tror att vi helt enkelt hade en för låg födelsevikt - det var sjuttiotalets rökande mammor som ställde till det där, tror jag...

Vi är båda över medellängd, så det är väl logiskt på så sätt att barnen också blir större än genomsnittet.
    Jag har breda höfter och rymligt bäcken, och det gör ju att det finns utrymme för bebisar att växa ordentlgit också.

Alla fyra gångerna har barnmorskorna också reagerat på den stora och friska placentan - så jag tror ju att det spelar in på hur välnärda barnen blir också. Men största barnet var fyran, som faktiskt inte hade tre navelsträngskärl, utan bara två..

• Skruttunge
    Koffie skrev 2012-02-06 16:16:48 följande:
    Ja! Det känner jag igen! Jag har flera gånger varit på vippen att fråga om barnet föds för tidigt, eller säga "åh, vilken liten", men i sista minuten ändrat det till att fråga: Hur stor är han/hon?

Svaret är då ofta typ: 3400 g eller så.

Jag har ändå inte haft extremstora barn - de har varit i 4-5 kg intervallet.
    Det värsta är att jag någon gång tänkte säga att "den där kan inte ha gjort särskilt ont att klämma ut" men hindrat mig själv i sista sekund. Klart som fan att det gjort ont :-P Men man tycker att de borde ha glidit ut hur lätt som helst när de är sådär små

• Extrapris

Hej!

Min dotter vägde cirka 4800 gram när hon föddes i v 41+3 (så inte över 5 kg men jag svarar ändå om det är ok). Jag hade ingen aning om att det skulle komma ut en så stor bebis. 56 cm lång. Hattmåttet minns jag inte men hon fick komma ut med sugklocka, yttre press och klipp. Förlossningen var ingen drömupplevelse för min del. 

Barnmorskan noterade samma SF-mått de sista 5-6 mätningarna. Vilket i sig borde varit något att följa upp. På TUL i vecka 33 beräknades födelsevikten till 3,8-4 kg.  

Jag hade helt normala blodsockervärden genom hela graviditeten men gick upp ganska mycket i vikt och hade en gigantisk mage samt drog på mig en hel del vatten.  

Dotterns blodsocker var normalt efter förlossningen. Hon fick lite ersättning vid ett tillfälle på BB innan mjölken runnit till. Såhär i efterhand hade jag nog betackat mig både ersättning och de handfasta "råden", men det var ett himla hallå om hur STOR hon var.

Som andra i tråden skrivit tycker även jag att bebisar som väger runt 3,5 kg ser pyttiga ut och jag har både en och två gånger tänkt att det måste vara lättare att föda lite mindre barn.

OM det skulle bli aktuellt med fler graviditeter kommer jag att kräva regelbundna kontroller och TUL. 

• Tunikan

Har två grabbar och gick upp 12 kg (jag 158cm) vid bägge graviditeterna men såg mindre ut med 2:an ändå. Kille nr 1 vägde helt normala 3.9kg, 52cm. Kille nr 2 vägde 4,7 och var betydligt längre, men mätt till 52cm av pappan som inte tordes räta ut hans ben. SkrattandeHan fastnade på väg ut men kom tillslut ut utan klocka men med ett klipp. Den betydande skillnaden mellan mina graviditeter enligt vår barnmorska vid kille nr 2´s födelse var att moderkakan tydligen var enormt stor (kom flera bm och tittade) och den hade gett honom en bra start. Vår vanliga barnmorska hade tippat en liten tjej på 3kg dagen innan...................... 

Svar på tråden Varför vägde er nyfödda över 5 kg?