• Alvi

Doptårta utan grädde (och andra mjölkprodukter)?

Vår dotter döps imorgon och jag hade tänkt göra en prinsesstårta... men jag har ingen lust att stå och göra tårta som jag själv inte kan äta (dottern mår dåligt när jag äter mjölkprodukter) så jag undrar om någon har tips på nån annan slags tårta? Eller något helt annat, helst inte FÖR tidskrävande... Men någon bra idé? Något fyndigt gulligt, "dopaktigt" som inte bara är typ glasstårta eller icas Schwarschwald typ... (eller hur fanken det stavas... )

Vi får 19 gäster.

(Har ett rosa prinsesstårtetäcke hemma, färdigköpt, runt...)

• Svar på tråden Doptårta utan grädde (och andra mjölkprodukter)?
  • Erki

Är det laktosen du har problem med finns ju laktosfri grädde??

• Alvi
    Erki skrev 2012-01-20 15:02:21 följande:
    Är det laktosen du har problem med finns ju laktosfri grädde??
    Nej, det är proteinet i mjölken och jag tycker inte det finns några ersättningsprodukter för grädde som jag vill ha i en prinsesstårta...
  • jmmm

Det går bra att göra marsansåsen på havremjölk. Dock garanterar inte tillverkaren(procordia) att pulvret är 100%fritt eftersom de kan kontamineras i fabriken om man har otur. Beror ju då på hur känslig dottern är.
    Likaså kan man ju (om hon fixar risken för kontaminering) göra chokladfromage på vatten som fyllning(eller nån av de andra smakerna)
    Jag har ett recept där man gör en kladdkaka och ovanpå den brer man chokladfromage o så kan man "rista" mönster i den. Kanske kan du göra någon fin dekoration med hjälp av den rosa marcipanen. Till tårtan kan du servera lite grädde (för de andra) alternativt lite mjukrörd vaniljglass( de finns ju mjölkfri) De finns ju mjölkfri grädde oxå men jag kan säga att mina barn vägrar alla sorter o jag förstår dem. Den enda som har varit ok är kokosgrädde men de finns inte i vår butik/stad
    LYCKA TILL// mamma till 2 m mjölkproteinallergi

• SommarDahlia

Det finns många tårtbottnar som inte har mjökprodukter. Jag bakar alltid bottnar utan verken smör eller mjölk trots att vi inte har nån allergi.

syltlagret är ju inte problem och det finns ju soyamjölk du kan blanda vanlijkrämen med.
    Finns nog alternativ till grädde oxå!
    Lycka till me tårtan och dopet!

• Puchahontas

Ett alternativ till tårta:

Jag gjorde dessa muffins förra veckan
    http://www.dagensmuffin.se/show.pl?id=802
    utan hallon och 2-3 min längre i ugnen, med mjölkfritt margarin och de var väldigt goda.

Gör muffins, ha vispad grädde på till de som tål och dekorera med fint strössel. Blir lite cupcake-stuk över det, vilket ju är trendigt just nu  

Lycka till!  

Svar på tråden Doptårta utan grädde (och andra mjölkprodukter)?