• Anonym

New York med 3 månaders bäbis?

Jag har länge planerat en resa till New York med min familj men det har aldrig blivit av, delvis pga att jag försökt bli gravid och inte kunnat boka så långt i förväg då man inte kan flyga när som helst i graviditeten. Nu är jag gravid och resan är på tapeten igen, planerad till när bäbisen är (om den kommer när planerat) lite drygt 3 månader gammal. Min fundering är, kan man resa med en så liten bäbis? Är det något särskillt man ska tänka på i såna fall?

• Svar på tråden New York med 3 månaders bäbis?
  • Anonym

Tänkte återigen fråga, kan  man resa till New York med en tre-månaders bäbis? Finns det någon man kan fråga om detta?

• BVCsköterska Magnus

Hej !
     Att flyga med ett spädbarn (yngre än 6 månader, ffa prematura barn) och hurivida lämpligt detta är förs diskussioner om och det är till slut ändå du som förälder som avgör detta. Ibland måste man kanske flyga någonstans och då gör man detta naturligtvis.
    Det som diskuteras är bla. tryckändringar i kabinen och om det skulle påverka spädbarnet samt att syrehalten i kabinen är ca 15 % mot 21 % i vanlig luft.
    Det finns dock inga alarmerande rapporter om just detta, och med tanke på hur många spädbarn som flyger varje år så kan man känna sig ganska lugn i de flesta fall (om barnet är friskt, etc). Jag har läst nånstans att bara ned SAS flyger hundratusentals spädbarn under ett år.

Svar på tråden New York med 3 månaders bäbis?