• nyponbuskar

Berätta om graviditet vid nytt arbete?

Hej, 

Jag har en fråga! Jag har varit på intervju idag, på ett arbete som jag så gärna vill ha. 
    Och som det lät på personen som intervjuade mig, så är det goda chanser att jag faktiskt
    får tjänsten..

Bör jag berätta om graviditeten? Jag är bara i v. 7, men får besked om drygt 3 veckor
    och då är jag i v. 10..?  Det känns för tidigt, men vill heller inte gå "bakom ryggen på dem"

Hur skulle ni ha gjort?  

• Svar på tråden Berätta om graviditet vid nytt arbete?
  • Trolla75
    Är i v. 18, fick fast tjänst 28 nov-11 med 6 månaders prövotid... Personlig assistent anställd av kommunen.

Kom på i slutet på dec att jag var gravid, ville vänta till efter RUL.
    min första tanke var att jobbet skulle ryka, men så får det tydligen inte gå till!

- I går var en lättnadens dag, jag fick berättat för brukarens mamma att jag väntade barn. Tror inte att jag skulle kunnat hålla det hemligt så länge till, börjar få en kula på magen...
    Men jag var i alla fall livrädd för att hon skulle bli arg och besviken, men tvärt om! hon tyckte nog det var lite spännande också.

Så nu är min största börda avlastad från mina axlar... nu är det bara chefen och de andra två assistenterna kvar och det tänkte jag berätta för dom nu på onsdagens möte. Förvånad håll tummarna att de tar det bra!

Mitt råd är i alla fall att vänta lite till... ta det runt RUL.
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • nyponbuskar
    Trolla75 skrev 2012-02-12 06:03:10 följande:
    Är i v. 18, fick fast tjänst 28 nov-11 med 6 månaders prövotid... Personlig assistent anställd av kommunen.

Kom på i slutet på dec att jag var gravid, ville vänta till efter RUL.
    min första tanke var att jobbet skulle ryka, men så får det tydligen inte gå till!

- I går var en lättnadens dag, jag fick berättat för brukarens mamma att jag väntade barn. Tror inte att jag skulle kunnat hålla det hemligt så länge till, börjar få en kula på magen...
    Men jag var i alla fall livrädd för att hon skulle bli arg och besviken, men tvärt om! hon tyckte nog det var lite spännande också.

Så nu är min största börda avlastad från mina axlar... nu är det bara chefen och de andra två assistenterna kvar och det tänkte jag berätta för dom nu på onsdagens möte. Förvånad håll tummarna att de tar det bra!

Mitt råd är i alla fall att vänta lite till... ta det runt RUL.
    Tack för tipset! I vårt län har vi dock första RUL i v. 12, och andra i typ v. 18-20, så första kommer
    jag precis ha tagit när jag börjar där.. aah! varför måste allt bra hända samtidigt? :)

Usch, vad svårt det är. Speciellt när jag bara kan jobba drygt 5 månader av prövotiden. Dock är detta ett företag som verkligen bör följa arbetsmarknadens regler så förhoppningsvis väljer dem inte bort mig pga detta. Det var ändå 350 sökande till tjänsten, så lite värdefull måste de ju tro att jag är! :) 
  • Trolla75

Grattis till jobbet! glömde jag ju säga...

Jag hade väntat till det senare RUL som är runt 18-20

Tror inte det gör så mycket att du inte hinner jobba prövotiden ut, arbetsgivaren hinner ju få en väldigt bra uppfattning ändå.
    och att man är gravid är alltså ingen skälig anledning till att inte få fortsätta!

• nyponbuskar

Okej, tack så mycket för dem värdefulla råden! Känner mig mer optimistisk nu, bara att hålla tummarna :)

• siljeholm

Jag berättade att jag var gravid när jag var i v 23, av en slump då en arbetskamrat såg en bild på min Facebook på magen med texten v.23 under, bilden låg i ett slutet album som endast familjen skulle ha tillgång till, trodde jag iaf haha. Men på morgonen sa hon iaf grattis och var superglad! Då förstod dem att jag inte bara blev fetare å fetare;)

Direkt när chefen kom innanför dörren sa hon "Emma har något hon vill säga dig" jaha då var det bara att säga, ville dö lite för skämdes att jag väntat så länge. Extra jobbigt var det när jag sa att det vara var 17 veckor kvar innan bf haha jjaja, han blev glad och allt slutade gott. Berätta när du tycker det känns rätt, jag tycker man skall berätta lite tidigare än vad ja gjorde:)

• nyponbuskar

Allt kändes mycket mer positivt efter att jag läst alla era inlägg! Idag fick jag dock veta att jag ska börja i mitten av april! Då är jag i typ v. 17-18 men har bestämt att berätta när jag skriver på papprena om en dryg månad.. Sen får det bära eller brista :) men det är ju på arb. förm jag fått jobb o de borde ju följa lagar om att man inte får neka pga graviditet :)

• LillyLolo

Fast att börja på ett jobb i vecka 18.... Du måste ju berätta för dom. Du kommer inte hinna jobba länge alls innan du ska gå igen...

• nyponbuskar

Ja, som jag skrev så ska jag berätta innan jag skriver på papprena då är jag i v. 13-14!

• Trolla75

Gör du som du planerat... Men du behöver inte berätta det än på flera veckor!

Lycka till!

• cattus

Är det en provanställning så kan arbetsgivaren säga upp en person utan någon som helst anledning innan provanställningen går ut, däremot får han inte uppge graviditeten som en orsak. Ärlighet varar längst, men för ett litet företag kan det vara nog så jävligt att leta vikarier när man nyss trodde att man hittat en ordinarie....

• nyponbuskar

Absolut! Men detta är långt ifrån ett litet företag eftersom det är arb. förmed som jag har fått jobb på.
    Och jag hoppas att dessa, om några, inte sparkar folk av denna anledning utan strävar efter att "se arbetskraften"  

• Flowergirl85

Jag sa upp mej från mitt jobb 8/2 med 1 månads uppsägning, fick reda på att jag var gravid 13/2 och skrev på papper för det nya jobbet två dagar senare... Tycker ni att jag oxå ska vänta till RUL v .18-20? Jag ska få fast anställning 8/7. Är i v. 6 nu...

• Mini 82

Tänkte bara tyvärr meddela att vissa arbetsgivare skiter i att man inte får säga upp någon pga graviditet. Var provanställd och hade jobbat 5mån när jag berättade att jag var gravid. Dagen efter blir jag uppsagd! Är helt säker på att det berodde på graviditeten, vet att de var jättenöjda med mitt jobb. Bara en liten varning! Självklart sa de att det inte berodde på det, men eftersom jag var provanställd behöver de ingen anledning. Hoppas det går bättre för dig:)

• CT0310

Jag är i samma sits, är i v6 nu och ska börja praktisera den 1/3 i en månad sen blir det anställning om båda trivs. Allt papper kmr att ordnas via arbetsförmedlingen, jag kmr gå in i v8 när jag börjar praktisera och börja "jobba" i april och då kommer jag att va i v12. Chefen är från samma land (Kina) o jag kan språket sådär, o han känner min faster. Frågan är när tycker ni att jag ska berätta för chefen? Var nämnligen med om MA förra året o gjorde kirurgisk skrapning då i slutet av nov då bebisens hjärta inte slog o va dött sen v9. Så jag har inte tänkt o berätta förräns jag fått jobbet och sen berätta om missfallet så kanske de förstår varför jag varit tyst om det, kanske förklara att sist gick det inte så bra. Jag har inte jobbat på länge så jag hoppas på jobbet och hela min lön kommer att sparas som extra pengar då mannen tjänar bra :) Jobba för att kunna spara och köpa grejer till vår första bebis. Jag kommer att kunna jobba april-sep, bf är enligt fl 18/10... så 6 mån arbete o spara 6månaders-lön åt sidan. är 21 år idag o kan jobba :) , så vad tycker ni i mitt fall? T.S ursäkta om du tycker att jag stjäl tråden mem vill bara ha lite råd :) tacksam för all svar

To wish you were someone else is to waste the person you are
  • Trolla75
    Jag är som jag skrev tidigare också provanställd (nov-maj), är nu i v. 19. gjorde mitt RUL i måndags.
    Berättade för min brukares mamma för 1½ vecka sedan och nu i dag berättade jag för chefen (fegade och tog det/telefon).
    Jag är anställd inom vår kommun, medlem i kommunal - min chef har jobbat högt inom facket i typ 10-15 år hon om någon borde känna till alla kryphål...
    Men skulle jag nu bli uppsagd, så lär det bli stämning så det skriker om det! En graviditet är ingen orsak till uppsägning!
    Mini 82 skrev 2012-02-22 21:05:09 följande:
    Tänkte bara tyvärr meddela att vissa arbetsgivare skiter i att man inte får säga upp någon pga graviditet. Var provanställd och hade jobbat 5mån när jag berättade att jag var gravid. Dagen efter blir jag uppsagd! Är helt säker på att det berodde på graviditeten, vet att de var jättenöjda med mitt jobb. Bara en liten varning! Självklart sa de att det inte berodde på det, men eftersom jag var provanställd behöver de ingen anledning. Hoppas det går bättre för dig:)
    I ditt fall är det ju solklart! de är nöjda med dig och dagen efter att du berättat att du är gravid, får du sparken!?
    Gick du vidare med detta???
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • Mini 82
    Trolla75 skrev 2012-02-23 18:57:33 följande:
    Jag är som jag skrev tidigare också provanställd (nov-maj), är nu i v. 19. gjorde mitt RUL i måndags.
    Berättade för min brukares mamma för 1½ vecka sedan och nu i dag berättade jag för chefen (fegade och tog det/telefon).
    Jag är anställd inom vår kommun, medlem i kommunal - min chef har jobbat högt inom facket i typ 10-15 år hon om någon borde känna till alla kryphål...
    Men skulle jag nu bli uppsagd, så lär det bli stämning så det skriker om det! En graviditet är ingen orsak till uppsägning!

I ditt fall är det ju solklart! de är nöjda med dig och dagen efter att du berättat att du är gravid, får du sparken!?
    Gick du vidare med detta???
    Jag pratade med facket om det men eftersom det var en provanställning så kunde de inte göra något. Däremot blev de väldigt upprörda och de ska göra ett arbetsplatsbesök där. Det vsr nämligen andra tveksamheter på det företaget, bla extremt mycket övertid. Det är därför de ska göra besöket. Hoppas faktiskt att det går åt helvete för dem. Det är inte jättelätt att söka jobb när man är gravid, är väldigt orolig över min mammapenning. Är i v15 nu och det börjar synas, hoppas innerligt att jag kan hitta jobb innan det är för uppenbart att jag är gravid.

Tror att det är mycket bättre att vara kommunalt anställd i såna här situationer, företaget jag jobbade på var inte ens fackligt anslutna. Så du behöver nog inte oroa dig:)
    Lycka till!!
  • Naimis

På torsdag börjar min fasta tjänst, har då jobbat 4 månader som konsult på det företaget jag blir anställd på. På fredag är ska jag på RUL, sen blir de att berätta för chefen den kommande veckan efter det.

Svar på tråden Berätta om graviditet vid nytt arbete?