Varför vägde er nyfödda över 5 kg?
Skulle gärna vilja dela lite erfarenheter med er som också fött barn över 5 kilo och gärna veta varför? Alltså om ni fått någon förklaring till varför bebisen var så stor? Och visste ni innan förlossningen att bebis skulle vara stor? Och framför allt - hur stor var nästa bebis? Och vilka extra kontroller gjordes vid graviditet nr 2 och hur gick den förlossningen?
I mars kom vår son till världen med akut kejsarsnitt efter 30 timmars värkarbete, 8 sugklocksförsök och yttrepress. Döm om vår förvåning när läkaren utbrister vid operationsbordet: "det var ju inte konstigt att han inte kom ut, när han är i storlek med en fem veckors baby!"
Sonen vägde 5150 gram och var 56 cm lång. Född i vecka 41 + 0. Bm på mvc blev chockad när jag ringde och berättade detta. Hon hade inte anat något. Och inte vi heller. Jag vägde 2800 gram och min man 4100 gram när vi föddes. MEN nu i efterhand har vi följande "fakta":
# Min mans farmor vägde mer än fem kilo när hon föddes och min pappa vägde 4500 gram, kan det spela roll?
# Moderkakan vägde nästan dubbelt så mycket som "normalt", tre navel kärl och därmed bra näringsföde?
# Kan min viktuppgång på 30 kg spela roll? Är normalviktig annars.
# Glukosbelastning gjordes en gång och blodsockret var normalt, kan jag ha fått graviditetsdiabetes i slutet?
Läkarna har inte kunnat hitta "orsaken" utan bara konstaterat att "vissa kvinnor är helt enkelt gjorda fär att föda stora barn." Vet inte riktigt om jag köper den förklaringen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-22 20:11
Tusen tack alla ni som svarat på mitt inlägg! Jätteintressant att läsa om era erfarenheter!